Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Audi A3 Sportback 2.0T Quattro

1 / 10
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
  • Audi A3 Sportback 2.0T Quattro

Audi A3 Sportback 2.0T Quattro

|

Audi A3 har eksisteret hos Audi i en årrække, men har indtil nu kun kunne fås som 3-dørs. Det har Audi nu rodet bod på med introduktionen af Audi A3 Sportback med 5 døre. Ligesom 3-dørs versionen findes Sportback i alle tænkelige motorversioner, startende med en 1.6 liters benzin med 102 hk og op til topmodellen med den store 3.2 liters V6 motor med 250 hk. Hvis man vil køre dieselk er dette selvfølgelig også en mulighed – 105 eller 140 dieselheste står valget så imellem.

Vi kikker denne gang nærmere på en af de lidt dyrere versioner i Sportback programmet, nemlig versionen med den 200 hk FSI turbo motor og firhjulstræk. Prisen er 482.254 kr. Testbilen har desuden noget ekstraudstyr, så total prisen runder den halve million.

Nye linier, nye detaljer
De 2 ekstra døre betyder, at Sportbacken får en noget anderledes profil. Akselafstanden er bibeholdt i forhold til den 3 dørs, men bilen er alligevel blevet 9 cm længere. Sportbacken har derudover fået en ekstra siderude, og mulighed for kromlister på taget, som understreger stationcar looket. Bagfra adskiller Sportbacken sig fra den 3-dørs med et andet baglygte design.

Indenfor er der ikke sket meget, og det var der heller ikke behov for. Det mest markante er nok, at de bagerste nakkestøtter kan skydes ned over bagsæderyglænet, så de generer udsynet bagud minimalt.

Med introduktionen af Sportback gennemføres nu også et facelift af den 3-dørs A3. Ændringerne er dog til at overskue. Den store krom grill, som findes på de andre Audi modeller, er nu også at finde på A3, og luftindtagene foran bliver en smule større.

Plads har ikke første prioritet
Når eller hvis man køber sig en A3 eller en A3 Sportback, må det ikke være for pladsens skyld. De ekstra døre giver en klar bedre adgang til bagsædet, og det giver selvfølgelig en lettelse i hverdagen, hvis man er mere end 2 personer i bilen - men der er altså ikke overvældende plads bag forsæderne.

Bagagerummet klarer 370 liter, 20 liter mere end den almindelig A3, dog snupper Quattro systemet 68 liter af den i forvejen sparsomme plads, så når bilen har firhjulstærk skal man nøjes med 302 liter – ikke meget, hvis man ser på A3 Sportback som en stationcar.

Det mest interessante
Det mest interessante er faktisk introduktionen af en ny motor i A3 modelprogrammet. Det drejer sig om den fine 2 liters FSI motor, som vi prøvede første gang i VW Golf. Dengang var det uden turbo og med 150 heste. Det røde ”T” på bagklappen betyder 50 hk ekstra ved hjælp af en blid turbo. Motoren er dermed helt magen til den, som ligger i den nye Golf GTI og den kommende Skoda RS.

Den 2 liters FSI motor var i forvejen lækker, og den er bestemt ikke blevet dårligere ved at blive udstyret med turbo. De 200 heste ydes ved 5.100 o/min., hvor den uden turbo yder 150 heste ved 6.000 o/min. Momentet er ligeledes blevet boostet gevaldigt. 280 Nm. ved 1.800 o/min, hvor den uden turbo yder 200 Nm. ved 3.500 o/min..

Turboen giver en noget anden køreoplevelse, hvor motoren trækker rigtigt allerede fra under 2.000 o/min. og fint op til 6.000 o/min. Igennem hele skalaen føles bilen meget hurtig, og det er den rent faktisk også. Paradedisciplinen 0-100 km/t klares på 7,7 sek., og med Quattro firhjulstrækket betyder det ikke ret meget om underlaget er vådt eller løst.

På snedækkede veje viser Quattro systemet hurtigt sit værd. Igangsætning på stejle bakker eller skråninger er ingen udfordring, når man har firhjulstræk. ESP systemet viser dog også hurtigt sit værd – selvom man kører med firhjulstræk er det meget rart, at ESP systemet hjælper med at holde bilen på rette kurs, når de 200 heste slippes løs.

Turbo eller V6
I forhold til dens storebror, rent motormæssigt (3.2 V6 med 250 hk) kan man dog godt mærke de 50 ”manglende” heste. Accelerationerne og kraftoverskuet er ikke helt så overvældende som hos V6 maskinen.  Det man nok savner mest er lyden fra de 6 cylindre. Den 2 liters turbo gør ikke meget væsen af sig, når den arbejder – den er næsten for kultiveret og dæmpet. Det passer selvfølgelig fint sammen med Audis sædvanlige afdæmpede stil, men en smule mere lyd ville gøre smilet endnu bredere bag rattet. Merprisen for V6'eren er 40.000,-.

Se også anmeldelsen af Audi A3 3.2 V6 Quattro

Audi A3 til salg på biltorvet.dk

Audi A3 1,4 TSI 125HK Stc
kr. 148.700
Audi A3 2,0 TDi 136 Attraction SB S-tr. 5d
kr. 209.900
Audi A3 Sportback 1,6 TDI Ultra Attraction 110HK Stc 6g
kr. 244.900
Audi A3 2,0 TDI Attraction 150HK 3d 6g
kr. 189.900
Audi A3 Sportback 1,6 TDI DPF Ambition S Tronic 105HK Stc Aut.
kr. 189.800
Audi A3 Sportback 1,6 TDI DPF Attraction 105HK Stc
kr. 169.900
Audi A3 Sportback 1,6 TDI DPF Ambiente 105HK Stc
kr. 249.900
Audi A3 Sportback 1,4 T FSI Ambition 122HK Stc 6g
kr. 229.700
Audi A3 1,6 Ambiente 102HK 3d
kr. 18.900
Audi A3 1,6 Ambiente 102HK 3d
kr. 26.800
Audi A3 Sportback 2,0 TDI DPF Attraction 140HK Stc 6g
kr. 179.800
Audi A3 Sportback 1,6 TDI DPF Ambiente 105HK Stc
kr. 174.800

Brugte biler fra alle bilmærker