Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Audi RS6 Avant

1 / 10
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant
  • Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

|

Som jeg tidligere har været inde på, så er det en sand fornøjelse som bilentusiast, at følge den ”krig” de store bilproducenter igen har sat gang i omkring store brugbare familiebiler, der æder sportsvogne på stribe til morgenmad, inden de har fragtet børnene i skole. Med dette mener jeg selvfølgelig klassen hvor vi finder Mercedes-Benz E63 AMG S, BMW M5, Jaguar XF-R og naturligvis Audi RS6. Selvom BMW M5 for mange står som kongen i klassen, så er der blevet ændret godt og grundigt på det faktum det seneste års tid. For specielt Mercedes-Benz og Audi har banket så meget tid af på sprintdistancen, at ingen andre kan følge med. Dette kan vi i Audis tilfælde bl.a. takke det suveræne quattro-firehjulstræk for, som på fornem vis overfører de mange hestekræfter til asfalten – og mange hestekræfter, det er der!

Audi RS6 har dog færre hestekræfter en den forrige model, som pressede hele 580 hk ud af den 5,2 liters V10-motor. Men, den gamle model var ikke hurtigere end den nuværende V8-model med 560 hk. Takket være optimering af motoren og lavere vægt, har Audi skabt den hurtigste RS6-model til dato. 0-100 km/t er overstået på blot 3,9 sekunder, hvilket gør bilen til en af de hurtigste stationcars i verden. Takket været en formidabel 8-trins Tiptronic automatgearkasse og quattro-firehjulstrækket sker accelerationen på en helt utrolig måde, hvor du selv i regnvejr har en bil der bare trækker igennem, er 100 % retningsstabil og ikke laver skyggen af hjulspind. V8-motoren enorme drejningsmoment på 700 Nm ligger allerede ved 1.750 o/min, hvilket er med til at give nogle helt fantastiske mellemaccelerationer. Men, samtidig med at bilen har så mange kræfter og er så vanvittig hurtig, så lover Audi et gennemsnitlig brændstofforbrug på 10,2 km/l. Det er ikke bare godt, det er rigtig godt!

Rent designmæssigt er den nye RS6 Avant den absolut mest aggressive og vellykkede rent designmæssigt. De massive luftindtag foran, de store afgangsrør bagpå og de voluminøse skørter hele vejen rundt, giver et look der virkelig siger ”flyt dig”. Men, på samme tid er bilen også så neutral, at du sagtens kan køre børnene i skole eller en tur til fodbold uden alle vender sig om efter dig. Med mindre du selvfølgelig lader det suveræne udstødningssystem få frit spil, for her har Audi virkelig været i legehumør. Lyden fra den 4,0 liters V8’er er suveræn, og i sport-mode fyldes dine øregange med en herlig buldren og ”backfire” ved speederslip og nedgearinger. Det er virkelig en sand fornøjelse at lytte til.

RS6 Avant er naturligvis fyldt med alt det tekniske udstyr du kan forestille dig – både hvad angår entertainment og sikkerhed. Der mangler virkelig ikke noget i denne bil – og når du så samtidig kigger på den kvalitet det hele leveres i, så kan du ikke undgå at smile lidt. Audi er virkelig mestre indenfor kabineindretning og kvalitet af samme. Alt sidder hvor det skal, materialerne er af bedste karat og samlekvaliteten er på et ekstremt højt niveau.

Prismæssigt er RS ret fordelagtigt prissat sammenlignet med nærmeste konkurrent fra Mercedes-Benz. Audi RS6 Avant koster nemlig knap 2,1 millioner kroner, hvilket er 500.000,- mindre AMG S. Det er mange penge, selv i denne klasse.

RS6 er i mine øjne den bedst kørende Audi til dato. Ja, jeg vil faktisk kalde den for den bedste Audi til dato, sammen med Audi R8. Det er selvfølgelig en enorm styrke at have, men måske er det også en lille svaghed. For RS6 Avant er så velkørende og nem at køre, at alle kan være med. Det er jo for sin vis rart nok – eller er det? For selvom RS6 Avant er en stationcar med plads til hele familien, så henvender den sig jo ikke til den almindelige familie på villavejen. Den henvender sig til manden (ja, der står manden, red.), som har lagt ungkarlelivet på hylden, fået børn, kone og måske en hund, men som på ingen måde har tænkt sig at overgive sig og blive en del af MPV og SUV-folket. Manden som gerne tager en omvej hjem for at lade de 560 hk få frit løb og mærke suset i kroppen inden han henter ungerne. Vil denne mand have en bil der er så ”nem”? Mit svar er ja. For selvom det var sjovt at smide bagenden på sin sportsvogn, så er der nu andre ting der altid ligger i baghovedet – men, alene lyden og acceleration i RS6 er nok til at opfylde de krav der måtte være fra den drengerøv, han stadig har i sit indre.

Audi RS6 Avant – en absolut imponerende bil!

 

Biltorvets vurdering

Motorkraft
Køreegenskaber
Design
Signalværdi
Lidt for civiliseret (måske)

Specifikationer

Pris (uden udstyr)
2.092.603,-
Motortype
V8/32v
Slagvolumen
3.993
Antal HK
560
HK målt ved Omdr.
5.700
Drejningsmoment (Nm)
700
Drejningsmoment målt ved omdrejninger
1.750-5.500
Drivende hjul
Firehjulstræk
Antal gear
8A
Tophastighed (km/t)
250 (313 ub)
Acc 0 til 100 km/t (sek.)
3,9
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt
-
Acc 80 til 120 km/t (sek.), målt
-
Acc 0 til 402 m (sek.), målt
-
Forbrug EU-mix (km/l)
10,2
Forbrug (km/l), målt
8,8
Tankkapacitet (l)
-
CO2-emission (g/km)
229
Bagagerumskapacitet (l)
565
Energimærke
G

Audi RS 6 til salg på biltorvet.dk

Audi RS6 4,0 TFSi Avant quattro Tiptr.
kr. 1.799.900

Brugte biler fra alle bilmærker