Den har altid stået som det ypperste indenfor BMW biler, og samtidig været foregangsmodel for alle andre modeller, når det drejer sig om nyt udstyr og tekniske finesser. Seneste model fik dog en ordentlig en på hatten af motorpressen over hele verden, takket være dens udseende. Stor, kantet og en bagende, der lignede noget, designeren Chris Bangle havde tegnet, lige inden han skulle på weekend, var med til at give 7-serien en træls start på livet - og det på trods af, at køreegenskaber, elektronik og motorer var suveræne. På trods af sit udseende, blev den forrige 7-serie stadig den mest solgte model siden introduktionen. Men den delte virkelig kunderne og pressen op i to grupper. Et mindre face lift rettede til dels op på fadæsen med bagenden, men verdenspressen og BMW's tilhængere af 7-serien sukkede efter noget nyt. Det har de fået nu, og der er virkelig sket ting og sager.
 
Rent optisk er den nye 7-serie virkelig imponerende. Folk vender sig på gaden og beundrer den store og veldesignede bil, der på majestætisk glider forbi dem. Den enorme motorhjelm, de 20 cm store BMW nyre og de smukke forlygter gør sit til at fremhæve bilens status som topmodel. Følger man bilens linjer hen langs siden, vil man opleve 507 cm gennemtænkt og vellykket design, der på intet tidspunkt har en "ommer". Ønsker man mere plads, så fås 7-serien i en 14 cm længere "L" model, hvor stort set al ekstra plads er tilgodeset bagsædepassagererne. Fortsætter man om til bagenden, så får man nu serveret en lækkerbisken, der uden sammenligning er den bedst designede på en 7-serie til dato.

Indvendigt
Den tidligere 7-serie fik også kritik for sit interiør. Det var ikke så meget sæderne eller materialevalget - det var nemlig helt perfekt. Nej, det var mere det voldsomme antal af knapper og dingenoter, der kunne forvirre selv den mest garvede astronaut. Samtidig var bilens kommunikations-/computersystem, kaldet iDrive, for mange til større irritation end til gavn - specielt hvis man sammenlignede det med konkurrenternes. Alt dette er ikke længere noget problem, da BMW har skabt en smuk og strømlinet kabine, hvor alt sidder hvor det skal. Materialerne imponerer på bedste vis - og når man så samtidig har mulighed for at vælge sæder, hvor alt lige fra skulderparti til lårlængde kan indstilles, ja så burde man kunne finde sig tilrette.
Pladsen på bagsædet er udmærket, men ikke imponerende når man tager bilens samlede længde i betragtning. Der er selvfølgelig rigelig med plads til dagligt brug - men er man i en situation, hvor man skal opholde sig meget på bagsædet, så vil "L" modellen klart være at foretrække.

Fra bagsædet har man mulighed for at styre iDrive systemet (ekstraudstyr) og derved få adgang til alt lige fra a/c til dvd-systemet. En lækker detalje, der samtidig gør, at chaufføren ikke behøver at koncentrerer sig om dette. En anden ting, der gør det nemmere at være chauffør, er det såkaldte HUD eller Head-Up-Display, også kendt fra jagerfly, hvor piloten/chaufføren får alle vigtige oplysninger projekteret op i forruden. På denne måde slipper man for at fjerne øjnene fra vejen. Speedometer og navigation er blot nogle af de ting, man kan få vist i forruden - men også genkendelse af vejskilte dukker op, så bilen hele tiden gør dig opmærksom på, hvor stærkt du må køre. Systemet virker via et lille kamera i bakspejlet, der genkender de vejskilte, der måtte stå fremme. Det virker upåklageligt og registrerer alle fartskilte - selv dem der er sat op ved et midlertidigt vejarbejde. Suverænt godt lavet.

Endnu mere teknik
7-serien er modellen man skal have, hvis man ønsker alt det nye elektronik fra BMW, og listen med tekniske hjælpemidler er imponerende lang. Vores testbil var udstyret med den formidable elektroniske undervogn, hvor du har mulighed for at vælge imellem flere forskellige typer fra comfort til sport+. Afhængigt af dit valg, tilpasser bilen undervognen, gearskiftet og styretøjet, så det matcher den form for kørsel, du nu måtte være i humør til. Dynamic Damping Control er et andet hjælpemiddel, hvor støddæmperne, firehundrede gange i sekundet, sender data til en computer, der derefter regulerer undervognen kontinuerligt og individuelt, hvilket er med til at sikre en glat og smidig kørsel med maksimal komfort. Udover den elektroniske undervogn, var vores testbil udstyret med Integral Aktiv Styring, hvor en lille servomotor hjælper chaufføren med at dreje - ikke bare forhjulene, men også baghjulene. Dette gør bl.a., at det maksimale udsving på rattet stort set ikke er en hel omgang, og den store bil er nem at "smide" rundt på selv meget små pladser. Den første times tid skal man lige vænne sig til denne hjælp - men efterfølgende virker det bare suverænt.

Under hjelmen
Der findes ikke en "lille" motor i 7-seriens motorprogram - men der vil altid være en "mindste model". I dette tilfælde drejer det sig om 730d. Jeg kan ligeså godt sige det med det samme, at her er jeg fuldstændig blæst væk af beundring. Den 6-cylindret dieselrækkemotor er så lækker, at man burde skamme sig, hvis man tør sige, at den ikke har power nok. 245 hk og et enormt drejningsmoment på hele 540 Nm ved blot 1.750 o/min, sender den næsten to tons tunge tysker forbi de 100 km/t på blot 7,2 sekunder og stopper først ved 245 km/t. Motoren er stort set lydløs og accelerationen ligeså - men endnu bedre, så kører den enorme bil hele 13,9 km/l i gennemsnit, hvilket er fuldstændig umuligt at finde andetsteds. Det er disse data, der sammenlagt gør at 7-serien ikke fås med andre dieselmotorer end denne. Er du ikke til diesel, så har du mulighed for at vælge imellem benzinmodellerne 740i (326 hk) og en 750i (407 hk). I alle tilfælde er bilen udstyret med en suveræn 6-trins automatgearkasse, der ved hjælp af en nyudviklet styreenhed, har mulighed for at skifte hele 4 geartrin ned på én gang.

Samlet set
Der er ingen tvivl om at BMW har skabt en ny topmodel, der på flere områder sætter nye standarder. Bilen virker så utrolig gennemført, at man ikke kan undgå at være imponeret. Prisen for en 730d er godt 1,4 millioner kroner. Vil man så have lidt af det sjove ekstraudstyr, så kryber prisen meget nemt opad. Derfor stod vores testbil også i 2 millioner kroner. Sjovt nok, så vender man sig hurtigt til alt udstyret, og jeg må være ærlig og sige, at jeg ikke kan forstille mig en 7-serie uden det udstyr vi havde i vores testbil.

Jeg er dybt imponeret af den nye 7-serie og de tekniske løsninger, man har formået at integrere i bilen. Der er ingen tvivl om, at S-klassen fra Mercedes nu får kamp lige til stregen og på nogle områder måske lige over.


Af