De første Citroën Nemo nu i Danmark
Citroën introducerer nu sin nye varebil Nemo herhjemme, og de første eksemplarer er netop kommet til landet.

Nemo er kompakt, men rummelig, og dertil både praktisk og økonomisk. Den bliver et vigtigt supplement til Citroëns eksisterende varebilsprogram, der består af Berlingo, Jumpy og Jumper.

Bilen har et imødekommende design. Den er praktisk indrettet med god adgang til varerummet via skydedør i siden og asymmetriske bagdøre. Den byder sin fører og passager på god komfort og er økonomisk i brug. I det danske modelprogram markedsføres bilen med en 1.4 HDi motor med 70 hk og et gennemsnitligt brændstofforbrug på 22,2 km/liter, hvilket svarer til en  udledning af CO2 på blot 119 g/km.

 

Bilen kommer til salg herhjemme under navnet Nemo Cityvan med en pris excl. moms og levering fra 99.990 kr.

Tilpasset dagens trafik
Den nye varebil passer godt ind i nutidens trafikbillede, såvel i byen som udenfor, hvor det i stadig højere grad kniber med pladsen. I kraft af sin begrænsede udvendige størrelse i kombination med god rummelighed og fornuftig driftsøkonomi kan den dække behovene hos mange kunder til mindre varebiler.

Moderne formgivning
Nemo har et design, der deler træk med det øvrige modelprogram, og formgivningen gør den både moderne og robust. Linjerne fremhæver rummeligheden i  bilen, og fronten giver den et venligt udtryk.

Overraskende rummelig
Selv om den er kompakt udvendig, er Nemo rummelig. Varerummet har en lastflade på 1,52 meter i dybden. Bredden mellem hjulkasserne er 1,05 meter, og den maksimale højde i varerummet er 1,18 meter. Det betyder et varerumsvolumen på 2,5 m3 bag forstolene og en nyttelast på 610 kg i alle udgaver. Læssehøjden er lav (53 cm), hvilket gør det nemt at læsse tunge ting.

Bekvem adgang til såvel varerum som kabine er en af bilens stærke sider. Førerpladsen er indrettet med komfort for øje, og Nemo kan leveres med skydedør i både højre og venstre side. De sidehængslede bagdøre er asymmetriske og læssehøjden lav, så Nemo egner sig til at løse mange former for transportbehov.

Fornuftig størrelse
De udvendige mål på Nemo er 3,86 meter i længden, 1,72 meter i bredden og 1,72 meter i højden, så den har nemt ved at komme rundt i byen og andre steder med pladsproblemer. Vendediameteren er under 10 meter.

Effektive præstationer og god komfort til fører og passager
Nemo byder på præstationer og komfort, der leder tankerne hen på en personbil, takket være en rummelig og funktionel kabine med mange fralægningsrum og en førerplads, der er ergonomisk indrettet. Desuden byder Nemo på god aktiv og passiv sikkerhed.

Økonomisk i brug og miljørigtig
Nemo er økonomisk i brug takket være 1.4 HDi-motor med 70 hk, der har et gennemsnitligt brændstofforbrug på 22,2 km/liter, samt optimering af serviceintervaller og vedligeholdelses-omkostninger. Serviceintervallet for HDi 70 motoren er 30.000 km eller 2 år.

Takket være sine begrænsede ydre mål glider den nemt ind i trafikbilledet, og med en udledning  af CO2 på 119 g pr. km er den blandt de mest miljørigtige varebiler.

Supplement til det eksisterende modelprogram
Nemo er som nævnt et vigtigt supplement til Citroëns nuværende varebilsprogram med Berlingo, Jumpy og Jumper. Et program som nu kan dække transportbehov op til 2 ton i nyttelast og fra 2,5 – 17 m3 i varerumsvolumen. Citroën er således godt rustet til at udbygge sin i forvejen stærke position på varebilsmarkedet, hvor hver tiende varebil, der sælges i Europa (27 lande), er en Citroën. I den del af varebilsmarkedet, hvor Nemo og Berlingo placerer sig, har Citroën en markedsandel på mere end 17 %.

Varebiler udgør 18,4 % af Citroëns samlede salg på verdensplan.

Moderne formgivning
Nemo er både moderne og robust at se på, og formgivningen giver den et venligt udtryk.
Fronten er robust med en kraftig kofanger, der slutter om fronten. Forlygterne med glat lygteglas er placeret, så de er beskyttet mod knubs. Den høje og brede forrude giver godt udsyn og masser af lys i kabinen.

Set i profil fremhæver formgivningen det store regulære varerum. De kraftige fenderlister beskytter effektivt mod knubs og stød. De store skydedøre er godt indpasset i bilens design, og siderne på bilen er helt fri for synlige sammenføjninger i pladen, hvilket gør det nemmere at dekorere bilen. Sideruderne er store og bidrager til det gode udsyn.   

Bagenden på Nemo signalerer også regulært varerum med bekvem adgang takket være de asymmetriske bagdøre og den lave læssehøjde. De store baglygter er placeret oven over fenderlisten, så de også er beskyttet mod knubs.

Indvendig er Nemo også moderne. Instrumentbordet er omhyggeligt designet, så det er funktionelt og  fremhæver rummeligheden i kabinen. Rudearealet er stort og giver godt udsyn, samtidig med at det giver masser af lys i kabinen. I forhold til bilens udvendige mål er kabinen overraskende rummelig, både i højden, bredden og dybden. 

Praktisk og Funktionel
De udvendige mål på Nemo er 3,86 meter i længden, 1,72 meter i bredden og 1,72 meter i højden, så den har nemt ved at komme rundt i byen og andre steder med pladsproblemer. Vendediameteren er under 10 meter.

Lille udvendig, stor indvendig
Selv om den er kompakt udvendig, er Nemo rummelig. Varerummet har en lastflade på 1,52 meter i dybden. Bredden mellem hjulkasserne er 1,05 meter, og den maksimale højde i varerummet er 1,18 meter. Det betyder et varerumsvolumen på 2,5 m3 bag forstolene og en nyttelast på 610 kg i alle udgaver. Læssehøjden er lav (53 cm), hvilket gør det nemt at læsse tunge ting.

Endvidere er der mulighed for at bestille en option med et sammenklappeligt passagersæde, Extenso, som giver muligheder for at udvide varerummet, idet sædet både klappes sammen og foldes væk for at gøre bilen endnu mere rummelig. Samtidig kan bilen leveres med en særlig form for mobil adskillelse mellem kabine og varerum. Ved transport af særligt lange genstande vipper den del af adskillelsen, der er placeret bag passagersædet, over langs føreren for at give optimal beskyttelse.

Asymmetriske bagdøre
Små varebiler har ofte et kørselsmønster med mange stop, hvor det er vigtigt at have hurtig og bekvem adgang til varerummet. De sidehængslede bagdøre er asymmetriske, 2/3 og 1/3, så den højre dør er smallere end den venstre, hvilket giver god adgang under forhold med lidt plads. Bagdørene kan også åbnes op til 180 grader.

I nogle lande er det tilladt at køre med den højre bagdør åben ved transport af lange genstande, og derfor er nummerpladen og stoplyset placeret på den venstre dør, så de altid kan ses.

Store skydedøre
Nemo kan leveres med skydedør i både højre og venstre side.  Skydedøren er høj og bred.  Døråbningen har en højde på 1041 mm og en bredde på mellem 410 og 644 mm. 

”Terrænpakke”
For at gøre Nemo endnu mere velegnet til mange formål vil den kunne leveres med en ”terrænpakke” til kørsel på byggepladser m.m. Terrænpakken giver øget frihøjde, 15 tommer hjul, beskyttelsesplade under motoren og særligt kraftige fenderlister m.m.

Udviklet til Varebilskunder og deres komfort
For at en varebil skal være effektiv som arbejdsredskab skal den også være sikker og komfortabel.

Komfort til både fører og passager
Komfort og ergonomi er afgørende for, at føreren får de bedste muligheder for at være effektiv:

- kontakterne er placeret, så de er lige ved hånden, og det samme er gearstangen med sin høje placering
- mange fralægningsrum
- justering af både rat og førersæde, så man kan indrette sig en god kørestilling

Sikkerhed for fører, passager og last
Nemo har som standard airbag i førerside og kan leveres med op til fire airbags, to front- og to sideairbags.

Selekraftbegrænserne og de pyrotekniske selestrammere er tilpasset monteringen af airbags, og for selen i førerside er der en advarselslampe for manglende tilspænding.

For brugere af varebiler er det en stadig bekymring at beskytte varelasten mod tyveri, og derfor kan varerummet aflåses separat, dels via fjernbetjeningen, dels via en kontakt på instrument-bordet. Centrallåsen aktiveres automatisk, når bilen kører, og en kontrollampe på instrumentbordet viser, hvis en af dørene ikke er rigtigt lukket.

Selve karrosseristrukturen er også udviklet for at yde god beskyttelse. Som eksempel kan nævnes, at forkofangeren er opbygget med en særlig forstærkning i højstyrkestål, som er monteret på særlige ”buffere”. Det bidrager til at begrænse skaderne i tilfælde af  kollision.

Effektiv undervogn
Undervognen er afstemt, så bilen bevarer sine gode køreegenskaber uanset last. Forbroen er opbygget som en semi-McPherson og bag er der monteret en deformerbar travers. Nemo er udstyret med Michelin dæk på 175/70 og 14 tommer fælge (185/65 og 15 tommer med optionen terrænpakke). Den har ventilerede skivebremser foran og tromlebremser bag. ABS er standard. 
 
Udstyr som letter kørslen
Nemo har servostyring som standard og kan leveres med flere former for udstyr, som letter kørslen i tæt trafik, som for eksempel parkeringssensor, advarsel for overskreden hastighed, og senere også mulighed for hastighedsbegrænser.

ØKONOMISK I DRIFT

Moderne og effektive motorer 
Nemo produceres med en meget økonomisk dieselmotor og en benzinmotor. Det danske modelprogram omfatter alene dieselmotoren.

HDi 70 motoren er på 1,4 liter og 50 kW CEE (68 hK CEE eller 70 hK DIN) ved 4.000 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment er 160 Nm ved 1750 omdr./min. Ved blandet kørsel er brændstofforbruget på 22,2 km/liter med en udledning af CO2 på 119 g pr. km. Som de øvrige HDi-motorer i Citroëns modelprogram kan også denne køre på B30 (biodiesel på 30 %).

Nemo er udstyret med en 5-trins gearkasse, og i løbet af 2008 vil dieselmotoren også kunne leveres med en 5-trins gearkasse med elektronisk styret gearskifte.

God økonomi
Kunderne til denne type varebil, herunder indkøberne, lægger stor vægt på en god driftsøkonomi, og hér byder Nemo på mange fordele:

- robust og holdbar konstruktion
- begrænsede vedligeholdelses-omkostninger med eftersyn for hver 30.000 km eller hvert andet år
- begrænsede omkostninger til reparation og sliddele
- begrænset brændstofforbrug
- 2 års fabriksgaranti, 6 års garanti mod rustgennemtæring og 2 år på lak
- mulighed for serviceaftale.

MARKED

Kundegrupper
Kunder til varebiler som Nemo er mænd (ca. 90 %), som køber bilen til brug i en virksomhed, der typisk har op til 10 ansatte. 30 % af kunderne anvender også bilen privat.

Nemo henvender sig især til mindre firmaer i detailhandlen og den offentlige sektor. Praktisk indretning med mulighed for at tilpasse bilen til lige netop deres behov samt driftsøkonomi er afgørende. Det typiske kørselsmønster er kørsel i by og udenfor. Det årlige km-forbrug er ca. 30.000 km.

Produktion på fabrik Certificeret efter ISO 14001
Nemo er resultatet af et samarbejdsprojekt mellem koncernerne Fiat, PSA Peugeot Citroën og Tofas. Investeringerne i udvikling og produktion beløber sig til 380 millioner euro, heraf 190 til udvikling.

Nemo produceres i den tyrkiske by Bursa på en fabrik, der tilhører samarbejdspartnerne. Den årlige produktionskapacitet er på 158.000 af den nye varebil, heraf 52.000 Nemo i et fuldt år.

Fabrikken i Bursa har en samlet kapacitet på 300.000 biler.