Ny Mercedes SLK med varm luft via nakkestøtterne for at forlænge "åbningstiden".

• tre motorvarianter, fra 163 til 360 hestekræfter
• syvtrins automatgearkasse som standard eller ekstraudstyr
• sideairbags der beskytter bryst, nakke og hoved

 

Til foråret introduceres anden generation af Mercedes-Benz SLK. Den nye har mange ting tilfælles med Mercedes-Benz SL og Mercedes-Benz SLR McLaren. Fronten leder tankerne hen på Formel 1 biler. Karrosseriets kileform giver en særdeles lav luftmodstand samtidig med, at både kabine- og bagagerumspladsen er blevet større end i forgængeren, der er produceret i godt 800.000 eksemplarer siden 1996.

 

Til den nye SLK kan man få 4-, 6- og 8-cylindrede motorer, der alle kan kombineres med syvtrins automatgearkasse. V6-motoren i SLK 350 (3,5 liter) kendetegnes ved ny teknik, der giver flere kræfter og lavere forbrug.

Den nye version af Vario-roof er dels blevet mindre pladskrævende ved at bagruden roterer på samme måde som i Mercedes SL, og ender ”lag-i-lag” i nedfældet position, og dels er funktionen blevet hurtigere. Den nye SLK ændrer form på 22 sekunder, og bagagerummet rummer 300 liter med taget oppe, og 208 liter med taget nedfældet, det sidste er 63 liter mere, end den tidligere model kunne rumme. Alt efter model ruller Mercedes-Benz’ nye SLK på 16, 17 eller 18 tommer hjul.

 

Rroadster-købere vil køre åbent så lang tid af året, som muligt. Derfor indfører Mercedes-Benz som den første bilproducent i verden et system, der blæser varm luft via nakkestøtterne i den nye SLK. Airscarf hedder systemet, der garanterer, at det ikke trækker med kold luft omkring hoved, nakke og ryg.

4, 6 eller 8 cylindre
SLK 200 KOMPRESSOR (4 cyl./2 liter) har TWIN-PULSE-systemet (ladeluftkølere, kompressor, balanceaksel, variable knastakseltider på indsugningen) Motoren er 8% mindre tørstig end tidligere 2-liters motorer, og kan gå 11,5 km/l. Effekten er på 120 kW/163 hestekræfter. I standardudgaven er den udstyret med 6-trins manuel gearkasse, men den kan også bestilles med den nye 7-trins automatgearkasse 7G-TRONIC.

SLK 350 (V6/3,5 liter) er et særdeles friskt eksempel på, at benzinmotorer stadig kan gøres mere effektive. Den er 25% stærkere, har 13% større drejningsmoment og går længere på literen, end motoren, den afløser.Det er verdens første V6 motor med variable indsugnings- og udblæsningsventiltider.
Motoren har oliesump og 24 ventilers cylinderblok i aluminium samt indsugningsrør i magnesium.

SLK 55 AMG (V8/5,5 liter) har bilsegmentets første V8 motor. Med 265kW/360 hestekræfter spurter den fra 0-100 kilometer i timen på under 5 sekunder (4,9), og drejningsmomentet på 510 Nm sikrer god trækkraft inden for et bredt omdrejningsområde.

Priserne for Mercedes-Benz’ nye SLK foreligger endnu ikke.