En af de bilklasser der har ligget lidt død de seneste år er klassen for sportslige coupé modeller. Disse biler havde deres storhedstid i slutningen af firserne og frem til årtusindeskiftet. Hermed mener jeg ikke at der ikke har været interessante biler fremme i denne klasse efter dette – de biler der har været der har bare ikke fået den fokus de måske fortjente fra på producenten og forbrugeren.

Men, nu skriver vi 2007 og der er heldigvis kommet frisk olie på maskineriet. Et godt eksempel er den nye BMW 3-serie coupé (E92). Når man ser bilen første gang, så kan man ikke holde smilet tilbage, for bilen er så veldesignet at selv folk uden nogen form for interesse i biler, må overgive sig og sige ”flot bil”.

Går man designet efter, bliver man hurtigt overbevist om at designere og ingeniører hos BMW har arbejdet tæt sammen om denne bil, og de har gjort det med glæde; for sjældent har jeg set sport og elegance kombineret på så perfekt en måde. Suverænt gået BMW!

Det gode design fortsætter også inde i kabinen. Det er igen tydeligt at man har tænkt over tingene, inden man har konstrueret. Tag f.eks. detaljen med sikkerhedsselen; hvor man normalt har problemer med at nå tilbage og hente selen frem pga. de store døre, som en coupé er udstyret med. Det problem har man ikke i BMW 3-serie coupé, da bilen i hver side er udstyret med en lille robot-arm, der stille og roligt skubber selen frem, så man uden større problemer i form af knækkede ryghvirvler og fortrukne nakkemuskler kan nyde at trykke på startknappe og vække bæstet ude foran til live.

Motoren
At bruge ordet ”bæst” er venligt ment, men det skal også fremhæve det faktum at BMW i 335i coupe, har konstrueret, efter min mening, en af verdens absolut bedste motorer overhovedet. BMW har for første gang nogensinde konstrueret en benzinmotor, der har to turboladere med piezoindsprøjtning. Dette muliggør en optimal indsprøjtning af brændstof og en samtidig optimal udnyttelse af de to turboladere. Dette betyder i praksis at motoren allerede fra 1.300 om/min har fuld rådelighed over det maksimale drejningsmoment på 400 Nm.

Motoren yder hele 306 hk ved 5.800 o/min, hvilket gør 335i i stand til at stryge forbi de første 100 km/t på blot 5,5 sekunder og først stoppe når den elektroniske fartbegrænser træder til ved 250 km/t. En overhaling i fjerde gear, altså acceleration fra 80-120 km/t, er overstået på 5,2 sekunder, hvilket er meget imponerende. Samtidig foregår det hele på en yderst civiliseret måde, og man skal virkelig holde et vågent øje med speedometeret for ikke at komme i klemme hos politiets frisørskole.

På trods af den høje ydelse, så har 335i et gennemsnitligt brændstofforbrug på 10,5 km/l. På landevej ligger forbruget tæt på 15 km/l, hvilket er ganske imponerende for en motor med så høj ydelse.

335i fås med sekventiel sportsgearkasse, hvor du har mulighed for at skifte gear via små ”paddels” bag rattet. Men den manuelle 6-trins gearkasse er så god og præcis at jeg ikke kan forestille mig at bruge en sekventiel gearkasse.

Detaljer
Den nye coupé har et væld af detaljer, og man mærker tydeligt at BMW har valgt den til at introducerer flere af deres spændende tiltag. En lækker detalje er f.eks. det smarte ”intelligente” fjernlys, der automatisk blænder ned når man kommer indenfor passende afstand af en modkørende bil – genialt. Aktiv styring er en anden lækker detalje, der dog kræver lidt tilvænning. Men når først man har affundet sig med at bilen hjælper til (efter cirka et par timer) så er det lækkert at man kun skal dreje rattet en hel omgang for maksimal drejning med forhjulene – eller knap to drejninger for yderstilling til yderstilling. Jo højere hastighed du kører med, des mere ”normalt” bliver systemet. Men det er samtidig så praktisk indrettet at det automatisk regulerer for sidevind.

Sikkerhed
Den nye coupé er med helt fremme når det drejer sig om sikkerhed. Lad mig til at starte med slå fast at alt det ”normale” er standard. Det er nemlig de ekstra features, der er interessante. CBC eller Cornering Brake Control er en videreudvikling af ABS-systemet, der gør det bremsning i kurver lettet og samtidig sørger for at bremsetrykket til det inderste baghjul er begrænset, hvilket gør at man undgår overstyring.
DBC er den dynamiske bremsekontrol, der analyserer chaufførens bremsemåde. Dvs. at en computer registrerer, hvis chaufføren pludselig kommer ud for en situation, hvor maksimalt bremsetryk er nødvendigt. Computeren sørger for at det maksimale bremsetryk opnår på en brøkdel af et sekund, hvilket nedsætter bremselængden betydeligt i forhold til, hvad et menneske med normal reaktionsevne ville kunne præsterer.

Alle sikkerhedselementer er hos BMW samlet i et system kaldet F.I.R.S.T. – Fully Integrated Road Safety Technology. Her analyserer en række computere informationer fra alle sikkerhedsmodulerne, som f.eks. ABS, ASC+T, CBC, DBC, DTC og DSC. Hvis uheldet så er ude, vil systemet aktivere de sikkerhedsforanstaltninger der er brug for.

Samlet set
Jeg har meget svært ved at finde noget negativt at sige om den nye BMW 3-serie coupé. Designet er i top, motoren fås ikke bedre og detaljerne er mangfoldige. Kvaliteten i kabinen er virkelig god og at BMW så samtidig har valgt en farvekombination til vores testbil, der bare er perfekt (se billederne) – ja så bliver det efterhånden svært at sige noget negativt.

Prisen er lige over 800.000,- for topmodellen, men 3-serie coupé fås fra godt 560.000,-. 335i coupé har netop fået ny konkurrent i Audi A5, og hvad man vil vælge skal jeg lade være usagt, før jeg har gennemtestet Audien. Men lige nu kan jeg ikke undgå at være dybt imponeret af den smukke, velkørende og yderst potente BMW 335i coupé.