Altea XL er det seneste udspil fra SEAT og er samtidig den spanske bilproducents første bilmodel med den nye turboladede 1,8 liter TSI motor på 160 hk.

Denne nye og forbedrede turbomotor er baseret på velkendt teknologi med direkte benzinindsprøjtning og turbolader med intercooler. En motorteknologi SEAT allerede har haft gode erfaringer med på tidligere motorvarianter.

Den nye kompakte 1,8 liter motorblok har blandt andet den fordel, at den rent fysisk fylder mindre i motorrummet og den er desuden udstyret med nyudviklede balanceaksler, der reducerer motorstøj og vibrationer til et minimum.

Den nye SEAT motor sætter nye standarder, når det gælder effekt og moment. Turboudformningen og den nye motorstyring giver hurtigere speederrespons ved lave omdrejninger. Motoren har et behageligt momentforløb og leverer et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm, der til stede fra 1.500 til 4.200 omdrejninger pr. minut.

Den benzindrevne turbomotor giver den rummelige Altea XL en tophastighed på 210 km/t og en acceleration fra 0 til 100 på 8.6 sek. Den velafstemte 6-trins gearkasse og motorens flade momentforløb giver Altea XL en mellemacceleration fra 80 til 120 km/t på henholdsvis 10.4 og 13.3 sekunder i femte og sjette gear.

Under kørsel på landevej kører den nye Altea 1,8 TSI mere end 16 kilometer pr. liter og når 13 km/l i officielt gennemsnitsforbrug.

Omfattende motor- og gearkasseprogram
Altea XL fås desuden med to andre benzinmotorer, en 1.6 liter med 102 hk med manuelt gear og en 2,0 FSI model med 150 hk og Tiptronic automatgear.

På dieselsiden fås den store stationcar med tre kraftfulde dieselmotorer, en økonomisk 1,9 liter TDI med 105 hk og partikelfilter samt en dynamisk 2,0 liter TDI på 140 hk. Begge motorer fås med manuelt eller automatiseret DSG gearskifte. I toppen af motorprogrammet fås Altea XL med en momentstærk 170 hk TDI maskine med 350 Nm, 6-trins gearkasse og partikelfilter.

”Sehr Gut” testresultat i Auto, Motor und Sport
For nyligt offentliggjorde det anerkendte tyske bilmagasin Auto, Motor und Sport, i samarbejde med 11 tilknyttede bilblade, en omfattende master-test af ti MPV og stationcars. den testede SEAT Altea XL 2,0 TDI fik, som en af de eneste testdeltagere, bedømmelsen ”Sehr Gut” på grund af bilens komplette sikkerhedsudstyr, rummelighed, agile motor og ikke mindst dens sportslige køreegenskaber. Se den omfattende gruppetest på: http://www.auto-motor-und-sport.de/tests/vergleichstest/

Prisstærk familiebil med 5-stjernet sikkerhed og fleksibel kabineindretning
Den nye SEAT Altea XL har med sin fleksible kabineindretning, 5-stjernede Euro-NCAP sikkerhed og mere end 600 liter store bagagerum, kvaliteterne til at blive én af familiens foretrukne stationcars. Efter afgiftsomlægningen er den tilmed blevet billigere.

Den 160 hk stærke 1,8 turbo Stylance version, der blandt andet er født med alufælge, fartpilot, regnsensor, bizone klimaanlæg, kørecomputer og ratbetjent MP3 radio, koster 304.990,- kroner, mens den brændstoføkonomiske 1,9 liter TDI Reference version, der kører 18,5 kilometer på en liter dieselolie, kan fås for 293.052,- kroner. (inkl. kørecomputer, halvautomatisk klimaanlæg og fartpilot)

Altea XL Van fortsat attraktiv på gule plader
Den nye Altea XL Van er med sit mere end 1.700 liter store varerum, et godt eksempel på at det stadigvæk kan betale sig at køre på gule plader, hvad enten det er privat eller erhvervsmæssigt – især hvis man kun har brug for to siddepladser i bilen.

Altea XL 1,8 TSI Van med to sæder og fuld sikkerhedspakke kan købes til privat og erhvervsmæssig anvendelse for 181.130,- kroner + moms på 30.071,- kroner. Hvilket gør den mere end 93.000,- kroner billigere end den tilsvarende personbilsudgave.