Da Chrysler i begyndelsen af 2006 introducerede afløseren for deres 300M-model, fik alle at se, hvad Chrysler nok er den bedste bilfabrikant i verden til - nemlig at sende modeller på markedet, der ikke adskiller sig synderligt fra prototyperne. Chrysler har aldrig været bange for at starte produktionen af en model, der næsten var/er identisk med deres prototyper, se bare på Crossfire, Viper og PT/Cruiser. Den nye model 300-serie fik den klassiske modelbetegnelse "C", og var fra dag 1 en succes. Specielt i hjemlandet USA, hvor den virkelig satte gang i det ellers tilbagegående salg af Chrysler biler.

Vi har tidligere testet den ekstremt voldsomme 300C SRT8, der med sine 426 hk er noget af en raket. Et års tid og et minimalt facelift siden, er turen nu kommet til stationcar-versionen Touring, der samtidig er blevet udstyret med den lækre 3,0 liters V6-diesel, som vi også kender fra Grand Cherokee og Commander. Motoren er faktisk hentet fra samme produktionsbånd som den V6-diesel vi finder i Mercedes-Benz modellerne med betegnelsen 320CDI. Hvor længe dette er muligt, efter Mercedes-Benz salg af Chrysler koncernen er uvist.

Motoren
Den 3,0 liters V6'er er lidt af en perle. Med sine 218 hk og enorme drejningsmoment på 510 Nm ved blot 1.600 o/min, er der virkelig lagt op til muskuløs cruising af bedste klasse. Sammenspillet med den glimrende 5-trins automatiske gearkasse fungerer rigtig godt, og man får helt lyst til at sende dieselmodellen af sted til USA, så amerikanerne kan mærke at der ikke nødvendigvis behøver ligge en stor V8'er under motorhjelmen, for at få masser af power i mellemaccelerationerne og ikke mindst blød og smidig motorgang ved lave omdrejninger.

Designet
300C fik i efteråret 2007 et mindre facelift. Specielt fronten skulle være ændret i forhold til det oprindelige design. Men man skal godt nok have de gode briller på, for at finde ændringer.

Touring-modellen byder på en rigtig lækker og gennemført detalje omkring bagenden. Bagklappen sidder nemlig et pænt stykke inde i taget, hvilket betyder at klappen åbner højt og aldrig længere ud end bilens bagkofanger. Dette gør at man altid kan åbne bagklappen, selv om en bil med høj front har parkeret meget tæt på. Bagagerummet er meget let at læsse og rummer hele 630 liter.

Interiør
Kabinen i Chrysler 300C er et yderst behageligt sted at opholde sig. Specielt det lækre sæder er værd at fremhæve for deres rigtig gode komfort og lette indstilling. Selve pladsen fejler absolut heller ikke noget, ej heller på bagsædet. I USA har man sågar lavet en "Signature series", hvor akselafstanden er forlænget, og benpladsen på bagsædet forøget i stor stil. Ganske som vi kender det med "L" modellerne fra de tyske fabrikanter.

En irriterende detalje er den samlede finish og kvalitet af de brugte materialer. Når man tager fat i f.eks. drejeknapperne til klimaanlægget, så kan man godt mærke at det ikke er Mercedes, BMW eller Audi man sidder i. Alle bilmærker, som Chrysler 300C, rent prismæssigt, gerne vil konkurrerer med.

Samlet set
Chrysler 300C Touring er en af den slags biler, som man bare ikke kan lade være med at synes om. Designet er i en klasse for sig, og alle vender sig om når man triller forbi. Specielt når bilen er hvid, som det var tilfældet med vores pressebil. Den 3,0 liters dieselmotor er en perle, og samspillet med gearkassen er lækkert og behageligt. Pladsen er virkelig god og sæderne i topklasse. Kvaliteten af interiøret måtte meget gerne hæves ved næste facelift - for det trækker ned i den samlede bedømmelse. Prisen er lidt høj - men du får på den anden side masser af udstyr for pengene, og et design og en motor, der bestemt ikke står tilbage for nogen.

Chrysler 300C er bestemt værd at tage i betragtning, hvis du alligevel skal købe bil i denne klasse - for det er jo den slags biler, der gør det meget sjovere at være bilist. Både bag rattet, men så sandelig også som medtrafikant.