Vorsprung gennem lidenskab - Audi RS4

Nye køredynamiske dimensioner sammen med innovative idéer tilsat spændende linjer og udstyr, som opfylder kravene selv i luksusklassen: Den nye Audi RS 4 er den nyeste high performance-bil fra quattro GmbH, som forener en rendyrket sportslimousine med stor anvendelighed i hverdagen. Den nye RS 4 er den nye topmodel i A4-modelrækken, og den er en komplet nyudviklet bil.

Talrige tekniske nyskabelser, hvoraf mange så dagens lys i motorsporten, kendetegner den nye Audi RS 4. Det gælder højomdrejningstalkonceptet, som anvendes for første gang i en serieproduceret Audi, den innovative FSI-teknologi og den nyeste generation af quattro-firehjulstrækket med asymmetrisk og dynamisk momentfordeling. Med en slagvolume på 4,2 liter kan denne V8-motor med 420 hk klare omdrejningstal på op til 8.250 omdr./min. Den meget kompakte motor opnår det maksimale drejningsmoment på 430 Nm ved 5.500 omdr./min. 90 procent af drejningsmomentet er til rådighed mellem 2.250 og 7.600 omdr./min. Det giver fremragende mellemaccelerationer og dermed mulighed for at køre afslappet uden hyppige gearskift.

Audi anvender den fremtidsorienterede FSI-teknologi i RS 4-Limousinen. Motoren med direkte benzinindsprøjtning opnår en forbedret udnyttelse af ydelsen gennem en mere effektiv forbrænding af brændstof-/luftblandingen. Desuden er motoren mere spontan og omdrejningsvillig. Det ses også på RS 4s præstationer: På 4,8 sekunder når den 100 km/t, på 16,6 sekunder når den 200 km/t. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 250 km/h.

Ny quattro-generation

Disse enorme kræfter skal overføres optimalt til vejen. Gennem 25 år har Audi fabrikkens svar på særlige udfordringer på dette område heddet quattro. Den nyeste generation af det permanente firehjulstræk, som anvendes for første gang i RS 4, medvirker i høj grad til, at RS 4 med sin sportsundervogn sætter helt nye standarder for køredynamik. Dette skyldes quattro-firehjulstrækkets asymmetriske og dynamiske momentfordeling og det automatisk spærrende torsenmidterdifferentiale. Desuden er RS 4 udstyret med DRC (dynamic ride control), som reducerer bilens slingre- og nikkebevægelser væsentligt.

Bremserne har også fået en helt ny dimension. 18”-bremsesystemet giver bilen optimale korte bremselængder. Foran er der monteret hullede, indvendigt ventilerede bremseskiver i størrelsen 365 millimeter og bagpå i størrelsen 324 millimeter. En strømningsoptimeret ventilationsgeometri, fx ved hjælp af Naca-dyser, sørger for førsteklasses køling.

Den nyeste ESP-generation er i RS 4 blevet tilpasset komplet til denne high performance-bils særlige egenskaber. Indgrebene fra systemet sker senere og er af kortere varighed. Derved forbedres køredynamikken væsentligt. Den integrerede tørbremsefunktion, som aktiveres i fugtigt og vådt vejr, giver endnu mere sikkerhed. Når vejen er våd, fjernes bremseskivernes belægninger i regelmæssige intervaller, uden at føreren kan mærke det. Derved holdes bremserne tørre.

Design

RS 4 er motorsportsteknik i en civil indpakning. Designmæssigt er der mange paralleller til den nye Audi A4, men RS 4 er mere end en hurtig udgave af den populære mellemklasse-Limousine fra Audi. For at kunne opfylde kravene til den nødvendige performance er bilen blevet næsten komplet nyudviklet.

Singleframe-kølergrillen, bagenden med de udprægede vandrette linjer og siden, hvor skulderlinjen bryder fladen, understreger, at RS 4 hører til A4-familien. Men med gittergrillen i bikubelook, de ekstra luftindtag i fronten samt fælgene, der er specielt udviklet til RS 4, adskiller bilen sig tydeligt fra en almindelig Audi A4. Det nye hækskørt med de to store afgangsrør og den diskrete men effektive spoiler, der er integreret i bagagerumsklappen og de bageste sidedele, viser også tydeligt denne Limousines kørselsdynamiske potentiale.

Karrosseriet er sænket 30 mm i forhold til Audi A4. Desuden har udviklerne gjort sporvidden foran og bagpå bredere. Ændringerne af karrosseriet har ikke kun betydning for designet, de har også en funktionel betydning.

I kabinen forener RS 4 funktionaliteten i en sportsvogn med den luksuriøse fornemmelse, der kendetegner alle Audi modeller. Materialerne er overvejende læder, aluminium og kulfiber. RS 4 har også andre kvaliteter, der er typiske for sportsvogne.

Det er allerede tydeligt, når man sætter sig ind i bilen. RS-sæderne, som er skåleformede og har høje sidestykker, giver ekstremt god støtte. Disse skåleformede sæder har desuden en helt særlig funktion. Via knapper på sædet kan sidestykkerne fyldes med luft og dermed tilpasses perfekt til førerens krop. RS-sportsrattet, der er fladt forneden, og motorstartknappen på midterkonsollen stammer også fra motorsporten, ligesom aluminiumspedalerne.

Motoren startes med et tryk på knappen, som er placeret på midterkonsollen ved siden af føreren. Ved hjælp af sportsknappen på rattet kan føreren bl.a. ændre speederens datalinje, som giver motoren en mere progressiv reaktionsevne.

Audi RS4 bliver introduceret i Danmark i det tidlige efterår. Prisen kendes endnu ikke.