Vi ser efterhånden, at flere og flere af de store luksusmærker introducerer deres topmodeller med nogle meget små motorer for at imødekomme forskellige miljøkrav. Men, dette er ikke nødvendigvis et stort minus, da flere og flere producenter er så langt fremme rent teknisk, at de formår at imponere på bedste vis. Derfor var det også ekstra interessant at sætte sig bag rattet på BMW’s nyeste down sizing projekt, BMW 518d.

BMW 518d er udstyret med præcis samme 2,0 liters motor, som vi finder i den velkendte og meget populære 520d. Forskellen ligger i ydelsen, hvor 518d må nøjes med 143 hk mod 520d’s 184 hk, og et drejningsmoment på 360 Nm mod 380 Nm i 520’eren. Forskellen i antallet af hestekræfter kommer til udtryk på sprintdistancen, hvor 518d er godt 1,5 sekunder langsommere end sin storesøster. Men, sjovt nok, så mærkes denne forskel ikke synderligt, når musikken først spiller, specielt fordi vores testbil var udstyret med BMW’s formidable 8-trins automatgearkasse, der nok leverer det bedste gearskifte blandt luksusbiler i øjeblikket. Og da motoren i 518d virker mere blød og smidig end i 520d, selvom det er præcis samme motor, så er accelerationsoplevelsen mere behagelig i 518d.

Der, hvor der er en mærkbar forskel, er på motorvejen ved f.eks. 110 km/t. Smider du speederen i bund her, vil du opleve et mere anstrengt acceleration i 518d. Men, træder du speederen forsigtigt ned i stedet for, så mærker du ingenting. Ja, det lyder mærkeligt, og er også lettere besværligt at beskrive – det skal opleves. Generelt mener jeg, at 518d med automatgear burde opleves af alle, da det meget muligt er den mest vellykkede nyhed i den lidt dyrere ende af firmabilsklassen. Og selvom jeg nu skriver dyr, så overrasker BMW igen på prisen. 518d har nemlig en startpris på 558.875,-, hvilket må siges at være yderst acceptabelt. Det er samtidig 50.000,- mindre end 520d. Automatgear koster knap 40.000,- kroner, og det bør du simpelthen tilkøbe – så godt er det.

Vores testbil havde lidt ekstraudstyr i form af sportslæderrat (3.071,-) og Park Distance Control (17.772,-). Mere behøves næsten heller ikke, da mængden af standardudstyr også er vokset hos BMW. Udstyret tæller blandt andet Xenon-lygter, klimaautomatik med to zoner, varme i sæderne, 6,5” farveskærm til multimediesystemet, elektronisk parkeringsbremse og regnsensor.

Selve køreoplevelsen er som den plejer i den nye 5-serie, nemlig yderst behagelig og meget tilbagelænet. Følelsen af at sidde i en stor bil med overskud er intakt, og kvalitetsniveauet er virkelig højt. Ja, der er selvfølgelig lige det faktum, at BMW til stadighed holder fast i det meget konservative look, hvor kabinen er domineret af analoge instrumenter og ”gamle” orange digital tal. Men, vi ved, hvad BMW formår mht. kabiner – bare se i3 og i8. De skal bare lige have lidt tid til at overføre det til de mere normale modeller.

Til dem der går og overvejer en 520d som firma- eller privatbil vil jeg blot sige, at de burde unde sig selv en tur i 518d først. Så er jeg overbevist om, at de vil spare pengene, eller opgradere mht. ekstraudstyr, og vælge 518d. Det er uden sammenligning en af de mest vellykkede nyheder i denne klasse!