Det er altid svært at følge op på en succes, specielt hvis det man skal leve op til er den største succes man nogensinde har haft – og da Alfa 156 nok må betegnes, som den største salgsmæssige succes italienske Alfa Romeo nogensinde har haft, så er der en stor opgave at løse for afløseren 159.

Den første oplevelse
Personligt har jeg det sådan at den nye Alfa 159 er langt flottere end den gamle 156’er. Jeg ved godt at jeg vil få skældud af mange ved at sige sådan; men det er helt klart at designet er mere strømlinet og potent at se på. Se bare de brede bagskærme og den aggressive front, der fremtræder i skarpe og gennemtænkte linjer.

Ganske som det er tilfældet med Alfa Romeo Brera, så har 159 modellen nogle elementer, der går igen over det meste af bilen. Det drejer sig om den kileform, som man bl.a. har ladet gå igen i håndtag, lygter, blinklys og vinduer. Det er meget gennemtænkt og giver en følelse af at denne bil er gennemtænkt.

Gennemtænkt er det nok også at ingeniørerne hos Alfa har valgt at gøre 159’eren større end den tidligere model, der ikke just kunne prale med sin plads i kabinen. Her kommer den nye models godt 10 cm længere akselafstand passagererne til gode. Noget andet, der kommer dem der opholder sig i bilen til gode, er den forhøjede kvalitetsfornemmelse. Materialerne er blevet bedre og Alfa 159 fremtræder, som den bedste Alfa nogensinde når det drejer sig om interiør. Samlekvaliteten har nemlig også fået 2-3 hak opad og det mærker man når man sætter sig ind i bilen. Godt gået Alfa!

Motor og gear
Nogle af motorerne i den nye 159’er er delvist udviklet sammen med GM koncernen pga. deres tidligere ejerskab af firmaet. Derfor er motorblokkene fra australske Holden, mens topstykkerne er skabt af Alfa Romeo selv. Dette er ikke noget man på nogen måde mærker noget til og motorerne opfører sig på bedste vis og i rigtig Alfa stil.

Mindste motor er på 1,9 liter og yder 160 hk. Motoren er yderst behagelig, men kan godt virke lidt for svag til den store bil. Derfor virker det naturligt at træde et trin op og vælge den lidt større 2,2 liters motor med 185 hk. Der er dog et lille minus ved denne manøvre – for med den 2,2 liters motor følger en 6-trins gearkasse, der på ingen måde virker optimalt afstemt til det der ligger under motorhjelmen. Man skifter febrilsk for at finde et passende gear i de forskellige situationer og i den uge jeg var så heldig at have en 2,2 liters model, lykkedes det mig aldrig at blive rigtig dus med gearkassen. Ærgerligt, da motoren ellers virker villig nok. En ændring af gearingen, så motoren får lov at arbejde mere ved lave omdrejningstal vil være en god justering.

Næste trin hedder 3,2 liters V6 med 260 hk, eller f.eks. en af de lækre dieselmodeller med henholdsvis 150 hk eller 200 hk. Der er nok at vælge imellem hos Alfa Romeo.

Køreoplevelsen
Hvis man ser bort fra problemerne med gearingen, så byder Alfa Romeo 159 på en yderst behagelig køreoplevelse. Undervognen er lækker, selvom den ikke er så skarp, som det var tilfældet med 156’eren. Vægten er lagt mere på en kombination af sport og komfort end ren sport. En kombination, der i mine øjne er et naturligt skridt, når man laver en bil, der er så meget større end den tidligere model.

Prisen
Med en pris på godt 450.000,- kroner eller godt 470.000,-, hvis man vil have udstyrspakken Lusso, kan Alfa Romeo 159 godt virke lidt dyr. Men, det er igen fordi man sammenligner med forgængeren. Man skal her tænke på at man får en større, bedre og teknisk set suveræn bil i forhold til forrige generation. Om prisen er for meget, er jo så op til den enkelte køber at vurderer. Personligt synes jeg det ikke.

Konklusionen
Alfa Romeo 159 2,2 JTS er en god bil, der byder på lækkert design, lækre motorer og en meget behagelig kabine. Personligt vil jeg ikke vælge denne udgave pga. kombinationen imellem gear og motor – så hellere den mindre 1,9 liters med 160 hk eller den mindste dieselmodel med 150 hk.