Der er sket en klar effektforøgelse med den sidste opgradering af den 1.9 liters JTD motor. De tidligere 115 Hk er nu blevet til 140 Hk og indfinder sig ved 4.000 o/min. Men mere interessant er momentet på 305 Nm. Dette indfinder sig allerede ved 2.000 o/min, hvilket giver nogle imponerende mellemaccelerationer.

Ved 2.000 o/min i 6. gear løber bilen lige over de 110 km/t. Dette gør motorvejskørsel virkelig behageligt, samtidig med at overhalinger ikke behøver foregå med nedgearing – motoren trækker fint i 6. gear. Topfarten med den nye JTD motor er opgivet til 209 Km/t. 0-100 km/t er overstået på blot 9.6 sekunder. Dette er ganske imponerende – hvilket også må siges om brændstoføkonomien.

Officielt lover Alfa 16,9 Km på en liter diesel. Dette opfylder bilen til fulde, da det lykkedes os ved blandet kørsel at holde 20,4 Km/l.

Ved koldstart virker JTD motoren ganske grov – men, det er naturligt for en diesel – vi ser det på stort set alle modeller, lige fra BMW til Toyota. Og når først motoren er varmet op, afløses det grove af en mere kontant følelse af kraft – masser af kraft.

Motoren arbejder rigtig fint sammen med den 6-trins manuelle gearkasse. Fine korte skift, der glider på plads uden det store besvær er kendetegnende for Alfas dieselmodel nr. 1. Desværre mærkes det tydeligt, at venderadius er blevet noget større, for at få plads til det 6. gear. Dette influerer dog ikke på den knivskarpe styring, som Alfa 156 er kendt for. Køreegenskaberne er der ikke pillet ved.

Interiøret i Alfa 156 JTD er selvfølgelig af den nyeste generation. 156 modellen fik for ganske kort tid siden et facelift, der betød interiør i stil med 147 modellen. Dette betyder lækre røde instrumenter i en ellers helt sort kabine. Meget sporty og meget intimt – specielt ved natkørsel.

Kvaliteten af interiøret er også blev væsentligt bedre. Der savnes dog stadig en kopholder eller to. Samtidig skal et lille irritationsmoment naturligvis også nævnes – varmen i sæderne. Hvis man ikke ved det, så er det stort set umuligt at finde knappen til varmen i sæderne. Den sidder placeret under sædet, lige foran de skinner, som sædet kører frem og tilbage i. Ganske underligt, da der er masser af plads til et par knapper i instrumentpanelet. Men, dette er selvfølgelig en detalje i en ellers meget lækker kabine.

Der er et lille minus, som desværre har fulgt Alfa 156 siden den blev født. Kendere af 156'eren vil sikkert nikke genkendende til problemet med påfyldning af sprinklervæske. Hullet til påfyldning er for det første svært at finde - men det er samtidig så lille, at det stort set er umuligt at fylde op uden at hælde et par liter væske ved siden af. Alfa 156 burde være født med en tragt.

Jeg vil ikke bruge så meget tid på designet, køreegenskaberne etc. Dem har vi beskrevet til hudløshed. Jeg vil bare, endnu engang, fremhæve den dejlige dieselmotor. Den er virkelig en fornøjelse – så folk der mener at diesel i en Alfa er helligbrøde, burde ligge vejen forbi deres lokale Alfa forhandler og prøve en tur. I vil ikke blive skuffede.

Hvem skal Alfa 156 JTD så kæmpe med – hvilken klasse taler vi om? Umiddelbart er jeg fristet til at sige BMW 320d, Audi A4 1.9 TDI og også den nye Mazda 6 2.0 DE. Prismæssigt er Mazda’en billigst med en pris på 360.000,- kroner. Dernæst Audi’en med 429.000,- kroner og til sidst BMW’en med 455.000,- kroner. Alfa’en placerer sig cirka i midten, med en pris på 378.000, kroner. En ganske fornuftig pris til et rigtig fornuftigt køretøj.