Audi løfter nu sløret for den næste version af topmodellen - R8 V10. Dens 5,2-liters 10-cyl. motor leverer 525 hk og et drejningsmoment på 530 Nm. Med Audi teknologier som quattro-firehjulstræk, letvægtsaluminiumskarrosseri, forlygter komplet i LED-teknik og et markant design indtager R8 V10 førerpositionen foran konkurrenterne.

R8 V10 er resultatet af den samlede knowhow fra Audis række af Le Mans-sejre. Motoren med almindelig indsugning kombinerer teknologi fra motorsporten som fx tørsumpsmøring med direkte benzinindsprøjtning FSI. Efter introduktionen i 2009 vil motoren også vise sit potentiale på racerbanerne verden rundt - i den nye R8 racer, som Audi er i gang med at udvikle til kundeteams i overensstemmelse med GT3-reglementet.


V10-motorens konstruktion i produktionsmodellen af Audi R8 vil være næsten identisk med udgaven i racerbilsversionen. Den har en slagvolumen på 5.204 cm3, ved 6.500 omdr./min., leverer et drejningsmoment på 530 Nm, og ved 8.000 omdr./min. opnår den sin maksimale ydelse på 525 hk. Den specifikke ydelse er 100,9 hk pr. liter slagvolumen, og Audi R8 V10-versionen med 6-trins manuel gearkasse vejer kun 1.620 kg. Motoren udgør 258 af disse kg - hvilket kun 31 kg mere end V8-motoren.

Audi R8 5.2 FSI quattro accelererer fra 0 til 100 km/h på 3,9 sek. I versionen med sekventiel R tronic-gearkasse når den 200 km/h 8,1 sek. senere. Audi R8 V10 har en tophastighed på 316 km/h, og den kan køre med helt op til 8.700 omdr./min. 5,2-liters motoren gør brug af direkte FSI-indsprøjtning, som er udviklet af Audi. Et common rail-system sprøjter brændstoffet ind i forbrændingskamrene med et tryk på op til 120 bar. Direkte indsprøjtning giver fremragende præstationer og forbedrer brændstoføkonomien. R8 V10 med R tronic kører 7,3 km/l ved blandet kørsel.

Motor med lavt tyngdepunkt
De tekniske raffinementer i den 10-cyl. motor omfatter tørsumpsmøring, som gør det muligt at placere motoren lavt i bilens chassis. Den brede cylindervinkel på 90 grader er også med til at muliggøre et lavt tyngdepunkt.

R8 5.2 FSI quattro har en 6-trins manuel gearkasse som standard. Den sekventielle R tronic-gearkasse fås som ekstraudstyr. Dette hightech-gearskift formidler en autentisk motorsportsfølelse - med vippekontakterne på rattet og de korte skiftetider på mindre end en tiendedel sekund. Hvis føreren aktiverer launch control-programmet ved at trykke på en knap, accelererer R8 V10 i en forrygende lynstart med elektronisk styret dækkontakt med vejbanen - både med R tronic og med den manuelle gearkasse.


En medvirkende faktor til Audi R8 V10's store forspring i vejgreb og køresikkerhed i forhold til konkurrenterne er firehjulstrækket quattro - det er den perfekte teknologi til en højtydende sportsvogn. Fire trækkende hjul har bedre vejgreb end to og giver bl.a. føreren mulighed for at give gas tidligere på vej ud af et sving.

44/56 procent - den perfekte fordeling af akseltrykket
Undervognen på Audi R8 giver både dynamiske præstationer og stor komfort på lange køreture. Den reagerer spontant på alle ratbevægelser med en imponerende lethed,  den klarer sideføringskræfter på op til 1,2 g, og den kan håndtere enhver situation med en fremragende køresikkerhed. Centermotoropbygningen giver en perfekt fordeling af akseltrykket på 44/56 procent. 19"-fælge med dæktrykskontrolsystem er standardudstyr og fælgenes 10-egede Y-design er eksklusivt for R8 V10. Dækstørrelserne er 235/35 foran og 295/30 bagpå.
Bilen er udstyret med Audi magnetic ride som standard, et dæmpersystem, som i løbet af millisekunder tilpasser undervognens karakteristik til vejens beskaffenhed og til kørestilen. I R8 V10 klares decelerationen af et kraftfuldt bremsesystem - otte bremsestempler foran og fire bagpå griber fat om bremseskiverne, som er ventilerede og perforerede for at sikre uhindret overførsel af varme.

R8 5.2 FSI quattro fås som ekstraudstyr med et keramisk bremseskiver, hvis samlede vægt er 9 kg mindre end tilsvarende stålskiver. De keramiske bremser klarer de meget barske krav til motorsport, de korroderer ikke, og de har typisk en levetid på 300.000 km. Deres kalibre er grålakerede og påført teksten "Audi ceramic".

Skarpe og elegante linjer
Det ekstremt præcise design af linjerne og tagets elegante bue er typiske Audi detaljer. En kontinuerlig kurve danner en optisk sammenhæng mellem fronten, hjulkasserne, siderne og bagenden. Med sin placering langt fremme tydeliggør kabinen centermotorkonstruktionen. De lodrette luftindtag (sideblades) på siderne er også indikatorer på motorens placering.

Designet af Audi R8 har allerede imponeret flere eksperter blandt andet udtrykt ved dobbeltsejren i "World Car of the Year Awards 2008". I den 10-cyl. version er designet blevet endnu skarpere. De forreste luftindtag, som tilfører luft til kølerne, og frontskørtets liste er lakeret i sort højglans. Antallet af tværsprosser er reduceret fra fire til to. Lamellerne i singleframe-kølergrillen har en markant kromfinish. Et meget markant højdepunkt på R8 V10 er forlygterne komplet i LED-teknik som standard. Audi er den første bilproducent i verden, som anvender lysdioder til både fjernlys, nærlys, kørelys og blinklys. Hver forlygte rummer 54 dioder og med en farvetemperatur på 6.000 kelvin minder LED-lyset meget om dagslys, hvilket er mindre trættende for øjnene, når man kører om natten. Andre fordele ved lysdioderne omfatter en klar oplysning, et lavt energiforbrug og en praktisk talt ubegrænset levetid.

Karrosseriet på R8 V10 er også kendetegnet ved specielle detaljer. Bilens sideblades er mere fremhævede end på den 8-cyl. version. Sidepanelerne er mere markante og bredere og udsugningsslidserne ved de bageste ruder er i mat aluminiumslook. Gennem den store bagrude er der frit udsyn til den kraftfulde 10-cyl. motor.

Under kørsel skaber Audi R8 V10 en downforce, som holder den i tæt kontakt med vejen - takket være en hækspoiler, som automatisk kører ud ved 100 km/h, og den komplet indkapslede undervogn, som udmunder i en skarpt opaddrejet diffusor. Farven på bagenden er sort højglans, inklusive indfatningerne til LED-baglygterne. Luftudtagene på bagenden har også kun to tværsprosser, og udstødningssystemet afsluttes af to store ovale afgangsrør.

Audi sætter standarden - inden for karrosserivægt og -stivhed
En sportsvogns karrosseri skal være særligt let og stift. Audi R8 lever op til disse krav ved hjælp af Audi Space Frame (ASF)-teknologien og dens hightech-aluminiumskonstruktion. Råkarrossen til R8 V10, som inkluderer et motorophæng fremstillet af ultralet magnesium, vejer kun 210 kg, og kvaliteten af letvægtskonstruktionen - forholdet mellem vægt og torsionsstivhed - er det bedste i sportsvognssegmentet. Karrosseriet er fremstillet af pressede profiler, aluminiumsplader og meget avancerede støbte kiler, og det hele holdes sammen af 99 m svejsetråd, 782 nitter og 308 specialskruer og -bolte.


Interiøret i R8 V10 udstråler motorsport på luksusniveau. Det dominerende element er den såkaldte monoposto - en bred bue, som sammenfatter rattet og cockpittet, og som altid i en Audi er forarbejdningen af højeste kvalitet.
Audi R8 V10's store anvendelighed i dagligdagen skyldes delvis den rummelige kabine, som muliggøres af den lange akselafstand på 2,65 m. Også bagagerummet øger anvendeligheden: Der er plads til 100 l under frontklappen, og yderligere 90 l kan opbevares bag sæderne.

Audi R8 5.2 FSI quattro har en lang række standardudstyr: Varme i sæderne, som er betrukket med førsteklasses nappalæder, fører-informations-system, navigationssystem plus og Bang & Olufsen-soundsystem samt luksusklimaanlæg og alarm.

Listen med ekstraudstyr omfatter bl.a. Audi parking system advanced med integreret bakkamera og en lang række skræddersyede løsninger fra Audi exclusive. Forskellige læderpakker giver et luksuriøst præg, mens de skålformede sæder fra Audi exclusive giver kabinen i R8 V10 en intens motorsportsatmosfære.

Audi R8 5.2 FSI quattro introduceres i Danmark i andet kvartal 2009.