Audi dominerer endnu engang luksusklassen

Med introduktionen af den 12-cylindrede 6.0 liter motor har mærket med de fire ringe nok engang indtaget førerpositionen som producent af verdens sportsligste luksuslimousine. Tolv cylindre, 450 hk og et drejningsmoment på 580 Nm – hvilket er forbedring på henholdsvis 30 hk og 20 Nm i forhold til forgængeren – gør, at Audi A8L 6.0 quattro ikke går uagtet hen.

Audi A8L 6.0 quattro accelererer fra 0-100 km/t på blot 5,2 sekunder og fra 0-200 km/t på 17,4 sekunder. Det er bemærkelsesværdigt, hvor hurtigt og spontant denne 6-liters motor accelerer ved blot et lille tryk på gaspedalen. Samtidig er mere end 95 procent af motorens maksimale drejningsmoment på 580 Nm til rådighed mellem 2.500 og 5.300 omdr./min, hvilket er en optimal forudsætning for en suveræn trækkraft uanset hastighed.

Den 6-trins automatgearkasse med tiptronic funktion sørger konstant for at overføre den rette mængde motorkraft. Automatgearkassen er desuden udstyret med sportsprogram, og aktiverer man dette program, skifter gearkassen gear ved højere omdrejningstal og nedgearing sker hurtigere og tillader hermed at udnytte det fulde moment.

Aluminiumskarrosseriet i Audi A8 er bygget ud fra Audi Space Frame konceptet og giver en meget lav vægt. Dette kombineret med motoren og gearkassen resulterer i fremragende præstationer og en meget fornuftig brændstoføkonomi.
Audis permanente firehjulstræk, quattro, er med til at omsætte motorydelsen til fremdrift. Aluminiumskarrosseriet med luftaffjedring er, som på de øvrige A8 versioner, standard på den nye Audi A8L 6.0 quattro.

Audi A8L 6.0 quattro bliver første seriebil med den nydesignede frontgrill, som viser Audis nye formsprog. Det centrale element i den nye front er den trapezformede Singleframe kølergrill med de store luftindtag på højre og venstre side.

Audi A8 6.0 quattro forventes til Danmark i marts måned næste år. Prisen er 2.341.800 kr., og for den lange version 2.516.000 kr.