Da Volvo's nyeste konceptbil, XC60 Concept, havde verdenspremiere i Detroit i begyndelsen af januar var den udstyret med en sekscylindret, 3,2 liter bio-etanol motor kombineret med firehjulstræk.Motoren, som yder 265 hk og et drejningsmoment på 340 Nm, udleder 80 procent mindre fossilt kuldioxid under kørsel end den tilsvarende motor i benzinudgave.

For øjeblikket kan tre af Volvo Cars ni modeller – C30, S40 og V50 – leveres med bioetanol-motorer, kaldet FlexiFuel. Fælles for disse tre modeller gælder, at der er tale om en firecylindret FlexiFuel motor.

"Vi er overbeviste om, at der er et stort potentiale for FlexiFuel, også når det gælder de større motorer. Det er derfor vores plan at udvide vores program med flere bio-etanol drevne motorer i årene, der kommer," siger Magnus Jonsson, direktør for Research & Development hos Volvo Cars.

Motoren i Volvo XC60 Concept er baseret på den nye sekscylindrede benzin-rækkemotor, som blev introduceret i den nye Volvo S80 i 2006. Motoren er optimeret til E85 (85 procent bio-etanol, 15 procent benzin). Dette giver 265 hk, 340 Nm drejningsmoment samt en acceleration fra 0-100 på 8,2 sekund, og en tophastighed på cirka 228 km/timen.

Brændstoføkonomien, når man kører på E85 er 8,1 km/liter, hvilket er et konkurrencedygtigt forbrug for denne type bil, idet energiindholdet i etanol er ca. 40 procent lavere end i benzin. Bio-etanol er samtidig et bæredygtigt brændstof, som kan produceres på basis af stort set enhver form for biomasse, det være sig korn, hvede, sukkerrør eller cellulose. Det betyder, at udledningen af fossilt kuldioxid falder op til 80 procent, når man kører på E85 bioetanol sammenlignet med, hvis man havde kørt i samme bil på benzin.

Bioetanol på vej

Bioetanol er et brændstof, som er i vækst i Europa, og Volvo Cars har præsenteret FlexiFuel modeller på adskillige nye markeder sidste efterår og fortsætter i 2007. Volvo Cars regner med at sælge 7.000 FlexiFuel biler i 2007. For øjeblikket er der 23 fabrikker, der producerer etanol i Europa, og tallet forventes at stige til lige over 60 i 2008. Årligt produceres der 2,7 milliarder liter etanol inden for EU, primært fra sukkerroer og forskellige kornsorter, og denne kapacitet forventes at blive tredoblet i år 2008.

Miljømæssige fordele

"En enkelt bæredygtig brændstoftype er ikke nok til at erstatte dagens fossile brændstoffer, og rækken af alternative brændstoffer bliver sikkert meget større i fremtiden. Mange forskellige brændstoftyper og teknologier er derfor ved at blive udviklet sideløbende. Etanol nedbringer afhængigheden af fossile brændstoffer, og Volvo Cars' FlexiFuel program yder et værdifuldt bidrag til vores strategi for miljømæssig bæredygtighed," konkluderer Fredrik Arp, koncernchef i Volvo Cars.