3-serien har altid været noget helt specielt fra BMW. Lækre motorer og formidable køreegenskaber har stort set fulgt bilen i hele dens levetid, hvilket da også har gjort at forventningerne til den nye 3-serie (E90) har været enorme, lige siden de første rygter om en ny model startede.

Den forrige 3-serie var utrolig velkørende. Motorudvalget var yderst interessant og absolut velvalgt fra BMW’s side, samtidig med at den formidable undervogn var i en klasse helt for sig selv. Og bedst som man ikke troede at det kunne blive bedre, så dukker den nye model op og viser at ingeniørerne hos BMW absolut ikke sidde stille og triller tommelfingre. Den nye 3-serie er ikke bare velkørende, den er ekstremt velkørende. Undervognen er suveræn og det samme må siges om den helt nye række af motorer, som BMW nu tilbyder.

Udvalget
Mindste model hedder nu 318i og drives frem af en 2,0 liters benzinmotor med 129 hk. 320i er den mest sælgende model – og til forskel fra den tidligere 320’er, så er rækkesekseren udskiftet med en 2,0 liters motor med 150 hk. Motor gør et godt stykke arbejde og præstationerne adskiller sig ikke væsentligt fra den tidligere og noget større model. Tæt på toppen finder vi 325i, der med sine 218 hk også har fået forøget effekten betydeligt fra den tidligere model. Topmodellen er denne 330i, der med sin 3,0 liters rækkesekser med hele 258 hk v. 6.600 o/min, ikke er bange for at tage kampen op med konkurrenterne fra Audi og Mercedes-Benz.

Motoren
Den 3,0 liters motor er virkelig et mesterværk – den er ekstremt kvik og lyden er helt fænomenal. Ved ”fuld skrue” vræler den, så man nærmest skulle tro at det er en M3 man befinder sig i. Præstationerne adskiller sig da heller ikke betydeligt fra M3-modellen, da 0-100 km/t er overstået på 6,3 sekunder og accelerationen først stopper elektronisk ved 250 km/t. Gearkassen er en nyudviklet 6-trins med manuelt gearskifte. På trods af de mange muskler, så er det alligevel lykkedes BMW at skabe en bil med en ret imponerende brændstoføkonomi - 11,5 km/l i gennemsnit er nemlig rigtig imponerende. Den nye 3-serie har en tankkapacitet på 60 liter.

Interiøret
Interiøret har ændret sig ganske meget fra den tidligere model, som jo bekendt ikke havde ændret sig i mange år. Materialerne er lækre og byder på god kvalitet stort set over det hele. Nogle af kontakter til f.eks. klimaanlægget kunne dog godt være lavet i en mindre hård og knapt så ”billig” plast.

Sæderne støtter glimrende og det er meget nemt at finde en god kørerstilling. Selv på langtur bliver man ikke øm i bagdelen, hvilket er med til at gøre kørsel i den nye 3-serie til en ren fornøjelse.

Pladsen på bagsædet er ganske god og det er nemt at finde sig tilrette. Desværre gør bilens ydre design, at taglinien buer kraftigt ved bagdørene, så man skal dukke sig ekstra meget for at stige ind. Det er ikke noget problem, hvis man ved det. Men, det sker jo også at man har passagerer med, som ikke kender til problemet.

Med sine 460 liter imponerer 3-serien ikke når det drejer sig om bagageplads. Og det hjælper ikke noget at købe Touring modellen (stationcar), da bagagepladsen er nøjagtig den samme. Det skal dog siges, at kapaciteten er nøjagtig den samme hos nærmeste konkurrent fra Audi.

Prisen og konklusionen
Prisen på 330i starter ved 642.000,- kroner og stopper først når listen over ekstraudstyr slutter. Listen er lang og man kan nemt snige sig over millionen, hvis man ikke ser sig for. Men, mindre kan naturligvis også gøre det og BMW 330i er fornuftigt udstyret fra starten af.

Står du og skal købe bil i denne prisklasse, så prøv endelig en 330i – du vil ikke blive skuffet. Det er bilen simpelthen for god til!