Audi Nuvolari quattro

Spændende Audi studiemodel afsløret på den internationale biludstilling i Geneve
Audi viser på Geneva Motor Show, der finder sted fra den 4.-16. marts 2003, den smukke og kraftfulde konceptbil Nuvolari quattro. Progressiv teknologi, køredynamik som i en Gran Turismo-sportsvogn og typisk elegant Audi-design er kombineret i den nye Nuvolari quattro, som er opkaldt efter den legendariske racerkører Tazio Nuvolari. ”Studiemodellen skitserer den retning Audi’s eksteriør- og interiørdesign vil tage i fremtiden - under behørig hensyntagen til mærkets stolte arv”, udtaler chefdesigner for Audi-gruppen, Walter de’Silva.

Klassisk GT
Med en længde på 4,80 meter, en bredde på 1,92 meter og en højde på 1,41 meter og en hjulafstand på 2,89 meter har denne to-dørs og to+to-sæders coupé klassiske GT-proportioner. Selv når Nuvolari quattro står stille, udstråler den sit kraftfulde potentiale. Den er lav, har lang front, potent hækparti og superkorte overhæng. Karrosseriet er udført som Audi Space Frame i aluminium, hvilket giver den lave vægt og den stivhed, som er fundamentet for denne GTs exceptionelt gode køreegenskaber.

Kraftfuld og sportslig
Aldrig tidligere har Audi anbragt så kraftig en maskine i en bil, der ikke er beregnet til racerkørsel. Den 5,0 liters V10 biturbo-motor med det direkte benzinindsprøjtningssystem FSI yder 600 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 750 Nm. Nuvolari quattro sprinter fra 0-100 km/t på kun 4,1 sekund og kan skyde en - elektronisk begrænset - fart på 250 km/t. Den optimale dosering af ydelse og drejningsmoment overføres til hjulene via en seks-trins automatisk gearkasse med shift-by-wire-teknologi uden kabler. Føreren kan også vælge gear manuelt ved at trykke på skifteknapperne på rattet.

En så motorstærk Audi er naturligvis udstyret med det permanente firehjulstræk, quattro, og et motorsportsbremsesystem med store ventilerede bremseskiver, som tydeligt ses bag de ni-egede hjul. Også aluminiumundervognen lever op til forventningerne til en kraftfuld Gran Turismo-bil. Den fireleddede foraksel og trapez-bagakslen giver Nuvolari den bedst mulige styrepræcision og køreegenskaber i særklasse. Komforten profiterer ligeledes af undervognskonstruktionen, idet luftaffjedringen gavner bilens evne til at optage stød. PAX-hjul i størrelsen 265/270 R 560, som svarer til fælge på 20,6”, sørger for fremragende vejgreb og sikker nødkørsel, hvis dækkene mister tryk.

Innovativ teknologi
Audi Nuvolari er et udstyrsstykke i avanceret teknologi. Blandt de mange funktioner kan nævnes den elektromekaniske parkeringsbremse og LED-lyssystemet, som ved hjælp infrarød styring tilpasser lysstyrken i både for- og baglygter til udsyns- og vejrforhold.

I kabinen finder man det nye interaktive system til betjening af bilens forskellige komfort- og kommunikationsudstyr: MMI – Multi Media Interface. En højt udviklet ergonomi og et logisk opbygget betjeningskoncept gør Nuvolari meget let at betjene. Dermed kan føreren koncentrere sig helt om trafikken og om fornøjelsen ved at køre.

Sammen med konceptbilen, Pikes Peak quattro, der blev præsenteret på biludstillingen i Detroit først på året, giver Nuvolari quattro mere end et fingerpeg om de ideer, Audi har til et helt nyt, sportsligt og eksklusivt bilkoncept med avanceret teknologi og unikt design.

En legende
Navnet på Audi studiemodellen er en hyldest til den legendariske racerkører Tazio Nuvolari, der - den 3. september 1939 i Beograd - som den sidste racerkører vandt et Grand Prix-løb i en Auto Union-bil. Italieneren Nuvolari blev født i Mantua i 1892 og døde dér i 1953. Han skrev sig ind i motorsportens historie som kun ganske få i første halvdel af sidste århundrede. Hans varemærke var en dristig og spektakulær kørestil samt den gule pullover, han altid havde på i bilen.