Den tyske bilfabrikant Audi, har altid haft det som mål, at deres biler skulle være foran konkurrenterne på specielt et område – nemlig teknik. Men, når man sætter sig ind i den nye A6 model føler man, at det ikke bare er på det tekniske område at Audi er førende. Design, ergonomi, anvendelighed og sport er bare nogle af de områder, hvor Audi efterhånden også sætter dagsordenen. Selvfølgelig er der områder, hvor konkurrenter er foran – sådan er det altid – men, som en helhed, så virker Audi bare mere fuldendt. Lad os derfor kigge den helt nye Audi A6 2,4 V6 efter i sømmene og se om vi kan finde ud af, hvorfor Audi er så langt fremme.

Designet
Man kan ikke undgå at blive imponeret over designet på den nye A6’er. De voluminøse kurver, den aggressive frontgrill og flotte afrundede bagende hiver smil frem på læberne hos selv den mest kritiske person. Stilen er gennemført ned til mindste detalje og lever fuldt ud op til Audis design-filosofi, hvor målet er sportslige elegante biler, der giver en lyst til at sætte sig bag rattet.

Mest markant er den nye front, hvor man har valgt at fører grillen hele vejen ned igennem forskærmen. En detalje, som skal blive kendetegnet for de fremtidige Audi modeller og  som vi senere vil se på alt fra den nye Audi A4 til den kommende Audi TT.

Indvendigt
Når man er færdig med at beundre det smukke ydre, kan man bare åbne døren og sætte sig ind bag rattet. En gennemført og ergonomisk korrekt kabine, hvor alle de vigtigste elementer er rettet mod føreren viser at man har satset meget på at denne er centrum. Derved skal det ikke forstås sådan, at man som passager ikke har det behageligt – tværtimod. Som passager kan man nemlig koncentrerer sig om at slappe af og nyde de lækre sæder og den gode plads. For den nye A6’er byder på mere plads end forgængeren og specielt som bagsædepassager mærker man dette. Der er god plads til benene og samtidig er hovedhøjden god, selvom man er højere end gennemsnittet.
Ønsker man at tage på langtur, er der er også rig mulighed for at have masser af bagage med. Med sine 546 liter skulle der være rigelig med plads til selv de mest krævende langture.

Motoren
Med introduktionen af den nye Audi A6, har man samtidig valgt at introducerer en hel række af nye spændende motorer. Den første vi har til test er den nyudviklede 2,4 liters V6-benzinmotor med 177 hk. Motoren virker faktisk kraftigere end de 177 hk, hvilket også ses i accelerationstiden, hvor den 1.525 kg tunge bil stryger forbi de 100 km/t på 8,9 sekunder. Er du et smut i Tyskland og holder speederen i bund, ja så stopper legen først ved 231 km/t. Fra fabrikken oplyses det, at Audi A6 2,4 har et gennemsnitlig brændstofforbrug på 10,3 km/l, hvilket er lige i underkanten af det testresultat vi kom frem til. Vi er ganske imponeret over de 11,1 km/l, som vores testbil præsterede.
Et lille ekstra plus, som jeg gerne vil fremhæve er lydniveauet. Ved normal kørsel er der ingen mærkbar støj – og støj er heller ikke det man vil kalde den lyd der kommer, når man træder klampen i bund. En sprød og lækker lyd kendetegner den nye V6-motor – uden den bliver dominerende.

De 177 hk overføres til asfalten via en 6-trins manuel gearkasse, som byder på tætte og gnidningsfri skift. Det er også muligt at få sin Audi A6 med Multitronic automatgear, hvis man ikke ønsker at skifte selv.

Køreegenskaberne
Med den nyudviklede dynamiske undervogn, byder Audi A6 på ganske imponerende køreegenskaber. Specielt det separate baghjulsophæng giver en mærkbar forbedring i køreegenskaberne. Standard dækmonteringen på 2,4 modellen er 205/60R 16. Personligt virker dette lige i underkanten og vores testbil var da også udstyret med samme dækmontering som den 3,2 liters model i serien, nemlig 225/55R 16. Hvis man virkelig ønsker at sætte sin A6’er op til sport, så er 17” eller sågar 18” også en mulighed. Samtidig har Audi introduceret en ny ”Exclusive” serie af fælge, der er designet af quattro GmbH i Tyskland.

Sikkerhed
Lad mig lige remse op. 2-trins front airbags, der udløses afhængigt af ulykkens omfang. ABS, ASR, EDS, EBV og ESP er blot nogle af de features, som A& byder på rent sikkerhedsmæssigt. EDS er elektronisk differentialespærring, der i tilfælde af at et hjul spinder, sørger for nedbremsning af hjulet og fordeler kræfterne til det modsatte hjul. ASR doserer motorydelsen, hvis man laver hjulspind under acceleration. EBV forkorter bremselængden og til slut sørger ESP for at forbinde de nævnte systemer, så man som chauffør har kontrol over bilen.

Audi har samtidig udviklet et energiabsorberende karrosseri, der sørger for at fjerne meget af den energi der udvikles i tilfælde af en kollision og derved skabe en større sikkerhed for passagererne.

MMI
Multi Media Interface er Audis bud på det optimale betjeningssystem til bilen. Systemet er bygget op, så man på en lækker farveskærm i midterkonsollen kan overvåge og styrer stort set samtlige funktioner i bilen. Efter ganske kort brugstid, er MMI ufattelig nemt at benytte sig af. Et drejehjul i midten og fire knapper udenom denne, matcher de områder på skærmen, hvor det er muligt at vælge en funktion. Alle informationer, lige fra sædevarme til navigation og instruktionsbog er at finde på det smarte display. A6 er som standard udstyret med basis MMI, hvilket bl.a. betyder at skærmen kun er i en farve. Vælger man topversion af MMI, så får man multifarvedisplay, cd-skifter, dvd-navigation og meget mere.
 
Konklusion
Nu skal der ikke meget til for at læse, at min begejstring for den nye A6 er stor. Men, det er også sjældent at man finder en bil, der virkelig topper på så mange områder på samme tid. Men, det betyder selvfølgelig ikke at der ikke finder negative ting af sige omkring Audi A6. En af de væsentlige ting er prisen. Men, det er nu ikke prisen på bilen, jeg her tænker på. Det er prisen på det udstyr man gerne vil have i bilen. Audi har jo den filosofi, at køberen skal designe sin helt egen bil fra bunden. Dette betyder at man egentlig får en standard A6’er, hvorefter man bare kan begynde at sætte kryds i listen over ekstraudstyr. Desværre er ekstraudstyr ganske dyrt. Se nu bare det lækre MMI udstyr, der i denne navigationsudgave koster 55.000,- kroner. Men, med en basispris på 535.000,- kroner, er der faktisk et pænt stykke op til de nærmeste konkurrenter fra BMW og Mercedes, der starter ved 660.000,- kroner.

Audi A6 er virkelig at finde forrest i sin klasse og byder på detaljer, som mange konkurrenter må kigge langt efter. Vi glæder os meget til at prøve andre af de nye motorvarianter, hvor specielt den nye 3,2 liters FSI og den nye 3,0 liters TDI motor står højt på listen.