Hidtil har Alfa Romeo's 156 serie kørt med de herlige T-Spark motorer. Men samtidig med det seneste facelift, har ingeniørerne hos Alfa skabt det de kalder "den første af en ny generation benzinmotorer." JTS (Jet Thrust Stoichimetric) er navnet. Effekten er blevet forøget med 10%, så motoren nu yder 165 Hk ved 6.400 o/min. Dette er med til at sikre bilen en acceleration fra 0-100 Km/t på 8.2 sekunder. Den mest mærkbare forskel på T-Spark og JTS er, at accelerationen er langt mere flydende igennem hele feltet i JTS end den var i T-Spark.
Et lille minus er gearkassen. Selvom Alfa lover at gearkassen har en enestående præcision, så er overgangen fra 2. - 3. gear for knoklet. Det virker lidt løst og upræcist. Samtidig kræver koblingen stor tilvænning - da overgangen til koblingspunktet er meget resolut.

Køreegenskaberne har Alfa ikke pillet ved - hvilket er ganske fornuftigt, da Alfa 156 altid har været en rigtig velkørende bil. Man sidder stadig glimrende bag rattet og sæderne har en formidabel støtte. Vores testbil var udstyret med læderkabine, hvilket er et stort plus for de i forvejen lækre sæder. Det fuldender indtrykket.

Det er mest indvendigt at man mærker faceliftet. Og det var nu også her at der trængtes mest. Kabinen havde siden Alfa 147 introduktion, virket gammel. Den var stadig funktionel, men kvalitetsfornemmelsen var slet ikke på højde med Alfa 147. Det er den nu. Det eneste minus må være de små "forkromede" skiver til airconditionanlægget. Der måtte man godt have brugt metal eller en bedre plastkvalitet.

Kabinen er pladsmæssigt ikke noget at råbe hurra for. Slet ikke, hvis man vælger at sammenligne med konkurrenter som Ford Mondeo, Citroen C5 og Renault Laguna. Kabinen er lille og intim. Man skal derfor ikke købe bilen for størrelsen men for følelsen. For den føles rigtig lækker.
Størrelsen afspejler sig også i størrelsen af bagagerummet. 378 liter er hvad det kan blive til.
Sikkerhedsmæssigt savner man ikke noget i Alfa 156 JTS. ABS, EBD, VDC, ASR, MSR og ABD. Det er flotte forkortelse - men det betyder at der er alt fra elektronisk computerstyret stabilitetskontrol til regulering af motorbremsens drejningsmoment ved nedgearing.
Kabinen er nu udstyret med seks og ikke fire airbags.

Bag rattet er Alfa 156 JTS er dejlig oplevelse. Man finder sig hurtigt tilrette og nyder rigtig at køre bilen. Den præcise indstyring og den hurtige motorrespons sikre en masse sjov og herlig kørsel.

Alfa'en skulle løbe 11.6 Km/l i snit. Det gør den også.

Prisen på Alfa 156 2.0 JTS er 334.900,-. Det er en stigning på godt 30.000,- kroner fra den gamle T-Spark model. Vores testbil var udstyret med næsten alt hvad hjertet kunne begærer, så her løb prisen over de 400.000,- kroner.

Alfa 156 2.0 JTS er bilen for entusiasten, der holder af at køre bil og ser det som en oplevelse, hver gang man sætter sig bag rattet for at køre ud og hilse på alle de andre Alfa folk.