Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

BMW Z4 sDrive23i

1 / 9
  • BMW Z4 sDrive23i
  • BMW Z4 sDrive23i
  • BMW Z4 sDrive23i
  • BMW Z4 sDrive23i
  • BMW Z4 sDrive23i
  • BMW Z4 sDrive23i
  • BMW Z4 sDrive23i
  • BMW Z4 sDrive23i
  • BMW Z4 sDrive23i

BMW Z4 sDrive23i

|

Den forrige BMW Z4-model var noget af det absolut smukkeste, der længe var sluppet ud fra den tyske bilproducent, og det var klart at verdenspresse glædede sig til at se den nyeste model. Vi blev ikke skuffet.

Tidligere kunne du vælge imellem en smart roadster og en ekstremt smuk coupé - men sådan er det ikke længere. BMW har nemlig valgt at samle det hele i en bil, og Z4 fås derfor kun med metalfoldetag. Med taget oppe er det ikke til at se, at det faktisk er en roadster. Taget virker som en helt naturlig del af designet - bl.a. pga. de smukke buler over hvert sæde. En genial og klassisk detalje, der skaber dynamik og liv i designet.

En anden klassisk detalje, der virkelig kendetegner en rigtig sportsvogn, er den ekstremt lange snude og det faktum, at sæderne faktisk er placeret helt henne ved bagakslen. Det får Z4 til at se meget voldsom ud - på den gode måde!

Bag rattet
Den forrige Z4 var en vidunderlig køremaskine. Det er den nye også - men der er dog lagt mere vægt på komfort end sport. Men det er vel og mærke kun, hvis du vælger at køre bilen i "standard mode". Trykker du på den lille "sport-knap" sker der straks ting og sager - og vælger du at trykke igen og derved aktivere Sport+, ja så er der lagt op til leg af bedste skuffe, da ESP og andre elektroniske hjælpemidler bliver reduceret til et absolut minimum. Og da bilens vægtfordeling er 50/50, føles styringen ekstremt præcis og uden nogle former for unoder.

Men selv ved almindelig dagligdags brug er Z4 et rigtig godt bekendtskab. Den er ekstremt nem at køre og det lækre gearskifte volder aldrig nogen former for problemer - tværtimod. Den 6-trins manuelle gearkasse er nemlig et perfekt match til den herlige rækkesekser under motorhjelmen. Selvom modellen hedder 23i, så er der altså tale om en 2,5 liters motor. Hvorfor BMW har valgt dette navn og ikke 25i, skal være usagt. Under alle omstændigheder, så er den 204 hk motor et rigtig fint valg til Z4. Selvom den er den mindste model i rækken, så er den rigtig kvik og lyder bestemt heller ikke værst. 0-100 km/t er da også overstået på 6,6 sekunder, hvilket burde være nok for de fleste. Vælger du at gå et trin op så modellen hedder 30i, så får du 258 hk og en accelerationstid under de 6 sekunder. Går du hele vejen og vælger den 305 hk bi-turbo-motor, der ligger i 35i, ja så kommer du aldrig til at mangle kræfter. Kendetegnende for alle tre motorer er, at de alle har et gennemsnitlig brændstofforbrug på 10,5 km/l - 12 km/l.

Indvendigt
Ganske som det udvendige design, så er linjerne indenfor i kabinen også helt nye. De lækre sæder støtter rigtig godt og det er meget nemt at finde en rigtig god kørestilling. Selvom knapper og instrumenter er klassisk BMW, så virker det alligevel som om, at Z4 er helt ny. Det kunne dog være sjovt at se en anden type radio og klimaanlæg, end det vi efterhånden er så vant til fra alle de andre BMW-modeller. En irriterende detalje er det ikke-integrerede navigationsanlæg, der ligeså godt kunne stå Garmin på, og ikke BMW. Det ser ikke godt ud i så lækker en bil og burde være en del af instrumentbordet. Når Mercedes og Audi kan, så burde BMW også kunne gøre det, som standard.

Kvaliteten af materialerne fejler bestemt ikke noget. Alt føles behageligt og gennemtænkt, og det er en absolut fornøjelse at opholde sig i kabinen. Både med og uden tag.

Prisniveauet
Z4 er et gennemtænkt køretøj, der på bedste vis opfylder de krav, man som entusiast forventer af en så potent udseende roadster/coupé. Men når bilen er så gennemført, giver det jo også en bange fornemmelse for, at prisen nok er ekstremt høj. Men det er nu ikke tilfældet! Den testede sDrive23i har en basispris på 699.000,-. Vil du have en tilsvarende Audi TT eller Mercedes-Benz SLK, så er prisen 706.000,- og 755.000,- - og så får du ikke engang metalfoldetag i Audien.

Topmodellen Z4 sDrive35i koster kun 915.000,-, hvilket må siges at være et knaldtilbud!

Konklusion
Alt i alt, så er BMW Z4 et stykke gennemtænkt håndværk, der udmærker sig ved at kunne bruges både til "hverdag og fest". Designet er i en klasse for sig og priserne meget tiltalende. Z4 skal nok hente lidt kunder fra Porsche Boxster/Cayman lejren.

BMW Z4 til salg på biltorvet.dk

BMW Z4 2,0 sDrive20i Roadster aut.
kr. 639.900
BMW Z4 2,0 sDrive20i Roadster aut.
kr. 549.900
BMW Z4 2,5 sDrive23i Roadster aut.
kr. 479.900
BMW Z4 2,5 sDrive23i Roadster aut.
kr. 339.900
BMW Z4 2,5 sDrive23i Roadster
kr. 309.900
BMW Z4 2,0 Roadster
kr. 189.900
BMW Z4 2,5 192HK Cabr.
kr. 6.000

Brugte biler fra alle bilmærker