Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

BMW M6

1 / 11
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6
  • BMW M6

BMW M6

|

En af de biler BMW har brugt flest penge på at udvikle er uden tvivl den nye 6-serie – noget man med det samme kan mærke når man sætter sig ind i bilen. Der er simpelthen kræset for alle detaljerne, lige fra den optimale siddekomfort til instrumentpanelets spejling i forruden. Ser man 6-serie udefra, så bliver man ligeså imponeret over det potente look der starter med den enorme motorhjelm og fortsætter hen langs siden med de enorme døre og til sidst runder af med den fl…. Øhhh, hvad skete der lige der!

Bagenden på 6-serien er det helt store samtaleemne når man ser bilen. En del synes at de frække former bliver afløst af noget der mest af alt minder om en Fjällräven rygsæk. Andre synes derimod at det er frækt at lave en bagende der skiller sig så meget ud fra mængden. Det er et ved første øjekast meget svært emne at tage stilling til – specielt når det drejer sig om vores testbil, hvis bagende skiller sig endnu mere ud, takket være sine fire udstødningsrør og det lille emblem med navnet M6.

M6 er det ypperste indenfor BMW sportsvogne, og har man samtidig mulighed for at erhverve sig cabrioletversionen af samme, så bliver det ikke meget frækkere. Hvis vi lader hele diskussionen omkring bagenden ligge et øjeblik, så er M6 Cabrio virkelig den ultimative sommersportsvogn. Forklaringen er en kombination af følgende: motor, design, anvendelighed og lyd!

Motor
Motoren i M6 er den samme som vi finder i M5 – nemlig den til Formel 1 udviklet V10-motor på 5,0 liter. Motoren yder ekstreme 507 hk ved 7.750 o/min og har et monster drejningsmoment på 520 Nm ved 6.100 o/min. Dette er nok til at sende den to tons tunge 6’er forbi de 100 km/t på blot 4,8 sekunder og først stoppe når den elektroniske begrænser stopper festen ved 250 km/t. Uden begrænser, vil topfarten ligge omkring de 300 km/t.

Det sjove ved cabrioletudgaven er at man uden problemer kan føre en samtale med den der sidder ved siden af, selvom hastigheden nærmer sig max. Og vejen fra 80 km/t til den maksimale hastighed er overstået på så utrolig kort tid at man simpelthen bare må tage hatten af for BMW, og selvfølgelig også deres lynhurtige 7-trins sekventielle gearkasse.
Gearkassen har man mulighed for at indstille ”følsomheden” på ved hjælp af en lille knap i instrumentpanelet. Der er fem forskellige trin, der mærkbart ændre bilens skiftemønster.

M6 er ganske som M5 udstyret med ”launch control”, så man kan lave optimalt afsæt i en accelerationstest. Ved aktivering af ”M” funktionen, skifter motoren fra 400 til 507 hk, hvilket er meget mærkbart. Lader man derefter bilen overtage, vil man opleve en acceleration fra 0-100 km/t, der rent ud sag er dybt imponerende. Samtidig er det smart at man via I-Drive (bilens computersystem) kan indstille M-funitionen nøjagtig som man ønsker det. Det kunne jo være at man gerne ville sikre sig med ESP (DTC) e. lign., hvis man ikke er for sikker i sin sag.

Netop det at man kan indstille M6 til det man ønsker er en af bilens klare forcer. Det er vanvittig nemt at sætte bilen op til lige præcis ens egne behov, og på den måde sikre at alt bare fungerer som det skal når man vælger en funktion i computeren.

Der er elektronik i stride strømme i M6. Head-Up-Display er en af de detaljer, der gør hverdagen lidt sjovere. De vigtigste informationer er samlet og oplyst i forruden lige foran chaufføren. På denne måde behøver man ikke slipper blikket fra vejen. HUD leveres i flere af BMW’s modelrækker, blandt andet 5 og X-serierne.

Design
M6 skiller sig ud fra mængden i en sådan grad, at alle vender sig om. Jeg var så heldig at smutte forbi Skagen i højsommeren, og alt og alle vendte sig efter M6’eren. Om så der lå en Bentley eller en Ferrari foran, så var det M6’eren der fik ”thumbs up” fra fodgængere og andre bilister.

Kabinen i M6 er voldsomt lækker, og man sidder formidabelt i de multijusterbare sæder. Pladsen på bagsædet er dog ikke så imponerende, som man kunne ønske. Selv med undertegnede som chauffør (1,78 m), skulle man være meget petit for at klemme sig ind bag førersædet. Men det lykkedes da at få plads til tre små blondiner i bilen under Skagens varme sol – og som en far sagde til sin søn da han stod ved siden af bilen i et lyskryds – ”ja min søn, så er vi i Skagen”.

Værd at fremhæve er den smukke farvekombination, som vores testbil blev leveret i. Lysbrun metalnuance med lyse lædersæder. Virkelig smukt!

Anvendelighed
M6 er en ganske praktisk bil i hverdagen, hvis man sammenligner den med andre sportsvogne i samme kaliber. Man har et bagagerum, der faktisk kan rumme op til 450 liter, og to bagsæder der kan rumme lidt ekstra bagage eller andre nyttige ting (læs ovenstående). Faktisk må 6-serien være den mest praktiske bil i sin klasse – for hvor finder du ellers en sportsvogn uden tag og med mere end 500 hk, hvor der også er plads til bagage og passagerer?

Lyd
Et af de vigtigste elementer mht. M6 er uden tvivl lyden. Når man starter motoren om morgenen, hvor den er helt kold – ja så giver det kuldegysninger når man lytter til den voldsomme brummen, når bilen går i tomgang. Det er virkelig topklasse at få den oplevelse hver morgen. Når motor så er gennemvarm, kan man fryde sig over den kombination af brøl og vræl, som den voldsomme motor præsenterer en fom, alt afhængigt af dit kørselsmønster.

Minus
Det er jo ikke helt billigt at køre M6, og det er selvfølgelig et minus. Men når man køber en bil, hvis basispris er 2,5 millioner kroner, så er det nok ikke det man bekymrer sig om. På en uge lykkedes det mig at holde et gennemsnitligt brændstofforbrug på 4,6 km/l. Det skal så siges at det naturligvis var med mange accelerationer etc. Men ærlig talt, så tror jeg ikke man kan lade være med at nyde M6’erne i hverdagen og derfor køre den på nøjagtig samme måde.

En naturlig hæmsko for M6 er helt klart den høje egenvægt. Selvom BMW har gjort deres bedste, så er M6 altså tung – noget man godt kan mærke, selvom accelerationstiden er så lav. Hvis man fra BMW’s side kunne skrabe 150-200 kg af bilen, så sad den lige i skabet. Men en sådan reduktion vil gøre bilen dyrere pga. letvægtsmaterialer.

Bagende
For at vende tilbage til det store stridspunkt, nemlig bagenden – så er jeg kommet frem til den konklusion af jeg godt kan lide den. Jeg var meget i tvivl, men efter en rundspørge blandt halvtreds sommerpiger i Skagen, så var meldingen klar – den er fed! Og hvem kan sige dem imod.


Brugte biler fra alle bilmærker