Med sit seneste facelift, minder Audi’s A4 model en hel del om storebror A6. Bilens form er en perfekt kombination af runde former og lige hårdt skårede linjer. Selvom Audi’s designafdeling altid har leveret flotte klassiske biler, har man denne gang skabt en bil, der klart siger: HER KOMMER EN AUDI.

Pladsmæssigt er A4 serien også vokset. Akselafstanden er forøget og bilen er samtidig blevet længere. A4 har nu fået den størrelse, der passer bilen bedst.

A4 leveres stadig i et hav af motorvarianter. Den mindste er stadig den lille 8V 1.6’er med 102 Hk. Vores testbil var udstyret med den 16V 2.0 liters motor på 130 Hk. Og lad mig slå fast med det samme: Det er en dejlig motor!

Der har været en del kritik af motoren fra anden side, fordi den skulle støje en del. Jeg kunne forstå det, hvis bilen havde lydt som en piskeris – det havde været støj. Men, lyden er en herlig brummen, der ikke ændre karakter, lige meget hvor langt man kommer op i omdrejningsfeltet, så den påstand vil jeg gerne mane til jorden med det samme. Samtidig vil jeg gerne fremhæve, at når man vælger at lægge det femte gear ind og lade bilen cruise af sted på enten lande- eller motorvej, så er der meget tyst i kabinen.

De 130 Hk og et moment på 195 Nm ved 3.300 o/min er nok til at sikre bilen en acceleration fra 0-100 Km/t på blot 9,9 sekunder, samt en tophastighed på 212 Km/t, hvilket er ganske imponerende for den 1310 Kg tunge tysker. Undervognen på bilen er virkelig forbedret fra tidligere modeller af A4. Standardundervognen er faktisk så perfekt afstemt, at det umiddelbart vil være spild at investerer i sportsundervogn til bilen.

Samlekvaliteten i A4 kabinen er rigtig god. Det gøres faktisk ikke meget bedre. Det er ikke uden grund, at mange kigger mod Audi, når der skal designes kabine.

Sæderne er yderst behagelige – førersædet er højdejusterbart, hvilket er yderst behageligt. En detalje, der gerne måtte overføres til passagersædet.

Indstillingen af førersædet og det multijusterbare rat, giver gode muligheder for at finde den ideelle kørerstilling.

Bagagerumskapaciteten er på 445 liter. Dette er ikke overvældende, men okay for bilens størrelse. Hvis man vælger at ligge sæderne ned, er der plads til 720 liter.

A4 2.0 er ganske godt udstyret. Standardudstyret omfatter blandt andet: Fuldautomatisk klimaanlæg, midterarmlæn bagi, Cd-afspiller, tågelygter, udendørstemperaturmåler, dobbelte airbags, sideairbags, sideguard, ABS, fjernbetjent centrallås, el-spejle/ruder foran, startspærre, højde- og længde indst. ratsøjle, højdeindst. førersæde, 4 højdeindst. hovedstøtter, ESP, højtplaceret stoplygte samt 15 " alufælge.

Man kan undre sig lidt over, at der i en bil til 370.000,- kroner ikke er ”råd” til el-ruder bagi i bilen.

Konklusionen på Audi A4 2.0 må være, at Audi har lavet en bil, der design- og samlekvalitetsmæssigt skiller sig ud fra mængden. Den 2.0 liters motor opfører sig fuldt ud tilfredsstillende og leverer lyd og kraft når den skal. Samtidig leverer motoren et forbrugs tal, der står opført til 12,7 Km/l – men som i virkeligheden var 13,7 Km/l.

Prisen på A4 kan så diskuteres. 370.000,- kroner er mange penge. Specielt når man ser på de motorer og den samlekvalitet man ser i biler til lidt mindre penge. f.eks. den nye Ford Mondeo. Man betaler selvfølgelig også for navnet og den prestige det er at kører Audi. Kan man så , som bilproducent, tillade sig den merpris? Ja, Audi kan – for det er jo Audi du har købt.