Bentley Continental Supersports er den hurtigste og mest kraftfulde Bentley nogensinde. En ekstrem muskuløs topersoners model med præstationer og en performance langt inde i supersportsvogns- territoriet. Bentley Continental Supersports bliver samtidig den første Bentley, der kan køre på både benzin og E85 biobrændstof og dermed manifesterer modellen sig, som banebrydende for brug af denne type brændstof i luksussegmentet.


Bentley Continental Supersports begyndte som et "hemmeligt" projekt, hvor et team af fire ingeniører undersøgte mulighederne for vægtbesparende tiltag i en Bentley Continental GT, blot med mere power og moment. Drivkraften i det lille, men højtmotiverede, team samlede hurtigt momentum i projektet, der foruden at øge motorens kræfter også ønskede en mere karakterfast og ekstrem fremtoning.

Resultatet er dramatisk. Med 630 hk og en modificeret gearkasse med et nyt "Quickshift"-system, der halverer skiftetiden mellem hvert gear, sætter den nye Bentley Continental Supersports en helt ny standard for en Bentley. 0-100 km/t eksekveres på blot 3,9 sekunder og tophastigheden er hele 329 km/t. Til Continental Supersports har Bentley udviklet den kraftigste motor i firmaets 90-årige historie.

Det er ikke kun de 630 hk i den 6,0 liters W12-motor med biturbo, der imponerer. Det maksimale drejningsmoment på 800 Nm er mindst lige så fascinerende og er til rådighed allerede fra 1.700 o/min og forbliver næsten konstant over hele motorens omdrejningsskala. De imponerende præstationer komplementeres af en række karrosseri forbedringer, der inkluderer finjusteret styretøj og undervogn med lettere komponenter, andre dæmpere og krængningsstabilisatorer.

Agiliteten i Bentley Continental Supersports forstærkes yderligere af det avancerede firehjulstræksystem, der nu fordeler motorens kræfter med 40:60, 50 mm bredere sporvidde ved bagakslen, special-udviklede 20 tommer aluminiumsfælge og et unikt elektronisk stabiliseringsprogram. Et karbon keramisk bremsesystem er standard og det gavner såvel den uaffjedrede vægt som ydeevnen ved vedvarende hårde belastninger. I alt har udviklingsteamet hos Bentley reduceret vægten med hele 110 kilo sammenlignet med en Bentley Continental GT Speed.

Navnet "Supersports" er inspireret af den originale tosæders 3-liters Supersportsmodel, der blev introduceret i 1925 og selv var en evolution af den 3-liters Speed. Den lettere 85 hk Supersports var den første produktionsmodel fra Bentley, der nåede 100 mph eller 160 km/t og samtidig var kendt for dens anvendelse af Le Mans-vindende teknologi.

Visuelt bliver Bentley Continental Supersports som ingen Bentley før. Designet er skabt ud fra devisen om, at form følger funktion og afspejler ingeniørernes ændringer under huden. Fortil sikrer større luftindtag i både kofanger og motorhjelm tilstrækkeligt med luft til motorens mange kølesystemer og bagtil understreges den bredere sporvidde af en ændret designprofil. Samtidig er alle udvendige kromelementer som kølergrill, vinduesrammer og hjul holdt i en unik sort inspireret stål bearbejdet med en kompliceret "Physical Vapour Deposition" for en skinnende og modstandsdygtig finish.

Bentley Continental Supersports er en rendyrket topersoners model udstyret med nye letvægts sportssæder med kulfiberskal. Der, hvor bagsæderne normalt er placeret, er nu opbevaringsplads med en tværstiver i kulfiber. Samtidig viser interiøret for alvor det høje kompetenceniveau hos Bentleys dygtige håndværkere og kabinen domineres af naturblødt læder sammen med nye kulfiberpaneler, der har erstattet de normale træpaneler. Foruden en farvepalet, der omfatter et utal af kombinationsmuligheder, tilbyder Bentley for første gang to matte eksteriørfarver til den nye Continental Supersports.

Bentley Continental Supersports vises for offentligheden på den internationale biludstilling i Geneve i marts.