Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Audi TT 2,0 TFSI

1 / 10
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI
  • Audi TT 2,0 TFSI

Audi TT 2,0 TFSI

|

At være efterfølger til en legende er aldrig let og det er lige meget om det er indenfor sport, film, musik eller biler. Der var derfor lagt op til den helt store og kritiske dom fra alverdens utaknemlige motorjournalister, da efterfølgeren til design ikonet Audi TT så dagens lys i efteråret 2006.

Designet
Der er sket rigtig meget med designet på den nye Audi TT, hvis man sammenligner med forgængeren. Designet er blevet langt mere råt og kantet og adskiller sig derved fra den tidligere model, der var mere rund. De nye linjer betyder at Audi TT nu virker betydeligt større end det tidligere var tilfældet, hvilket jeg personligt ser som en meget positiv detalje. Det er dog ikke alle, der ved første øjekast så noget godt i det nye design, men efterfølgende har piben fået en anden lyd og TT’en har allerede vundet flere designpriser på verdensplan.

I det nye design er der specielt to detaljer, der får bilen til at skille sig ud og det er de store og solide sidespejle og den aktive hækvinge. Suveræne detaljer, der giver Audien det helt rigtige look. Sidespejlene gør at bilen virker robust, voluminøs og aggressiv, mens hækvingen, der automatisk dukker på ved 110 km/t fortæller at Audi finder løsninger på tidligere problemer, så de ikke skænder bilens vigtigste feature, nemlig designet. Samtidig er det ikke noget hemmelighed at det er sjovt at overhale eller accelererer væk fra en bagvedkørende bil, for bare at holde øje med deres ansigtsudtryk, når vingen automatisk dukker frem.

Det er selvfølgelig også vigtigt, når vi nu taler om design, at nævne fronten, der naturligvis også har fået Audis nye signatur, nemlig den gennemgående grill, der er med til at gøre samtlige biler fra koncernen mere aggressive at se på. Genialt og gennemført design.

Audi Space Frame
En detalje, som man ikke lige lægger mærke til er konstruktionen med Audi Space Frame eller ASF. I 1994 byggede Audi en fabrik, hvor al ekspertise og udvikling omkring aluminium skulle samles. Fabrikken ligger i Neckarsulm ved Stuttgart. En af de primære opgaver for fabrikken er udvikling og brug af aluminium i konstruktionen af Audi biler. Dette er vigtigt for Audi, da de godt er klar over, hvor vigtigt det er at holde bilers vægt nede på et minimum uden at gå på kompromis med sikkerheden. Et af resultaterne i denne udvikling er Audi Space Frame, der i princippet er et selvbærende aluminiumkarrosseri bygget op omkring en kraftig aluminiumramme. Konstruktionen er både væsentligt lettere og stærkere end en tilsvarende stålkonstruktion og yder en fremragende sikkerhed i tilfælde af kollisioner. Et godt eksempel er Audi A8, hvor karosseriet vejer omkring 40 % mindre end ved en almindelig stålkonstruktion og samtidig er stærkere og derved mere sikkert i en eventuel kollision.

Motorvalg
TT’en leveres med to forskellige motorer. Basismodellen er denne 2,0 liters turbomotor med 200 hk, som vi også kender fra flere andre modeller indenfor VW koncernen. Topmodellen er en 250 hk stærk V6-motor på 3,2 liter.

Den 200 hk turbomotor passer glimrende til Audi TT. Der er godt med punch fra stort set alle omdrejningstal og man føler på intet tidspunkt at der er turbotøven – tværtimod. Drejningsmomentet er 280 Nm og indfinder sig fra 1.800 – 5.000 o/min.

Audi opgiver accelerationen fra 0-100 km/t til 6,6 sekunder, hvilket vi uden problemer kan bekræfte, som rigtigt. Den 6-trins manuelle gearkasse er vidunderlig og skal ikke få nogen form for negative ord med på vejen herfra.

TT’en fås også med det sekventielle S-Tronic gearskifte, der skære 0,1 sekund af accelerationstiden – tophastigheden er den samme, nemlig 240 km/t. Om du vælger manuelt eller S-Tronic gear er et spørgsmål og smag.

Den 2,0 liters udgave adskiller sig fra topmodellen, ved ikke at tilbydes med Audis suveræne quattro firehjulstræk.

Rent brændstoføkonomisk er den 2,0 liters turbomotor ganske godt med. Audi lover 13 km/l – men vi kom faktisk tættere på de 14 km/l ved kombinationskørsel. Det er faktisk ret imponerende – specielt når man tænker på at vi i en test ikke altid kører med økonomi for øje.

For de kræsne
En detalje, der er værd at fremhæve for dem, der godt kan lide lidt ekstra, er Audi Magnetic Ride, hvor Audi anvender en innovativ teknologi, der i stedet for den almindelige støddæmperolie anvender en magnetiseret væske, hvor viskositeten kan påvirkes ved hjælp af et elektromagnetisk felt. På den måde kan støddæmpningen til enhver tid og lynhurtigt reguleres ved at tilføre spænding til elektromagneterne. På denne måde reguleres undervognen på millisekunder, så den passer til de aktuelle kørselsforhold. Audi Magnetic er ekstraudstyr og koster knap 30.000,- kroner.

Som sædvanlig er mængden af ekstraudstyr fra Audi nærmest uendelig. Der er næsten ikke det du ikke kan få til din nye TT.

En oplevelse
Det er ingen hemmelighed at det er en oplevelse at køre Audi TT. Det første man mødes af, er naturligvis det flotte design, der virkelig skiller sig ud i mængden. Hvis man samtidig vælger bilen i rød, så bliver den bestemt ikke grimmere. Sjovt nok, for den tidligere model var absolut ikke optimal i rød.
Når man så har sat sig i kabinen, så omgives man af samlekvalitet og gennemtænkt design af den bedste klasse. Et godt eksempel på dette er sportsrattet, der med sin flade bund skiller sig ud fra mængden.
Sæderne er gode og støtter glimrende – en lidt længere sidepude ville dog ikke gøre noget.

Når du først er ude og ”trille” i din TT, så mærker du tydeligt at der er sket ændringer fra den tidligere model. Personligt var jeg ganske glad for den tidligere model. Men den var ikke noget køreteknisk vidunder. Den nye model har derimod fået det den tidligere manglede, nemlig gode køreegenskaber. Et passende udtryk ville nok være at sige at ”der er stramme op på tingene”. Indstyringen er god og bilen gør det du beder den om. Bremserne er rigtig gode og ESP systemet giver rimelig meget frihed og fjerner ikke det sjove, før man kommer derud, hvor de fleste alligevel ikke tør. Sådan skal det være – godt skruet sammen Audi.

Konklusion
Med en pris på knap 650.000,- kroner skal TT kæmpe med BMW Z4 om et ret interessant marked. Prisen vokser dog betydeligt, når man først får fingre i listen over ekstraudstyr. Der er så meget og det meste kan man sagtens overtale sig selv til at man absolut ikke kan leve uden. Derfor kan TT’en godt blive dyr i anskaffelse. Det kan derfor godt være værd at se på muligheden for at investerer i storesøster med den 3,2 liters motor. Her er udstyret nemlig også en smule anderledes.

Hvad du vælger er en smagssag og et spørgsmål om penge – men en ting er sikkert og det er at Audi TT 2,0 TFSI er en smuk, velkørende og yderst attraktiv sportsvogn, der har masser af power og eksklusivitet til enhver. Kort sagt, så er den lækker!

Audi TT til salg på biltorvet.dk

Audi TT 1,8 T 180 Coupé 2d
kr. 129.800
Audi TT 2,0 TFSi Roadster S-tr.
kr. 229.900
Audi TT 2,0 TFSi Coupé 2d
kr. 229.900
Audi TT 2,0 TFSi Coupé 2d
kr. 209.900
Audi TT 1,8 T 225 Coupé quattro 2d
kr. 119.995
Audi TT 1,8 T 225 Coupé quattro 2d
kr. 119.800
Audi TT 1,8 T 180 Coupé 2d
kr. 114.800
Audi TT 1,8 T 180 Coupé 2d
kr. 109.900
Audi TT 1,8 T 180 Coupé quattro 2d
kr. 109.900
Audi TT 1,8 T 180 Coupé 2d
kr. 89.900
Audi TT 1,8 T 180 Coupé 2d
kr. 84.900
Audi TT 1,8 T 180 Coupé 2d
kr. 79.900

Brugte biler fra alle bilmærker