Ved første øjekast er man ikke i tvivl om at det er en BMW. Men bilen er mindre end det man normalt forbinder med det tyske mærke. BMW har bevæget sig ind på et område, hvor de ikke har den store erfaring, når man sammenligner med konkurrenterne. Det drejer sig nemlig om den meget attraktive ”Golf-klasse”.

Netop Golf-klassen er uhyre vigtig for bilproducenterne, da der sælges et svimlende antal bilen i denne størrelse. Kan man komme ind og gøre sig bemærket her, så skal man være meget tilfreds. BMW kan være udmærket tilfreds med deres nye 1-serie – men om de får fodfæste i klassen, er en helt anden sag – der er nemlig mange faktorer der spiller ind for at dette kan ske.

Motoren
1-serien har et ganske fornuftigt motorudvalg, der strækker sig fra den lille 116i med 115 hk til den voldsomme 130i med hele 265 hk. Midt imellem finder vi to benzin- og to diesel-motorer. Og det er den ene af dieselmaskinerne vi har kørt, nemlig den 2,0 liters med 122 hk.

Motoren er virkelig lækker og virker meget tilpas til 1-seriens størrelse. Der er godt med træk i mellemaccelerationerne, takket være et drejningsmoment på 280 Nm ved 2.000 o/min. Den almindelige sprintdisciplin til 100 km/t er overstået på 10 sekunder og topfarten sniger sig lige over de 200 km/t. Vil man have endnu mere power, så skal man vælge den hidsige 120d, der med sit drejningsmoment på 340 Nm ikke står tilbage for nogen. Men, den 122 hk stærke diesel er rigelig og opfører sig meget kultiveret og smidig. Motoren er samtidig ganske god ved pengepungen, hvilket de 17,9 km/l i miks fortæller alt om.

På vejen
Der er ingen tvivl om, at BMW 1-serie har køreegenskaber udover det sædvanlige. Ja, faktisk vil vi vove den påstand at du ikke finder en mere velkørende standardbil i Golf-klassen. Den bagghjulstrukne ”bimmer” suger sig til vejen og står ikke tilbage for nogen, når der lægges op til leg. Meget imponerende og meget BMW’sk.

Interiøret
Indvendigt er man ikke i tvivl om at man sætter sig ind i en BMW. Elementerne fra de større modeller år igen i 1-serien og samlet set er kvalitetsfornemmelse rigtig god. Komforten er god og det er meget nemt at finde sig tilrette, både som fører og som passager. Man skal dog ikke forvente oceaner af plads – da den langsplacerede motor gør krav på sin del af den. Personligt føler jeg dog bare at den mindre plads gør kabinen mere intim og sporty. Men, hvis man ikke er ude efter netop dette, skal man nok ikke investerer i en 1-serie.

Pladsen i bagagerummet er på 330 liter og kan udvides til 1.150 liters, hvis man ligger sæderne ned.

Udstyrsniveau
Mængden af standardudstyr er ganske imponerende og omfatter blandt andet 6 airbags, Stabilitets- og Traction-Control (ASC+T), boardcomputer, Cornering Brake Control (CBC), Dynamisk Stabilitets-Control (DSC III), dæktrykkontrol (RDC), el-ruder, fjernbetjent centrallås samt runflat-dæk. Men, mærkeligt nok, så skal man stadig betale ekstra for at få en cd-afspiller installeret.

Konklusion
Der er ingen tvivl om at BMW har skabt en sand køremaskine med den nye 1-serie. Køreegenskaberne er perfekte, motorudvalgt er lækkert og kabinen er rar at opholde sig i. Umiddelbart virker det som om at BMW har skabt den perfekte bil i Golf-klassen. Det har de også, lige med undtagelse af prisen. Den mindste 116i koster nemlig 346.000,- kroner, hvilket er rigtig mange penge. Men, er du villig til at betale dette, så får du også det bedste i klassen.