BMW’s 3-serie har snart eksisteret i en menneskealder, og er nok den modelserie hos BMW, som tilbyder det bedste kompromis mellem pris, plads og fleksibilitet. 3-serien var indtil for 5 år siden den mindste BMW der fandtes, men med introduktionen af 1-serien, er 3'eren en af de "store drenge". 1-serien er en lille, og meget kompakt bil, som man mest af alt kan kalde for en egoist bil, som ”kun” byder på suveræn køreglæde. 3-serien er meget mere.

Touring
3-serien byder ikke kun på køreglæde, men også fleksibilitet, når man vælger Touring versionen, som vi kigger nærmere på med den økonomiske 143 hk dieselmotor, der på papiret kan køre 21,3 km/l.

Udsalg
I øjeblikket er nogle af BMW’s modeller på udsalg med rabatter på op til 70.000 kr.. BMW 318d Touring har en vejledende udsalgspris på 549.000 kr., men kan i øjeblikket fås til 485.000 kr. – altså en klækkelig prisnedsættelse på grund af de dårlige afsætningsmuligheder i disse tider.

1.600 testkilometer med BMW Efficient Dynamics
Sidst vi havde 3-serien til test var det to sedan modeller, 318d og 320i, som stod for skud, hvor konklusionen endte med, at valgt faldt på 318d pga. en herlig motor og bedre økonomi. Oplevelsen i denne 318d Touring er mindst lige så god. I løbet af testugen fik BMW'en lov til at trille knap 1.600 km, hvor en stor del foregik på motorvej, og med fuldt læs - og her blev vi meget imponeret over forbruget.

BMW har nemlig brugt mange ressourcer på, at forbedre brændstoføkonomien, og kalder projektet ”BMW EfficientDynamics”. Vægtreduktion, højpræcisions indsprøjtningssystemer, automatisk stop/start system, gearskifte indikator, indvinding af bremseenergi, dæk med lav rullemodstand samt et mere vindglat karosseri skulle alt i alt give en bedre økonomi og lavere udledning af CO2.

EU-mixet lyder på 20,8 km/l, og det lyder rigtigt, rigtigt flot for en bil i denne størrelse og med en ganske kraftig motor. Som vi tit erfarer, er det umuligt i praksis, at opnå disse flotte tal, men vi er dog ovenud tilfredse med, og imponeret over vores 17 km/l efter de 1.600 km, som ikke blev kørt med ”økonomisk” speederfod.

Ofte er det sådan, at de økonomiske biler også har tendens til at være halvkedelige og ”sløve i optrækket”, men BMW har kombineret tingene rigtigt. 143 hk og et drejningsmoment på 300 Nm. giver BMW’en nogle meget fornuftige fartegenskaber – 0-100 km/t klares på 9,6 sek., og tophastigheden er 210 km/t.

Fremragende
På motorvejen finder man også ud af, hvorfor BMW kan tillade sig at tage ”lidt” ekstra for deres biler – de kører nemlig fremragende. Dieselmotoren er meget tyst ved lave omdrejninger, og retningsstabiliteten kan bedst sammenlignes med at køre på skinner. Med fartpiloten slået til er det bare med at slappe af, nyde stilheden, og en gang i mellem se på en tankmåler, der ikke bevæger sig ret meget. M-rattet, som er ekstra udstyr i denne bil, er også medvirkende til, at man faktisk har lyst til at blive siddende i bilen – det er uden sammenligning det bedste rat vi har haft mellem hænderne – tykt, blødt, læder betrukket og perfekt størrelse.

Tid til forandring
BMW er uden tvivl teknisk stærke, og det er også i orden at være konservative, dog begynder det at have negative konsekvenser. BMW kabinen har lignet sig selv år efter år, kun med ganske få øndringer - og nu er det på tide at lave nye tiltag, som kan friske den kedelige kabine op – vi håber og be’r til at det snarest sker.

Generelt
BMW 3-serien er ikke den billigste eller den mest rummelige stationcar på markedet - men det er absolut en af de mest velkørende. Prisnedsættelsen på godt 60.000 kr., gør Touring-modellen endnu mere attraktiv, og i kraft af det lave forbrug og den fine dieselmotor, er BMW 318d klart anbefalelsesværdig.