Brændselscellebilen Honda FCX 2005 er nu godkendt til det private marked og klarer det nordiske klima

FCX 2005 med banebrydende Honda Fuel Cell Stack har 20 procent bedre brændstoføkonomi og rækkevidde

Den nye Honda FCX årgang 2005 er godkendt til det private marked i Californien. Derudover kan den starte ved temperaturer på helt ned til minus 20 grader celsius. Sammen med brændstoføkonomien og topeffekten, der er henholdsvis 20 (EPA-mål) og 33 procent bedre end årgang 2004 (107 hk i forhold til 80 hk) er dette et vigtigt skridt på vejen frem mod det private marked.

Honda FCX er verdens mest avancerede brændselscellebil til hverdagsbrug og den første brintdrevne brændselscellebil, som er godkendt af CARB (de californiske luftemissionsmyndigheder) og USEPA (de amerikanske miljømyndigheder). Honda har forsket i brændselscelleteknikken siden 1980¹erne og har testet biler under virkelige forhold i USA og Japan siden 1999.

Hondas anden generation af brændselscellebilen FCX er den bil, der drives af en enkelt brændselscellepakke, som er konstrueret og udviklet af Honda. Nu lanceres FCX årgang 2005 med reelt forbedret topeffekt og brændstoføkonomi. Den certificerede brændselscellebil med brændselscellepakke fra Honda er forsynet med en række innovative tekniske løsninger, som sikrer Honda FCX årgang 2005 en plads i førersædet inden for udviklingen af brændselscellebiler til det omfattende massemarked. Det mest markante er, at Honda FC Stack nu kan starte ved temperaturer på helt ned til -20ƒ C. Samtidig er også den øvre temperaturkapacitet forbedret.

Den nye FCX har målte værdier for by- og landevejskørsel på 2,6/3,1 kg/100 km (2,9 kg/100 km for blandet kørsel) og en rækkevidde på 306 km. Det betyder, at den brintdrevne FCX nu har 20 procent bedre brændstofeffektivitet og rækkevidde end årgang 2004, der ydede 3,1/3,5 kg/100 km (3,3 kg/100 km ved blandet kørsel) og havde en rækkevidde på 258 km. Udtrykt i energieffektivitet svarer kg/100 km brint til l/100km benzin for en benzindrevet bil

Den brintdrevne Honda FCX er godkendt af CARB som et "Zero Emission Vehicle"(nulemissionskøretøj) og af EPA som et "Tier-2 Bin 1 National Low Emission Vehicle (NLEV)", den lavest mulige nationale emissionsklassificering.

"Dette er et vigtigt skridt i lanceringen af vores køretøjsteknik baseret på brændselsceller og Honda FC Stack til det bredere publikum", siger Gunnar Lindstrom, senior manager inden for American Honda Alternative Fuel Vehicles.

Hondas banebrydende brændselscellepakke giver en bedre rækkevidde og ydeevne, samtidig med at omkostningerne og kompleksiteten i systemet reduceres markant. Det er nu også muligt at starte og anvende FCX årgang 2005 ved minustemperaturer. Dette har tidligere været en vigtig hindring for en bredere lancering af brændselscelleteknikken.

"Honda FCX årgang 2005 er en vigtig milepæl i udviklingen mod brintøkonomien, siger Terry Tamminen, Agency Secretary i California Environmental Protection Agency. Denne anden generation af brændselscellebilen fra Honda sikrer yderligere fremskridt inden for vigtige områder såsom ydeevne, rækkevidde, effektivitet og anvendelse i kolde klimaer samt visionen om nul emission".

Ved hjælp af en ny konstruktion af brændselsceller med pressede metaladskillere og et nyt automatisk cellemembranmateriale har Honda FC Stack kun halvt så mange dele og er desuden lettere at fremstille sammenlignet med tidligere brændselscellekonstruktioner fra Honda. Med leveringen af fem biler til myndighederne i Los Angeles i 2002 har Honda banet vejen for en bred lancering af brændselscelleteknikken inden for bilindustrien. I løbet af 2004 har Honda udvidet sit leasingprogram til San Francisco og South Coast Air Quality Management District med to biler til daglig brug til hver.