Men, Audi har lavet en sådan motor og den ligger bla. i deres A4 model. De 180 Hk er imponerende i sig selv, men det er momentet på 370 Nm, der får en til at trække på smilebåndet. Du skal faktisk over i en Porsche 911 for at finde et tilsvarende moment. Og i Porschen ligger momentet ved 4.250 o/min. I Audi’en ligger det allerede ved 1.500 o/min. De imponerende facts er 0-100 Km/t på blot 8.6 sek. Tophastigheden er opgivet til 225 Km/t.

Det er måske ikke helt fair at sammenligne Audi A4 TDI med en Porsche 911, for naturligvis trækker Porschen fra Audi’en i en ren duel fra 0-100 Km/t. Men, er vi først oppe i fart, kan Audi’en godt give kamp til stregen. Der er så meget kraftoverskud i bilen, at du næsten ikke tror det, før du har prøvet det. Der er ikke meget der kan følge med fra 60-180 Km/t.

Selvom bilen har så mange kræfter, er der ikke noget galt med økonomien. Officielt er tallet 12,8 Km/l i snit. Det lykkedes os dog at være nærmere de 15 Km/l i snit. Og det vel og mærke ved testkørsel.

Designmæssigt er Audi’en helt suveræn. Jeg har tidligere skrevet om A4, at den har fået de linjer den fortjener og man tydeligt kan se at ”her kommer en Audi”. Og netop dette udtryk skal man huske, hvis man en dag bliver overhalet af en A4, hvor der på bagsmækken står 2.5 TDI Quattro. For netop denne model er nok noget af det sjoveste og mest perfekte Audi har ført ud i livet. Og du gør klogt i ikke at udfordre den. Du taber nemlig.

Bilen leverer, med sit firhjulstræk, nogle køreegenskaber, der ikke står tilbage for nogen. Du har altid kontrol over bilen, og de mange kræfter. Køredynamisk er bilen meget tæt på det perfekte. Indvendigt lever kabinen naturligvis op til Audi’s normale og meget høje kvalitetskrav. Alt fungerer og sidder stort set hvor det skal. Men, jeg kan endnu engang hidse mig op over den ekstremt billige radio. De pokkers afgifter!

Pladsen i A4 er acceptabel, men ikke overvældende. Den gode kvalitet gør det dog til en fornøjelse at være både chauffør og passager. Bagagerumskapaciteten er på 445 liter. Dette er ikke overvældende, men okay for bilens størrelse. Hvis man vælger at ligge sæderne ned, er der plads til 720 liter.

Standardudstyret omfatter blandt andet: Fuldautomatisk klimaanlæg, midterarmlæn bagi, Cd-afspiller, tågelygter, udendørs- temperaturmåler, dobbelte airbags, sideairbags, sideguard, ABS, fjernbetjent centrallås, el-spejle/ruder foran, startspærre, højde- og længde indst. ratsøjle, højdeindst. førersæde, 4 højdeindst. hovedstøtter, ESP samt højtplaceret stoplygte.

Vores testbil var, som ekstra, bla. udstyret med 17" letmetalfælge, Xenon-forlygter, lædersportsrat, sportssæder, sænket undervogn, aluminiumindlæg og metallak.

Audi A4 2.5 TDI Quattro er et helt suverænt køretøj. Du kommer aldrig til at mangle kræfter i bilen. Kvaliteten er helt i top og udseendet er perfekt. Prisen er 511.795,- kroner som standard, hvilket er yderst rimeligt. Det er faktisk en fantastisk følelse, ikke at føle at man betaler for navnet. For bilen leverer så meget underholdning og komfort, at pengene er givet rigtig godt ud.

Er der så slet ikke noget negativt at sige om A4 2.5 TDI? Jo, selvfølgelig er der det. Jeg håber at der ved næste interiør- fornyelse, bliver plads til en ekstra kopholder.