Den 14. april 1927 forlod den første Volvo bilfabrikken i Göteborg, og det fejrer Volvo med en stand på Techno Classica i Essen.

Standen på Techno Classica fremviser ikke bare Volvo’s historie, den viser også virksomhedens seneste produkt, den helt nye XC60, der blev præsenteret på biludstillingen i Geneve sidste måned. Techno Classica er første tyske biludstilling for den nye XC60.

Den nye bil erstatter Volvo’s succesfulde originale XC60, som i sine ni år siden introduktionen er blevet bedst sælgende premium SUV i mellemklassen i Europa. På verdensplan er modellen solgt i næsten én million eksemplarer. XC60 repræsenterer i dag ca. 30 procent af Volvo’s samlede salg globalt.

”Vi har tradition for at designe stilfulde og dynamiske SUV’er med den seneste teknologi. Den nye XC60 er ingen undtagelse. Det er den perfekte bil til en aktiv livsstil, og den er næste led i vores fornyelses- og forandringsplan” siger Håkan Samuelsson, adm. direktør og koncernchef i Volvo Car Group.

De seks klassiske Volvo’er der udstilles på Techno Classica, er:

1934 PV654
Volvo PV600 serien dukkede op i 1929 blot to år efter, den lille, svenske bilproducent begyndte sin virksomhed. Den havde et tydeligt amerikansk inspireret design og en kraftfuld treliters, sekscylindret rækkemotor. Specielt til taxikørsel udviklede svenskerne også en syvsædet udgave.

I løbet af modellens otte år lange levetid blev der produceret omkring 4.400 enheder af Volvo PV600-serien.

1957 PV444
Da den blev vist første gang i Stockholm 1944 blev PV444 kaldt ”den lille Volvo”. På grund af materialemangel efter 2. verdenskrig startede produktionen først i 1947. For første gang kunne Volvo tilbyde en model, der var til at betale for kunder med en almindelig indkomst, og efterspørgslen overgik langt det, fabrikken kunne levere.

PV444 var den første Volvo-model, der blev eksporteret til USA. Den første bil kørte i land i havnen i Long Beach, Californien i 1955, og blot to år efter var Volvo solskinsstatens andet største importmærke.

1800 S
P1800 er nok den mest ikoniske Volvo-model af dem alle. Den blev verdensberømt som Helgenens bil i 1960’er tv-serien af samme navn med Roger Moore som Simon Templar.

P1800 var i produktion fra 1961 til 1973 og er i dag særdeles eftertragtet blandt samlere af klassiske biler.

1968 145 herregårdsvogn
Sidst i november 1967 præsenterede Volvo den tredje variant i det, der nu havde udviklet sig til at blive en hel bilfamilie, nemlig 140-serien: Volvo 145.

Volvo 145 var en femdørs stationcar – eller herregårdsvogn, som var svenskernes betegnelse -  med næsten lodret bagklap. Alle var enige om, at den var sikker, komfortabel og ekstremt praktisk og rummelig. Den havde over 2 kubikmeter lastvolumen, og gulvet i bagagerummet var helt plant.

Volvo 145 blev hurtigt en populær stationcar og spillede en stadigt mere vigtig rolle i 140-serien.

262C
Volvo 262C blev introduceret på biludstillingen i Geneve i marts 1977, hvor den var en del af Volvo’s 50 års jubilæum. Den var resultatet af et samarbejde mellem Volvo og Bertone – designet i Sverige og samlet i Italien.

Denne firesædede coupé med den markante taglinie, der kom til at kendetegne 262C, var baseret på den sekscylindrede, todørs 262 sedan, som Bertone havde videreudviklet.

Der lå en 140 hk B27F PRV (Peugeot-Renault-Volvo) V6 motor med brændstofindsprøjtning og overliggende knastaksel under motorhjelmen på 262C. I alt blev der bygget 6.622 biler mellem 1977 og 1981.

850 R
850 R er topudgaven af Volvo 850. Den blev introduceret i 1996 og efterfulgte 850 T5-R.

Den tværstillede 2,3 liter, femcylindrede rækkemotor ydede 250 hk, så bilen kunne accelerere fra 0-100 på 7,5 sekunder. Den intense røde farve var unik for 850 R, men den kunne også bestilles i fem andre farver, afhængig af markedet.

850R blev bygget både som sedan og stationcar og er nu en efterspurgt ungdomsklassiker.