Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

BMW 318d og 320i - dobbelttest

1 / 10
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest
  • BMW 318d og 320i - dobbelttest

BMW 318d og 320i - dobbelttest

|

Midt i denne nyeste ”oliekrise”, har mange nye biler fået tilføjet en eller anden gimmick, der skal mindske brændstofforbruget – det kan bl.a. være indikator for optimalt gearskiftetidspunkt (shift light), brændstofbesparende dæk, eller i BMW’s tilfælde, tilføjelsen af en ”Stop & Go” funktion og genindvinding af bremseenergi. Nogle er også gået hele vejen og har lanceret ”specielle grønne versioner af en biltype”, som f.eks. VW med deres ”BlueMotion” eller Skoda med ”Green line”.

Den nuværende BMW 3-serie har været på markedet et stykke tid, efterhånden uden at der er sket så meget med udseendet, mens teknikken dog løbende er blevet forfinet. Vi kigger denne gang nærmere på 318d med en 2,0 liters dieselmotor med 143 hk, og 320i med en 2,0 liters benzinmotor, som yder 173 hk. Begge modeller har som standard den miljørigtige ”Stop & Go” gimmick, samt teknik der genindvinder den energi, der ”spildes” ved nedbremsninger.

Stop & go
Første gang vi rigtigt stiftede bekendtskab med ”Stop & Go” teknikken var i VW Lupo 3L, hvor motoren automatisk stoppede, når man holdt stille ved fx en lysregulering, dog med den forskel at Lupo’en havde automatgear.

I BMWen kræver det lidt mere arbejde, da man skal sætte bilen i frigear og slippe koblingen. Motoren går straks ud, og starter straks igen, når man træder koblingen ned. De første gange motoren går ud bliver man lidt overrasket, men efter et par dage vænner man sig til det. Systemet kan dog deaktiveres/aktiveres på en knap ved gearstangen, og ved "travl bykørsel" fristes man til at deaktivere systemet, så man føler man altid er parat til at komme af sted.

Motorerne
Der var en gang hvor man kunne regne med, at modelbetegnelsen på en BMW var lig med motorstørrelsen, men det var den gang – i dag passer det på nogle modeller, men ikke på alle.

I 318d ligger nemlig, som nævnt, en 2,0 liters commonrail dieselmotor med 143 hk og et super drejningsmoment på 300 Nm. Motoren gør et rigtigt godt indtryk med et fint lavt støjniveau og ganske få vibrationer. De 143 hk er også nok til at gøre BMW'en underholdende, selv om en del personer mener, delvist incl. mig selv, at diesel ikke hører hjemme i en sportssedan. Men som tiden går, er man efterhånden nødt til at revidere denne opfattelse. 318d klarer 0-100 km/t på 9,3 sek., og med en tophastighed på 210 km/t følger man fint på med motorvejen.

Lige siden BMW besluttede at tage den lækre 6-cylindrede motor fra 320i har vi savnet den, og det gør vi stadig. Afløseren blev i sin tid udskiftet med en 2,0 liters med 4 cylindre og 150 hk, og den motor kunne langt fra løfte arven. Motoren i dag er stadig en 2,0 liters, men som nu yder 170 hk, som er samme effekt som den gamle rækkesekser havde. Det er bare nogle helt andre heste, som ligge under hjelmen. Den maksimale effekt findes først ved 6.700 o/min, og momentet på 220 Nm. topper ved 4.250 o/min.  Isoleret set er denne 2,0 liters motor rigtig fin, og passer fint i en sportsvogn. Den spinder som en symaskine, er utrolig omdrejningsvillig, og reagerer prompte på speederen. Man savner bare lyden af de 6 cylindre, og den større trækkraft ved lavere omdrejninger.

Fordelen ved den højtydende motor med de færre cylindre er et lavere benzinforbrug. Det er umuligt at vurdere, hvor stor forskel ”Stop & Go” systemet har på forbruget, men i løbet af testugen landede forbruget på 11,6 km/l, hvilket er et stykke fra de oplyset 16,4 km/l. Det skulle være muligt, at få forbruget ved blandet kørsel højere end 11,6 km/l ved pænere kørsel - men hvem gider køre ”morfar kørsel” i en BMW 320i?

318d klarede 16,2 km/l i forhold til de oplyste 21,3 km/l. Igen et pænt stykke fra de officielle forbrugstal, men det kræver også mere end en forsigtig fod at holde et gennemsnit på 21,6 km/l – urealistisk, men godt for den grønne afgift.

Generelt
BMW 3-serien er totalt set en lækker køremaskine, hvor der er lagt vægt på kvalitet, køreegenskaber samt klassisk og stilrent design. Man føler sig utrolig hurtigt hjemme bag rattet, da alt går op i en højere enhed – gearskifte, styring, komfort – det spiller bare godt sammen. Støjniveauet er lavt, også selvom man kører dieselversionen.

Man får ikke oceaner af plads i en 3-serie, men bagsædet rummer nogenlunde voksnepersoner og bagagerummet klarer 460 liter.

Personligt kunne jeg godt tænke mig et lidt mere moderne og frisk design i kabinen, som efterhånden kan virke lidt gammeldags og træt sammenlignet med visse konkurrenter.

Diesel eller benzin?
Det er et svært valg - bilerne koster det samme, præstationerne er næsten identiske, men køreoplevelsen forskellig. 320i byder på en meget aggressiv motor, som kan li’ at blive presset til det yderste, mens dieselversionen er lidt langsommere og klarer ærterne på en mere konservativ måde.

I det lange løb vil jeg dog mene, at en 318d er at foretrække, ikke mindst pga. et lavere forbrug, men også fordi den er smule mere komfortabel og fornuftig – man må jo gerne være fornuftig, selvom man er BMW-kører. 

BMW til salg på biltorvet.dk

BMW i3 125 kW REX aut. 5d
kr. 269.900
BMW X5 3,0 xDrive35d aut. Van
kr. 219.900
BMW 320 d 2,0 D 177HK 6g
kr. 139.800
BMW 320 td Compact 2,0 D 150HK 3d
kr. 29.900
BMW 320d 2,0
kr. 379.900
BMW 520d 2,0 Touring aut.
kr. 334.900
BMW 118 d 2,0 D 143HK 3d 6g
kr. 249.900
BMW X1 X1 sDrive 18d 143HK 5d
kr. 249.900
BMW 320 d Touring 2,0 D 177HK Van 6g
kr. 119.900
BMW 318 d 2,0 D 150HK 6g
kr. 379.900
BMW 525 d Touring 3,0 D 204HK Stc 8g Aut.
kr. 339.900
BMW X1 18D 2,0 D 143HK Van 6g Aut.
kr. 169.900

Brugte biler fra alle bilmærker