Med omlægningen af afgiftsreglerne på biler i Danmark, er der åbnet op for en masse nye muligheder for at få sin drømmebil - eller det vil sige, næsten hele sin drømmebil. Afgiftsreglerne betyder nemlig at man har mulighed for at få flere og flere bilmodeller på gule nummerplader, og derved også til en lavere pris. Man skal jo så undvære bagsæderne, hvilket i de fleste tilfælde får afgiftsomlægningen til at ligne noget pladder og en endnu større kilde til forvirring omkring bilkøb.

Med lad os kigge på en af de nye muligheder, nemlig den yderst potente BMW 130i van.

Modellen
BMW's 1-serie er uden sammenligning noget af det mest velkørende i sin klasse. I Danmark har prisen dog afskrækket mange - en ting man dog fik rådet en del bod på, da man fra BMW Danmarks side kom med nogle yderst favorable priser på privatleasing. Samtidig er 1-serien den BMW-model der har stået for den største udvikling i det forgangne år, hvilket har resulteret i at modellen nu fås som 3-dørs, 5-dørs, sedan og cabriolet. Som gulpladebil har vi testet den 3-dørs model.

Topmodellen indenfor 1-serien hedder 130i. Bilen er udstyret med en perle af en 3,0 liters rækkesekser, der med sine 265 hk ved 6.600 o/min, og et maksimalt drejningsmoment på 315 Nm ved blot 2.750 o/min, har kræfter nok i alle situationer. Samtidig er lydkulissen virkelig vidunderlig, og tilføjer lige det ekstra pift for at følelsen af at sidde i en potent sportsvogn er komplet. Samtidig er den 6-trins manuelle gearkasse virkelig vidunderlig, takket være sine ultrakorte og meget præcise skift. Suverænt godt skruet sammen!

130i accelererer fra 0-100 km/t på seks sekunder rent, og har en tophastighed på 250 km/t.

1-serien er naturligvis baghjulstrukket ligesom resten af BMW's modellen (4x4 undtaget), hvilket er et hovedelementerne bag de suveræne køreegenskaber. Kort fortalt så får du en langt mere præcis styring, når du adskiller de trækkende hjul fra de styrende. Samtidig er det den avancerede multiledsbagaksel en afgørende faktor, da den er med til at sikre optimal afstivning i karrosseriet og optimal affjedringskomfort.

Bag rattet
Det er meget nemt at føle sig godt tilpas bag rattet i 1-serien. Sæde og rat kan justeres ned i mindste detalje, og man får hurtigt den optimale siddestilling - eller gør man! For at få et rimeligt varerum i van-udgaven, har man udnyttet meget af pladsen i kabinen, faktisk lidt for meget. Jeg er med mine 176 cm ikke blandt de største, men alligevel ville jeg godt have sædet et enkelt hak længere tilbage. Begynder man at presse sædet, hvilket godt kan lade sig gøre i et vist omfang, ja så får man en irriterende knirken, når sædet rammer afskærmningen til varerummet. Her ville 5 cm mere plads gøre underværker.

Varerummet i 1-serie modellen er ganske nydeligt, og man mærker tydeligt at BMW ikke er gået efter den nemme løsning. Den gennemsigtige afskærmning giver samtidig bedre udsyn bagud, hvilket er et stort plus.

Fordelen
Den altoverskyggende fordel ved at vælge sin 1-serie som van er naturligvis prisen. Normalt koster det køretekniske vidunder 580.200,- kroner - men som van kan du slippe med 308.661,- kroner, plus moms.

Ulempen
Det kræver jo ikke en ingeniør-eksamen at regne ud at ulempen ved at vælge sin 1-serie på gule plader, er de manglende bagsæder. Men har man ikke brug for dem, og ønsker man en besparelse, der er til at føle på, ja så er det jo oplagt at gøre det på denne måde.

Konklusion
Det skal ingen hemmelighed være at jeg på ingen måde er tilhænger af de danske afgiftsregler - og det skal heller ingen hemmelighed være at jeg på ingen måde er tilhænger af reglerne for biler på gule plader. I mine øjne burde reglen helt afskaffes og afgiften nedsættes generelt, ganske som man ser det i f.eks. USA. Men desværre vokser træerne ikke ind i himlen, og de danske importører vil meget gerne sælge biler - og dette er desværre en af de nye muligheder.

Men reglerne kan selvfølgelig ikke ændre på det faktum, at BMW 130i van er en sindssygt velkørende bil, hvis motor, gearkasse, undervogn, lyd og potente ydre er i særklasse.



Af