Vi har tidligere på året prøvekørt den nye Audi A3 med modellens mindste motor med 102 benzinheste. Konklusionen på denne test blev at 102 heste ikke yder den sporty Audi retfærdighed, men hvordan passer 140 dieselheste i den kompakte Audi?

Kræfter i overflod
I forhold til den lille 1.6 liters benzinmotor er motoren i denne 2.0 TDI et rent diesellokomotiv med så mange kræfter, at man næsten ikke ved, hvor man skal bruge dem. Den 2 liters dieselmotor har 4 ventiler pr. cylinder i modsætning til tidligere, hvor pumpe-dyse motorerne altid havde 2 ventiler pr. cylinder.

De 140 heste ydes ved 4.000 omdrejninger pr. minut, mens det enorme moment på 320 Nm. ydes ved blot 1.750 o/m. For at finde et tilsvarende moment i en A3 model med benzinmotor skal man op i topmodellen med den 3.2 liters store V6 motor, der også har et moment på 320 Nm. som dog ydes ved et noget højere antal omdrejninger nemlig 2.500.

Med både et stort antal heste og et monster moment har den kompakte A3 kræfter i overflod. Selvom accelerationen fra 0-100 km/t ikke hører hjemme i GTI-land, så er A3 2.0 TDI totalt overlegen, så snart kareten ruller. En mellemacceleration fra 80-120 km/t på 5,3 sek. er der ikke mange biler, der kan matche – slet ikke hvis det skal foregå i 4. gear, hvor det store moment spiller ind.

Fartpilot absolut nødvendig – for kørekortets skyld
For at den kraftfulde A3 skal komme til sin ret, gælder det om at komme på motorvej hurtigst muligt, for det føles som om, at det her den hører hjemme. Som standard ligger der en 6 trins gearkasse i A3 2.0 TDI, og den passer rigtigt godt sammen med motoren. Ved 130 km/t snurrer motoren blot 2.500 o/m., hvilket resulterer i et meget lavt støjniveau.

Minimal vindstøj, en fast undervogn, god retningsstabilitet og en førerplads hvor man sidder perfekt gør fartpilot nødvendig – man bliver meget hurtigt total fartblind – og man kan med lethed overbevise sine passagerer om at speedometeret kun står på 110 km/t, selvom man har passeret 140 km/t.

Ambiente udstyr
Ambiente udstyrsniveauet byder stort set på det udstyr man forventer i bilen: 
Dobbelt airbag, sideairbags foran samt hoved airbag, fjernbetjent centrallås, højdejusterbare forsæder, multi-justérbart rat, splitbagsæde, el-spejle, el-ruder, 5 hovedstøtter, CD-afspiller, midterarmlæn, træindlæg, 16" alufælge, fartpilot og læderrat.

Prisen
Med en pris på den forkerte siden af 400.000 er Audi A3 2.0 TDI ikke for alle. Det kan godt gøres en smule billigere, hvis man kan undvære noget komfortudstyr og vælger A3 Attraction til 375.000,-, men under alle omstædigheder er Audien ikke billig.

En god brændstof økonomi kan måske blødgøre økonomichefen i firmaet eller derhjemme en smule – 18,2 km/l i EU-mix lover Audi, og det holder meget godt i praksis.