Der er sket en hel del med den nyeste version af BMW’s mindste model, 1-serien. Den tidligere udgave kunne fra visse vinkler godt se ud som om, at den havde fået en på trynen, men det er ikke tilfældet med den nye model. Designet virker langt mere harmonisk og i tråd med resten af BMW’s modelprogram. Det er dog lykkedes designerne at bibeholde noget af det særpræg, den tidligere model havde, så bilen ikke bare er en krympet version af en 3-serie.

Den nye 1-serie fås i to forskellige modelvarianter, Sport Line og Urban Line. Vi har testet en 118i Sport Line, hvilket, som navnet antyder, betyder en mere sportslig styling både ud- og indvendigt, her kan bl.a. nævnes sorte karosseridetaljer for og bag, sorte højglans sidespejle, sportslæderrat, sportsforsæder, kabinelys med farveindstillinger samt en rød detalje på tændingsnøglen. Om du vælger den ene eller den anden designmodel, så må vi slå fast, at begge dele klæder bilen rigtig godt.

Motoren og Dynamic Drive
Motoren i 118i er nyudviklet og findes også i 116i (dog med lavere ydelse, red.). Motoren er på 1,6 liter og bygger på BMW’s TwinPower teknologi, der kombinere en TwinScroll-turbolader med Valvetronic teknologien, dobbelt Vanos og High Precision Injection. Det er første gang, at denne teknologi anvendes i 1-serien.

Anvendelsen af TwinPower motoren giver en helt unik kombination af høj ydelse og imponerende brændstoføkonomi. I 118i yder motoren 170 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm ved blot 1.500 o/min. Dette er med til at give en helt anden form for kørsel, end vi tidligere har set hos BMW, hvor høje omdrejningstal var et must for at opnå motorens fulde potentiale. Er du derfor vant til de ældre BMW motorer, vil du med det samme mærke en stor forskel.

BMW har altid været kendt for deres herlige rækkeseksere og den vidunderlige lyd, der fulgte med. Men, tiderne og ikke mindst ønsket om mere miljøvenlige motorer har sat sit præg på bilbranchen, og mange sekscylindrede motorer er skiftet ud med firecylindrede turbomotorer. Ydelsen er forholdsvis nem at efterligne med nutidens turboteknologi – lyden derimod, det er noget helt andet. Og det er faktisk det jeg savner mest i 118i, som med sine 170 hk har samme ydelse som en ældre 320i med rækkesekser. Der mangler simpelthen den sprøde lyd, som man normalt forbinder med en BMW motor med denne ydelse. Heldigvis kan man købe sig ud af problemet, da BMW tilbyder et M-sportskit til netop 118i, så lyden følger ydelsen.

1-serien er, som standard, udstyret med det yderst velfungerende Dynamic Drive system, der sammen med ECO Pro giver dig mulighed for ekstra økonomisk kørsel. Du kan vælge imellem forskellige kørselstyper, hvor Sport bl.a. giver hurtigere speederrespons og ECO Pro en lavere ydelse og derved bedre økonomi. Det vil nok ikke undre nogen, når jeg siger at 118i er sjovest i Sport-mode. Men på ”pendler” stræk, vil det være oplagt at gøre brug af ECO-mode og de fordele der følger med. Eneste minus er, at bilen altid nulstiller når den slukkes, og du har derfor ikke mulighed for at forblive i Sport-mode, hvis det er den du føler dig bedst tilpas med. Der bliver du nødt til at trykke på knappen efter start.

Køreegenskaber
Den forrige 1-serie var et lille køreteknisk vidunder. Det er i hvert fald svært at finde en bil i samme klasse, der var så skarp i sin styring, og som lå så præcist i sving. Den nye generation vil dog på ingen måde stå tilbage for den gamle, så BMW har naturligvis beholdt samme type opsætning og derved de sublime køreegenskaber. Langsliggende motor, perfekt vægtfordeling mellem de to aksler og så naturligvis baghjulstræk er den perfekte cocktail når det drejer sig om køredynamik.

Prisniveau
Priserne på 1-serien starter ved godt 325.000,- for en 116i med 136 hk, og slutter ved 580.000,- for en 125d med 218 hk. Der tilbydes tre benzin- og fire dieselmotorer, hvoraf den ene (116d, red.) fås som Efficient Dynamics, der holder et gennemsnitforbrug på 26,3 km/l og en CO2-emission på kun 99 g/km.  Vores testbil havde en basispris på 386.950,-, og havde derudover ekstraudstyr for godt 77.000,-. Basisprisen er et bevis på BMW’s imponerende prisnedsættelser her i forsommeren, da 118i for ganske kort tid siden havde en basispris på 420.000,-.

Konklusion
Jeg er ganske glad for 118i Sport Line. Det nye look er yderst tiltalende, køreegenskaberne stadig de bedste i sin klasse, og så er pladsen bedre og udnyttet korrekt. Kabinen er lækker, uden dog på nogen måde at imponere rent designmæssigt. Men det ved vi jo når det drejer sig om BMW. Prisen er OK, specielt med de nye nedsættelser, samtidig med at mængden af standardudstyr er rigtig god. Jeg savner virkelig en skarpere lyd, men det kan jeg, som bekendt købe mig til. Jeg ser frem til at se den nye designstil på coupé og cabriolet modellerne. Det skal nok blive godt!