Efter en meget stille periode, er der igen endelig kommet liv i markedet for sportslige coupé modeller. En af dem der virkelig skiller sig ud, er den nye smukke A5-model fra Audi.

Design
Det startede faktisk helt tilbage i 2003 da Audi præsenterede verden for konceptbilen Nuvolari. Her så man en coupé der virkelig skilte sig ud fra mængden med et progressivt og yderst stilrent design - og det er disse elementer man har ført over i den nye A5.

A5 er en stor bil med magelig plads til fire personer og 455 liter bagage. På trods af den lave taghældning, kan voksne personer snildt sidde på bagsædet - også når det drejer sig om benplads.

A5 virker utrolig bred, når du ser den lige forfra, og det helt geniale LED-kørelys får straks en til at tro at det er en R8'er man har i bakspejlet. Lygterne og den voldsomme gennemgående grill, får det til at se ud, som om at  A5 æder sig igennem den ene meter asfalt efter den anden.

På vejen...
Ingeniørerne hos Audi har valgt at konstruerer en helt ny undervogn til A5, hvor man har forsøgt at centrerer vægten fra de forskellige monterede dele, sådan at bilens tyngdepunkt ligger meget lavt og i center. Dette er med til at give A5 nogle helt vidunderlige og sportslige køreegenskaber. Samtidig er det på visse modeller muligt at vælge Audis suveræne quattro firehjulstræk, der tilføjer endnu en vigtig faktor til køreegenskaberne, men så sandelig også til sikkerheden.

Motor
A5 leveres i flere forskellige motorvarianter. Indgangsmodellen er udstyret med en nyudviklet 1,8 liters TFSI-motor med 170 hk. Det er i bund og grund samme 1,8 liters TFSI-motor, som vi kender fra andre Audi modeller - den har bare 10 hk mere. Næste benzinmotor er den 3,2 liters V6'er med 265 hk. Ekstra interessant bliver det dog, når vi kigger på dieselmodellerne, hvor A5 fås med to forskellige motorer - en 2,7 liters TDI med 190 hk og et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm ved blot 1.400 o/min - og så denne perle af en motor, nemlig den 3,0 liters TDI-motor, som vi bl.a. kender fra Q7. I A5 er motoren dog modificeret og ydelsen er nu 240 hk og drejningsmomentet hele 500 Nm ved blot 1.500 o/min.

Det er med denne TDI-motor lykkedes Audi at skabe en dieselmotor, der skal køres som en benzinmotor - og jeg lyver ikke. Selvom de maksimale omdrejningspunkter ligger laverer end i en tilsvarende benzinmotor, så er vejen dertil meget længere end normalt og accelerationen indenfor dette område så kraftig, at gearskifte og derved kørselsmønster er helt ligesom i en benzinbil. Samtidig er lydniveauet stort set ikke eksisterende, så du har i 95 % af tiden intet der indikerer at du sidder bag rattet i en dieselbil. Suverænt godt konstrueret!

At bilen opfører sig som en heftig benzinmodel afspejler sig også i præstationerne. A5 3,0 TDI er derfor den hurtigste A5-model overhovedet. 0-100 km/t er overstået på 5,9 sekunder, hvilket er 0,7 sekunder hurtigere end den 3,2 liters V6 benzin model. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

På trods af den høje ydelse, så får du faktisk en imponerende brændstoføkonomi med hele 13,8 km/l.

3,0 TDI-modellen fås kun med quattro firehjulstræk, hvilket er yderst fornuftigt, når man tager det til tider ganske våde danske klima i betragtning. 240 hk og 500 Nm på baghjulene i regn eller sne kan godt være en intens oplevelse for den utrænede chauffør.

Det er ikke muligt at få den store TDI-model med multitronic gearskifte - men den 6-trins manuelle gearkasse er så suveræn at andet ville være synd. Den 2,7 liters TDI fås dog kun med multitronic, hvilket Audi har valgt af hensyn til komfort og økonomi.

Udstyr og kabine
En af de gode ting ved Audi anno 2008 er at de endelig er begyndt at smide en respektabel bunke udstyr i deres biler, som standard. Dette ses også ved A5 3,0 TDI, hvor et B & O Premium Sound System, klimaanlæg, regnsensor, alu-fælge og auto hold, blot er noget af det standardmonterede udstyr.

Kabinen er i sædvanlig Audi-stil suverænt samlet, og materialevalget er af bedste klasse. Siddekomforten er rigtig god, og det faktum at alle instrumenter lige er drejet mod chaufføren, giver en ekstra følelse af at være i centrum. En detalje som mange bilproducenter heldigvis er begyndt at bruge.

MMI-systemet fungerer som det skal, og der var mange producenter der kunne lære en hel del om, hvor nemt det egentlig kan gøres. De forskellige menuer er nemme at finde, og der går ikke længe før du overhovedet ikke kigger ned når du bruger systemet.

Konklusion
Suverænt design, suveræne køreegenskaber, perfekt kabine, og en motor der får fuglene til at synge meget højt, kendetegner den nye A5 3,0 TDI. Jeg er ikke typen der bliver ved med at lede til jeg finder noget negativt om en bil - så ender det alligevel bare med at være til grin. Jeg vil derfor hellere bare slå fast at Audi A5 3,0 TDI er noget af det mest imponerende jeg har kørt. Audi har formået at løfte hele ideen om en komfortabel, men samtidig sporty dieselbil, til helt nye højder. Og når indpakningen så er noget af det smukkeste jeg længe har set - ja så bliver det ikke bedre.