Cirklen fra 550 Spyder til Boxster sluttes

Porsche fejrer 50-året for sin legendariske sports roadster ved at lancere en Boxster S Spyder Edition

Porsche Boxster er en værdig efterfølger til den legendariske 550 Spyder, der stammer helt tilbage fra 1953. Fælles for begge er det centermonterede motorkoncept, lav vægt, fantastisk adræthed, og et højt niveau af køreglæde. Porsche fejrer nu 50 års fødselsdagen for 550 Spyder ved at lancere en kraftfuld Boxster S som særudgave og som en limiteret serie på 1.953 enheder, der har navnet "50 år 550 Spyder". Den får verdenspremiere i begyndelsen af januar 2004 i Detroit/USA og den internationale lancering er sat til marts 2004. Prisen i Danmark vil komme til at ligge på ca. kr. 1.272.500,- .

Boxsteren og 550 Spyder har bemærkelsesværdigt mange fællestræk. Man kan starte med karrosserilinien som har en tidløs elegance, og som tydeligt afspejler deres oprindelse og slægtskab. Dengang som nu er hver en del dedikeret til den entusiastiske førers behov. Porsche Boxster er da også allerede blevet til en moderne klassiker.
For yderligere at øge køreoplevelsen i Boxster har Porsches ingeniører tilføjet både en række ekstra efterspurgte udstyrsdetaljer og særlige tekniske egenskaber, som det indtil nu ikke har været muligt at få til Boxster. Ydelsen på den 3,2 liters motor er øget med 6 hk til 266 hk (196 Kw) ved 6.200 omdrejninger i minuttet. Den særlige version har en tophastighed på 266 km/t (standard Boxster S: 264 km/t) og sprinter fra 0–100 km/t på kun 5,7 sekunder (Tiptronic S: 6,4 sekunder). Dens højeste moment på 310 Nm nås ved 4.600 omdrejninger i minuttet.

Udstødningssystemet, som er særligt designet med rustfri udstødningsrør, giver den typiske Porsche-lyd. Porsches teknikere har reduceret vandringen i den seks-trins manuelle gearkasse med 15 procent, en bemærkelsesværdig forbedring, som medvirker til en endnu større køreglæde, når bilen accelererer. Efter ønske kan Tiptronic S fås med vippekontakter i rattet, som giver føreren mulighed for selv at kontrollere gearene under kørslen.

Den umiskendelige roadster-karakter bliver understreget ved hjælp af et 10 mm sænket karrosseri med en særligt afstemt sportsundervogn. Denne sportsundervogn forbedrer yderligere bilens vejgreb og øger tværaccelerationen uden at det dog går ud over komforten. Porsche Stability Management (PSM) er standard på denne jubilæumsmodel og sørger derved for optimal sikkerhed i alle køresituationer.

En anden vigtig faktor for sikkerheden er bremserne. De perforerede bremseskiver har en diameter på 318 mm foran og 299 mm bagved. Helt ekstraordinært for denne version er de fire-stemplede aluminiumbremsekalibre, lakeret i en speciel aluminiumfarve. De er meget synlige bag de større 18" Carrera-hjul (standardmodellen har 17" hjul). For yderligere at understrege udtrykket er fælgene lakeret i sealgrå. Et farvet Porsche våbenskjold pryder hver hjulfælg. Med 5 mm brede sporviddeforøgere på alle fire hjul fremstår denne særlige "50 år 550 Spyder"-version endnu mere effektfuld og bred på vejen. Et andet træk som gør, at den adskiller sig fra standard Boxster S, er det sølvfarvede frontgitter oven over åbningen på bagskørtet, som er en reminiscens fra 550´erens lukkede udtryk bagfra. Boxster S-logoet på bagklappen er forkromet og højglanspoleret. Den polstrede forside af styrtbøjlen er farvemæssigt afstemt efter interiøret. Ligeledes som standardudstyr fås on-board computer, litronic forlygter med dynamisk lyslængderegulering og lygtevaskersystem.

De fleste 550 Spyder, der blev bygget dengang, var sølvfarvede. Denne særlige model produceres derfor i en strålende sølvmetallic farve, som hidtil har været forbeholdt Carrera GT og "911 40 år"-modellerne.

Boxster S-særudgaven er udstyret med en plakette på midterkonsollen, der viser bilens nummer, og at den er en del af en limiteret serie. Den automatiske aircondition, Porsche top-kvalitetsradio med klangpakke og vindskot hører med som standard.

Porsche introducerede 550 Spyder i oktober 1953 på Motorshowet i Paris. Denne to-sæders var den første sportsbil der blev tegnet i Stuttgart-Zuffenhausen helt specielt med henblik på race. I de efterfølgende år indkasserede Spyder, der kun vejede 550 kg, utallige triumfer på racerbanerne og i de dengang så populære gaderacerløb. Disse succeser er mosaiksten, der har været med til at opbygge Porsches navn og ry både dengang og nu. Modelbetegnelsen på racerbilen kommer ikke, som man skulle tro, fra vægten. Det var derimod Porsche designprojekt nr. 550.

550 Spyder har bibeholdt en sikker plads i hjertet hos bilentusiaster gennem sin præstation i Carrera Panamericana i 1954. Hans Herrmann blev nummer 3 efter to sportsvogne med meget større volumen i det femte og sidste af verdens hårdeste gadeløb, og han blev derved vinder af sin klasse.
Denne store succes blev i årene efter fulgt op af talrige motorsportssucceser som både fabriks-teams og private deltagere har æren for. 550´eren var drevet af en 1.498 kubikcentimeters motor med fireknastaksler og kunne yde 110 hk. Denne motor var designet af Dr. Ernst Fuhrmann, som senere blev øverste chef for Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart og som havde en markant del af æren for Porsches succes i racerløb til helt op i 1960´erne.