Som motorjournalist er det altid vigtigt at have et neutralt udgangspunkt, når man får en ny bil. På den måde begynder de egentlige indtryk først at melde sig, når man ser bilen, og begynder at bruge den i sin dagligdag. Jeg havde også en neutral indgang til BMW’s 330Ci, da jeg var klar til at hente den. Jeg vidste hvad bilen stod for og hvad den kunne – på papiret altså.

BMW har skabt en bil, der bare med sit ydre skaber respekt. Bilen er så klassisk og neutral i sit udseende, at man ikke kan lade være med at forelske sig i den. Alle detaljer er perfekt udført og det er lige meget hvor man kigger, så er det tydeligt, at der er blevet kælet for sagerne. Alle samlinger og svejsninger er udført perfekt, så man skulle næsten tro at hver enkelt bil var samlet af en enkelt mand og ikke på et transportbånd.

Da jeg havde beundret bilens udseende for en stund, satte jeg mig ind i den dejlige kabine. Kabinen er typisk BMW’s 3 serie, hvor alt sidder hvor det skal – igen klassisk.

Alle disse positive indtryk, og bilen var end ikke startet endnu. Drej på nøglen og en dyb rumlen høres fra rækkesekseren ude foran. Et let tryk på speederen, og motoren kvitterer med den sødeste musik, der fører ens tanker hen på lyden fra en turbinehelikopter der skal til at starte op. Motoren er BMW’s 3 liters rækkesekser. Den yder 231 Hk ved 5.900 Omdr. i minuttet og har et maksimalt drejningsmoment på 300 Nm ved 3.500 Omdr. i minuttet. De tørre tal siger 0-100 Km/t på 6,5 sekunder og en elektronisk begrænsning på 250 Km/t. Tallene lyder ligeså godt som bilen – men de føles endnu bedre! Bilen trækker som en gal igennem hele feltet og der er altid mere end rigelig med motorkraft til enhver handling.

Personligt ville jeg dog sætte pris på en lidt mere kontant gearkasse og kobling. Begge dele virker til tider en smule ”bløde” – hvilket naturligvis hænger sammen med, at bilen er skabt som en blanding af sport og komfort. M-undervognen på bilen har den samme kombination af sport og komfort – dog med lidt mere tryk på sport. Det er ikke noget problem at smide bagenden, hvis man gerne vil lege lidt. Vores testbil var monteret med dæk i størrelsen 205/50ZR17 både for og bag. Jeg er overbevist om at bilen ville have godt af f.eks. 225 dæk monteret på en 18” tommer fælge.
Med de imponerende præstationer, skulle man mene at 330Ci sluger benzin hurtigere end du kan fylde det på – men det er nu ikke sagen. Faktisk lykkedes det os at holde et gennemsnit på 12,3 Km/l ved blandet lande- og motorvejskørsel. Det er ganske imponerende.

330Ci kan rumme 410 liter bagi. Det er kun 30 liter mindre end 320i. Der er altså ikke nødvendigt at få fremsendt sin kuffert eller få bragt sine indkøb ud.

Alt i alt er BMW 330Ci den perfekte bil. Til en pris på 550.000,- for standard udgaven, kan du lede forgæves efter et tilsvarende tilbud. Det nærmeste jeg kan komme en åbenlys konkurrent, er Audi TT Coupe 225 Quattro. Disse to biler vil til en hvis grad henvende sig til den samme kundekreds. Problemet er bare, at du skal smide 200.000,- kroner mere for Audi’en.

Vores testbil var udstyret med BMW’s business radio og en 6 cd-changer til samlet små 18.000,- kroner. Der var desuden monteret regnsensor til cirka 2.000,- kroner.

Jeg havde dog håbet at BMW’s ingeniører kunne have fundet plads til en kopholder. Hvor skal man ellers stille sin vandflaske i den stegende sommerhede.