Enestående præstationer og imponerende dynamik kombineret med den intense følelse ved at køre uden tag: Audi præsenterer R8 Spyder
5.2 FSI quattro. Den lette stofkaleche åbner og lukker helt automatisk, og adskillige af karrosseriets dele er fremstillet af kulfibermateriale.

V10-motoren yder 525 hk og katapulterer den åbne 2-personers sportsvogn fra 0-100 km/h på 4,1 sek., og tophastigheden nås først ved 313 km/h. Med teknologier som Audi Space Frame (ASF), det permanente firehjulstræk quattro, forlygter udelukkende med LED-teknologi og  en innovativ  mikrofon i sikkerhedsselen (ekstraudstyr) er R8 Spyder 5.2 FSI quattro den nye topmodel i Audi modelprogrammet.

Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro sender et stærkt signal. Den følelsesbetonede, højtydende sportsvogns designlinjer er en fascinerende og unik fortolkning af bilens dynamiske egenskaber. Til forskel fra Coupé-modellen har Spyder ikke sideblades bag dørene. Sidepanelerne og den store afdækning over kalecheboksen er fremstillet af kulfibermateriale. To hvælvede paneler, der strækker sig til spoileren og omfatter store, integrerede luftindtag, giver den åbne 2-personers bils bagende en kraftfuld profil.

Som alle andre Audi modeller uden fast tag har R8 Spyder 5.2 FSI quattro en stofkaleche – en kompromisløs løsning til en high-performance-sportsvogn. Kalechen vejer kun 30 kg, hvilket er med til at holde bilens vægt og tyngdepunkt nede. Når kalechen er åben, optager den ikke ret meget plads, og når den er lukket, er den i fuld harmoni med bilens øvrige design. Kalechen udspringer fra to smalle paneler, der forløber til bilens bagende og understreger den aflange silhuet.


Den elektrohydrauliske kaleche åbner og lukker på 19 sek. ved hastigheder på op til 50 km/h. Når den åbnes, foldes kalechen som et Z og kører ned i kalecheboksen over V10-motoren. Kalecheboksen åbnes og lukkes automatisk. Elbagruden, som er adskilt fra kalechen, sænkes ned i skillerummet. Den kan hæves og sænkes separat med et tryk på en kontakt, uanset om kalechen er åben eller lukket. En ekstra vindafviser i netdesign er standardudstyr, og den kan fastgøres i skillerummet bag sæderne i to nemme trin.

Kalechen, som har et udvendigt lag af brudsikkert stof og et underliggende lag passer perfekt til kørsel med høj hastighed. Ved kørsel med moderate hastigheder og lukket kaleche er støjniveauet i R8 Spyder kabinen næsten det samme som i Coupé-udgaven. I skillerummet er der integrerede styrtbøjler i form af to stærke, fjederbelastede plader. Hoved- og sideairbags i ryglænene beskytter passagererne i tilfælde af en sidekollision, og frontairbaggene yder beskyttelse i tilfælde af en frontalkollision. Ved en påkørsel bagfra reducerer de integrerede hovedstøtter risikoen for piskesmældsskader.

Med manuel gearkasse vejer R8 Spyder 5.2 FSI quattro kun 1.720 kg, og den lave vægt skyldes primært aluminiumskarrosseriet i Audi Space Frame-konstruktion (ASF). Selv om dørpanelerne, midtertunnellen, bagpanelet, bunden og A- og B-stolperne er forstærket, vejer karrosseriet alligevel kun 216 kg – kun 6 kg mere end karrosseriet til R8 Coupé. Audi Space Frame-karrosseriets store stivhed, som omfatter en integreret motorramme i ultraletvægtsmagnesium, er grundlaget for bilens dynamiske køreegenskaber og overlegne sikkerhedsniveau.