Audi udvider motorprogrammet for A8

Audi A8 med 3.3 liter TDI-motor erstattes nu af den højtydende, nyudviklede 4.0 TDI-motor med quattro. Den har 275 hk til rådighed og højeste drejningsmoment på 650 Nm og udmærker sig derved ved at være den mest kraftfulde otte-cylindrede dieselmotor, der findes.

Kompakt og kraftig V8 TDI-motor
4.0 TDI-motoren er den første TDI-motor i Audis V-motorprogram, som har kædetræk for knastaksler og hjælpeaggregater. TDI-motoren bemærker sig blandt andet ved dens meget kompakte størrelse. Motorens længde er blot 516 mm. Vægten er på kun 270 kg, hvilket gør den til en af de letteste V8-motorer på markedet. Forklaringen på den meget lette motor er, at motorblokken er fremstillet af grafit støbejern. Dette materiale er dobbelt så stærkt som konventionelt støbejern, men vejer 15 procent mindre. Motorens størrelse og vægt gør, at bilens vægtfordeling er optimal, og dette har en afgørende betydning for køredynamikken i A8 4.0 TDI quattro.

Ny common rail teknologi
Common rail teknologien i 4.0 TDI-versionen er seneste generation. I forhold til forgængeren er der sket en række forbedringer. Blandt andet er indsprøjtningstrykket i den nye common rail generation hævet fra 1350 til 1600 bar, hvilket medfører, at ydelsen hæves. En anden forbedring er andengenerationsdyserne med syv huller, som giver en bedre brændstoffordeling i forbrændingsrummet og dermed en forbedret udstødningskvalitet. Som i Audi A8 med V8 benzinmotoren er det muligt at starte motoren automatisk ved et tryk på en knap inde i kabinen. Det forvarmede system sikrer, at det kun tager et kort øjeblik, før motoren er startet – selv ved lave temperaturer.

Undervogn
Undervognen på Audi A8 er udstyret med luftaffjedring som standard. Takket være den trinløse variable støddæmpning reducerer luftaffjedringen uønskede karrosseribevægelser og giver optimal køredynamik og højeste komfort. Føreren kan vælge mellem forskellige indstillinger lige fra meget sportslig til udpræget komfortabel.

Imponerende præstationer
Den nyudviklede V8 adskiller sig fra forgængeren, 3.3 liters motoren med 225 hk, ved en større slagvolumen og ydelse på henholdsvis 4.0 liter og 275 hk. Præstationerne i den nye A8 4.0 TDI er imponerende. 6,7 sek. er hvad denne luksuslimousine, fremstillet i aluminium, behøver for at nå 100 km/t. Det gør denne dieselmotor til den hurtigste blandt sine konkurrenter. Tophastigheden er 250 km/t., og drejningsmomentet på 650 Nm er tilstede fra 1.800-2.500 omdr./min. Med disse enorme kræfter og den karakteristiske 8-cylinderede motor understreger Audi A8 endnu engang sin position som den mest sportslige limousine i luksussegmentet. Audi formår med denne stærke TDI-motor at demonstrere sin ekspertise og dominans i udviklingen af så kraftfulde, kultiverede og ikke mindst økonomiske dieselmotorer.