Det er ikke ligefrem en hverdags begivenhed, at der introduceres en helt ny Alfa Romeo model, men det er altså sket nu. Den mindste Alfa nogensinde har nu set dagens lys og hedder MiTo. MiTo er en lille og kompakt 3-dørs sportscoupé, som med sit nyere Alfa Romeo look får opmærksomhed på gaden.

Grundlæggende
Helt grundlæggende er MiTo alligevel ikke helt så ny, som den gerne vil være. MiTo er bygget på platformen fra Fiat Grande Punto - så en fuldblods Alfa Romeo er MiTo ikke.

Designet af MiTo bringer dog noget nyt og flot til Alfa Romeo. De skarpe linier og karakteristiske Alfa lygter er skiftet ud, så MiTo både ser fræk, provokerende og flot ud. Det betyder selvfølgelig også, at en traditionel Alfa fan måske ikke er tilhænger af det nye design.

Mito fås kun som 3-dørs, hvilket betyder en lidt besværlig adgang til bagsædet, på trods af nogle meget store fordøre. Når man endelig er kommet på plads på bagsædet, er det ikke et sted man vil opholde sig alt for længe – pladsen er noget begrænset, vinduerne små og udsynet begrænset.

Men, men, men - alt det sjove foregår også bag rattet, og denne bil er ikke bygget til en familietur - så bagsædet glemmer man hurtigt. MiTo er meget underholdende BAG rattet – ikke mindst med den lækre 155 hk turbomotor.

Motoren er kun på 1,4 liter, men er højtydende pga. en lille fin turbo, der altså rykker 35 hk ekstra ud af maskinen i forhold til den almindelige 1,4 liters. Turboen betyder også at motoren yder kræfterne ved meget lave omdrejninger, og det giver et rigtigt godt bundtræk. De 155 hk gør MiTO tilpas hurtig, også i Alfa sammenhæng. 0-100 km/t klares på 8,0 sekunder, og tophastigheden er på 215 km/t.

Vil du hellere køre diesel, så kan du vælge den 1,6 liters model med 120 hk og et maksimalt drejningsmoment på 320 Nm ved 1.750 o/min. Det høje drejningsmoment giver masser af træk og ekstra power i mellemaccelerationerne. Sammenlignet med den 1,4 liters turbomotor, så får du en betydelig bedre brændstoføkonomi, med hele 20,8 km/l.

DNA
En ny og spændende lille DNA knap er en nyskabelse i MiTo, og kan gøre køreoplevelsen meget anderledes.

DNA, som er en forkortelse for ”Dynamic, Normal, All Weather”, er et system, der går ind og ændre på blandt andet responsen på servostyringen, speederrespons, drejningsmomentet og ESC (ESP) systemet.

Det betyder at man elektronisk kan tilpasse bilen til sine behov (humør) eller vejr- og vejforhold.

Som standard starter systemet altid i ”Normal”, men hvis man skifter til enten ”Dynamic” eller ”All weather” kan man tydelig mærke forskel.

I ”Dynamic” bliver servostyringen mere kontant og speederresponsen meget hurtig så man føler at bilen får 30 hk ekstra under hjelmen – en fantastisk fornemmelse at mærke at speederen lige "strammer sig op" under højrefoden.

Omvendt er det i ”All weather” – ESC systemet er mere restriktivt, og motoren føles som en 60 hk – alt foregår langsommere og mere kontrolleret – perfekt til en snedækket vej, hvor en livlig turbomotor kan være svær at dosere.

Eneste minus ved systemet er at det altid går tilbage i ”Normal” indstilling, når bilen slukkes, for man bliver hurtigt afhængig af at køre ”Dynamic”. Det måtte Alfa gerne ændre på, så bilen hele tiden starter op i den "mode" man slukkede den i.

Undervognen
DNA kan dog ikke lave underværker, og som nævnt er MiTo bygget op på undervognen fra Fiat Grande Punto, og det betyder, at MiTo ikke er helt så skarp i sine køreegenskaber som en ”ægte” Alfa Romeo – en lidt for blød undervogn gør, at bilen ikke er 100 % svingglad, som vi normalt oplever en Alfaer.

Kvaliteten
Kabinen i MiTo føles rigtig lækker, og tidligere skavanker, som løse måtter, dårlig plastkvalitet og flade sæder, er heldigvis en saga blot.

Men hvis man kigger nærmere på f.eks. pladekanter, sealinger, og maling i f.eks. motorrummet, kan man godt blive lidt bange for, hvor hurtigt rusten vil begynde at gnave – en effektiv hulrums- og undervognbehandling må anbefales fra starten.

Udstyr
MiTo leveres i to udstyrsvarianter: Progression og Distinctive.

Alfa MiTo Progression byder bl.a. på: 7 airbags, 5 selealarmer, partikelfilter (på diesel), læderrat, splitbagsæde, el-ruder og el-spejle, tripcomputer, 3 nakkestøtter bag, Integreret radio med CD og 6 højtalere og hill-holder samt
5 selealarmer.

På det højere niveau ”Distinctive” får man derudover aircondition, 16” alu-fælge, kromlister omkring lygterne og i dørpanelet, stor matrix tripcomputer samt krom rørhale og dørhåndtag.

Konklusion
På trods af at MiTO ikke er en 100% ægte Alfa Romeo er det alligevel en spændende, underholdende, og ganske velkørende bil. Det anderledes design falder måske ikke i alles smag, men forandring fryder. DNA systemet er både sjovt, men også yderst brugbart i de tilfælde, som kræver forsigtig kørsel.

Priserne starter ved 237.000 kr.  og topper ved 293.000 kr. , hvilket selvfølgelig en del penge - men igen - så er MiTO ikke en fornuftig familiebil, men en hurtig og fræk bil, som man kører i for fornøjelsens skyld - og fornøjelser er sjældent gratis!

Hvorvidt du vil vælge benzin eller diesel, er et spørgsmål og stil og behov. Under alle omstændigheder, så har hver motor sine fordele. Med stort set ens priser, så er det altså et spørgsmål om smag.

I begge tilfælde, så er Alfa Romeo MiTo absolut et bekendtskab værd!