Sjældent har det hevet så meget i min højre fod, som da den nye BMW M5 ankom til redaktionen. For det første fordi det er en M5, men endnu mere fordi det er en M5 med V10 motor og 507 hk. BMW har virkelig ville markere sig, som de absolut førende i klassen for ekstreme sportslimousiner. Alle konkurrenter til den tidligere M5 er stort set smidt af i svinget med 100 hk for lidt, da de fleste af disse modeller holder sig omkring de 400 hk. Men, det gør M5 ikke og derfor er den endnu engang tilbage på tronen, som den absolut mest ekstreme sportslimousine til dato.

Motoren
BMW valgte at udstyre deres nye 5-serie (E60) med en motor hentet direkte fra Formel 1. Motoren er på 5,0 liter og har en ydelse på 507 hk ved 7.750 o/min. Drejningsmomentet er hele 520 Nm ved 6.100 o/min.

Motoren er ganske avanceret med variabel timing af ventilerne og separat gasspjæld for hver cylinder. Herligheden er koblet sammen med en 7-trins sekventiel SMG gearkasse, der imponerer med hurtige skift, der kan tilpasses igennem hele 11 forudindstillede køreprogrammer. Undervognen er elektronisk styret. Mest ekstremt er, at man har valgt at overfører teknikken fra Formel 1 bilen og M5 er derfor udstyret med Launch Control, der gør at man får det optimale afsæt og den optimale motorydelse ved fuld acceleration. Med Launch Control aktiveret lykkedes det os faktisk at presse 0-100 km/t ned under det fra fabrikken oplyste tal. M5 er vild, når man vælger de sportslige køreprogrammer, hvilket 0-100 km/t på 4,7 sekunder og en elektronisk spærret topfart på 250 km/t fortæller alt om. Valgte man at fjerne den elektroniske spærring, ville M5 runde de 330 km/t uden problemer.

Man kan også vælge en af de mere moderate indstillinger for motor og undervogn. Når man gør dette, opfører M5 sig, som en luksusbil af bedste klasse. Accelerationerne er stadig hurtige, men gearkassen skifter ikke så ekstremt og så hurtigt, hvilket er lækker når man bare vil trille rundt og nyde turen på afslappende vis.

Designet
Designet på M5 adskiller sig ikke voldsomt fra en standard 5-serie. De futuristiske former er måske en anelse mere fremhævede pga. den ændrede skørtesæt og specielt de 4 afgangsrør. Man er på ingen måde i tvivl om at det er en M5 man har liggende foran sig eller for den sags skyld bag sig – men, det er vel og mærke på en god måde – for M5 er voldsom at se på – men på en diskret måde. Vil du hellere have en bil, hvor selv ”ikke bilkyndige” vender sig om, så er det M6 du skal vælge. Her får du samme motor og samme features, pakket ind i en sportsvognsudseende. Det gør du ikke med M5 – og det er det der er det fede ved bilen. M6 er en halvmillion dyrere end M5.

Interiøret
Der er, ganske som med eksteriøret, ikke de store ændringer indvendigt fra en standard 5-serie og til M5. M5 er dog udstyret med mange af de luksusfeatures, som man normalt skal betale for i sin standardbil; læderkabinen, avanceret i-Drive computer, etc. Alt sidder som det skal og man finder sig meget hurtigt tilrette i kabinen. Det avancerede i-Drive system fungerer ganske glimrende og kræver bare lidt tilvænning. Det er ikke så simpelt som f.eks. Audis MMI system, men generelt vænner man sig hurtigt til det.

Konklusion
BMW M5 er så ekstrem og perfekt på alle leder og kanter, at man bare må accepterer at sådan er det. Endnu bedre er det, at bilen er så anonym – uden at være det. Det er lidt svært at forklarer, da der ikke er noget anonymt over vrælet fra den store V10 motor eller de fire udstødningsrør, der forsikre bagvedkørende om at de ikke skal lave numre. Men, alligevel er bilen så tilpas afdæmpet at man virkelig nyder at sidde bag rattet med tanken om at fyren i den Porsche 911, der holder ved siden af i lyskrydset, virkelig skal stå tidligt op bare for at følge med.

Jeg er helt tosset med M5, da den giver mig alt hvad jeg overhovedet kan forestille mig at en bil skal give. Den er så ekstrem og så perfekt at jeg kun kan tage hatten af for BMW og sige: Wow!