Ifølge rygterne vil registreringsafgiften i Danmark blive lagt om, så den bliver baseret på, hvor langt en bil kører på literen, hvor meget den forurener og hvor meget sikkerhedsudstyr den har. Er det tilfældet, kommer vi nok til at se en del flere BMW 520d Efficient Dynamics på de danske veje, for BMW har skabt en bil i luksusklassen, der imponerer i stor stil når det drejer sig om miljø og forbrug.

Umiddelbart lyder det lidt tamt, at en BMW 5-serie skulle være grøn og økonomisk, og samtidig levere den formidable køreoplevelse, som vi normalt kender fra BMW. Men lad os lige tage et kig på 520d Efficient Dynamics inden vi begynder at smide om os med negative gloser.

Motoren
Motoren er den 4-cylindrede sag på 2,0 liter som vi kender fra den almindelige 520d. Effekten er imponerende 184 hk og drejningsmomentet er hele 380 Nm allerede fra 1.750 o/min. Det er dog lykkedes ingeniørerne hos BMW at hive et brændstofforbrug på 22,2 km/l ud af den kraftfulde motor, og endnu bedre, så er CO2-emissionen kun 119 g/km. Dette betyder, at du faktisk kan køre næsten 1.500 km på en tankfuld diesel inden du må svinge forbi en tankstation. Hvis ikke dette får julelysene frem i øjnene på pendlere og handelsrejsende, så ved jeg snart ikke.

Disse imponerende tal opnås bl.a. ved en masse tekniske tiltag og naturligvis en optimal aerodynamisk styling. Start/stop funktionen kender vi fra de fleste ”grønne” biler. Men også automatisk styring af kølingen via kølerspjældene (dobbeltnyren, red.) giver forbedret økonomi, da motoren hurtigere opnår optimal driftstemperatur. Men også ved at udnytte muligheden for at lede luften udenom køleren og først åbne op når der er behov for det, giver en langt bedre aerodynamik.

Umiddelbart skulle man så tro, at 520d Efficient Dynamics er en langsom fætter, der lider under alt det ECO sjov. Men sådan hænger det slet ikke sammen. 0-100 km/t er overstået på 8,2 sekunder og topfarten er 231 km/t. Man kan så frygte, at lyden fra dieselmotoren ødelægger lidt af køreoplevelsen, men der må vi endnu engang smile og konstatere, at dette ikke er tilfældet. BMW kan nogle tricks, der får dieselmotorerne til at være smidige og lækre, både i acceleration og i lyd. Folk der derfor har kørt en 520d af ældre dato, vil derfor opleve den nye model, som noget helt andet.

Tryk på knappen
Kabinen i BMW’s 5-serie er et yderst behageligt sted at opholde sig. Designet er stadig konservativt, men lækkert udført i gode materialer og med korrekt ergonomisk placering af knapper etc.. Og når vi nu taler om knapper, så er der specielt én knap der er værd at nævne, nemlig knappen der styrer Driving Experience Control (DEC, red.), der i dette tilfælde har ECO Pro mode.

DEC er standard på 1-, 3- og 5-serien, mens ECO Pro er forbeholdt Efficient Dynamics modellerne. Med DEC har du mulighed for at vælge imellem flere forskellige opsætninger af din bil, så det passer til din form for kørsel. Som standard har du Comfort, Sport og Sport+ at vælge imellem. Vælger du Comfort er hovedvægten lagt på, logisk nok, høj komfort. Vælger du derimod Sport, så strammer bilen sig lige op og speederresponsen bliver betydeligt skarpere. Pladder vil nogen måske sige, men et godt eksempel er, hvis du holder speederen stille ved f.eks. 70 km/t og dernæst trykker på Sport-knappen, så vil du mærke speederen trække sig lidt under din fod og bilen vil accelerere en smule. Det ikke bare virker, det virker rigtig godt! Vælger du Sport+, så dæmpes effekten af bilens Traction Control og du har mulighed for hurtigere acceleration ud af sving eller lignende.

Efficient Dynamics modellen er udstyret med ECO Pro mode, hvilket giver mindre acceleration ved samme speedertråd som normalt, samt visning af optimale gearskifte i bilens display. Det er effektivt og det virker – eneste minus ved DEC er, at du ikke har mulighed for at efterlade bilen i det ”mode” du sidst kørte i – og da 520d er hamrende lækker i Sport mode, så skal du trykke på knappen hver gang motoren har været slukket, da bilen ellers kører i Comfort mode. Ganske smart har man dog mulighed for at opsætte en personprofil, hvor ens præferencer er lagret i bilens hukommelse. Umiddelbart virkede tilgangen, igennem iDrive systemet, til dette dog en anelse kluntet.

Hvad koster den?
Den må godt nok være dyr med alt det ECO udstyr og tekniske tiltag? Næh, BMW har faktisk sat en rigtig skarp pris på deres 520D Efficient Dynamics. Prisen er 599.000,-, hvilket naturligvis er mange penge, men på ingen måde dyrt, sammenlignet med visse andre modeller i denne klasse. Prisen er den sammen om du vælger en standard 520D eller Efficient Dynamics. Kører du lange ture, så tag sidstnævnte – det betaler sig i den sidste ende.

Konklusion
Jeg kan ikke undgå at være lidt imponeret over BMW 520D Efficient Dynamics. Det er interessant at BMW kan lave så kraftfuld en bil, som samtidig er så økonomisk. Designet kan jeg ikke sætte en finger på, for jeg synes det sidder lige i skabet – specielt i den hvide farve vi havde som testbil. Kvaliteten kan der på ingen måde siges noget negativt om, og 5-serie fremstår virkelig flot, imponerede og stor – for stor, det er den. Med 490 cm i længden og næsten 210 cm i bredden (inkl. spejle, red.) fylder den godt – specielt ved normalt øjemål, hvor en højde på kun 146 cm virkelig får den til at fremstå voluminøs.

Prismæssigt er de 599.000,- flot sat efter danske forhold - og hvis de nye afgiftsregler bliver vedtaget, vil denne pris falde betydeligt. Eneste minus er den manglende mulighed for at bilen husker den sidste ”mode” du kørte i. Derudover har jeg ikke noget negativt at sige om 520D Efficient Dynamics.