Roadster concept R: Innovativt koncept, udtryksfuldt design, exceptionel funktionalitet.Sportsvogn concept R: V6-centermotor, 265 hk, fuldkommen dynamik, synlig fremtid

· Design offensiv: Bare syv dage efter verdenspremieren på den nye Golf præsenterer Volkswagen en ny fremtidens facet i fascinationen af biler: Roadster-prototypen concept R.
· Design: Designet, skarpere end nogensinde, med exceptionel funktionalitet, giver et kig ind i fremtiden for mærket og dets mulige engagement i sportsvognssegmentet. Grundformen i det yderst dynamiske eksteriør har samme basale linier som profilerer i dagens Volkswagen. Men linierne er trukket skarpere op end nogensinde og har et nyt udtryk, der rammer formerne i fladerne ind. Denne tredimensionalitet er et link til fremtiden.

Dimensioner/drivkraft
· Design dimensioner: concept R er 4,16 m lang, 1,78 m bred og 1,25 m høj. Karrosseri og interiør går nye veje i denne klasse. Bevidst har designerne polariseret farverne i det ydre og det indre: Farve som en frosthimmel udvendig, mørk jordfarve til læderet indvendig.
· Dynamisk drivkraft: Kræfterne kommer fra en V6-centermotor. Den yder 195 kW (265 hk), der accelerer roadsteren fra 0 til 100 km/t på 5,3 sekunder. Tophastighed: 250 km/t (begrænset, teoretisk 270 km/t). Lyden kan varieres fra en kontakt. De 350 Nm, som er V6-motorens maksimale drejningsmoment, overføres til vejen via Volkswagens spektakulære 6-trins DSG-gearkasse (direct selection gearbox) og bagakslen.

Frontdesign
· Kølergrillens design: Et særligt avantgardistisk karaktertræk ved concept R er uden tvivl fronten med dens helt nye kølergrill. Det forkromede badge fungerer som åbning, hvorigennem V6-motoren trækker luft, og de nye øjenagtige forlygter giver et ansigtsudtryk, som ikke er ukendt for mærket, men som er en nyinterpretation af designet.
· Forlygtedesign: Forlygterne har fået en dominerende facon, dannet af den runde ydre form og den indvendige del, der hælder diagonalt ind imod midten af bilen. Som på Phaeton, Touareg og den nye Golf går forskærmene ind over forlygterne som en slags øjenbryn og giver således konceptbilen atletisk karakter.
· Forlygternes teknologi: LED-teknologien i forlygterne er en innovation: En linse åbner sig, når lygterne tændes. I begyndelsen ses kun en smal lysstribe, som har den optiske virkning, at det ser ud, som om concept R vågner.

Sidens design
· Silhuettens fascination: concept R’s flanke er karakteriseret af en meget flad bæltelinie. Den stiger til lige ud for de bageste hjulkasser; som er runde, naturligvis, og kraftige, og slutter med et kort udhæng bagtil.

Hækkens design
· Hækdesign: Den bageste del er absolut muskuløs. Bagklappen går ligesom frontklappen ned i et V og støttes af det dynamiske skulderparti.
· Baglygtedesign: Baglygterne matcher i deres form forlygternes (det store runde og det skrå element)
· Baglygternes teknologi: Baglygterne øger lysstyrken i tre tempi i takt med, at tre LED-blokke aktiveres i rækkefølge.
· Hvælvinger: concept R’s dynamik understreges af to hvælvinger i karrosseriet lige bag fører og passager, helt i stil med klassiske racerbiler. Men de ser ikke bare stærke og elegante ud. De opfylder også to praktiske funktioner: Vindskærm og styrtbøjle.

Interiørdesign
· Interiørkoncept: Et helt nyt interiør blev udviklet til concept R. Dets udseende, betjenings- og informationsspektrum udgør en ”tidstunnel” ind i fremtiden. Alle informations- og betjeningselementer er integreret i helt nye funktionssammenhænge.
· Sædernes koncept: De skålformede sæder i concept R kan ikke justeres. I stedet for sæderne indstiller føreren den højglanspolerede infoblok med instrumenter og rat sammen med pedalerne. Indstillingen sker elektrisk. Passageren kan også indstille til optimal siddeposition ved at justere fodrummet.
· Sædernes komfort: Ved hjælp af en ny ophængningsmekanisme bliver sæderne selvaffjedrende. Hårdheden lader sig indstille. Komforten øges ved hjælp af aktivt skum, der indgår i sædernes konstruktion. De er betrukket med læder. Det aktive skum anvendes for første gang nogensinde i en sportsvogn. Det tilpasser sig perfekt kroppens former som var det støbt til den.
· Instrumenter/midterkonsol: Instrumentpanelet og midterkonsollen er nogle af konceptbilens highlights. Alle områderne med aktive elementer, displays og tilmed dele af rattet (med klimakontrol!) fremstår i poleret aluminium. Resten er betrukket med læder. Cockpittet overbeviser med sin enkelthed, æstetik og funktionelle logik. F.eks.: Luftdyserne i turbinedesign i midterkonsollen viser digitalt den valgte temperatur og kan drejes som en skive, hvis en anden temperatur ønskes. Navigation, audiosystem, undervognsindstilling, og telefon betjenes via MMI-delen (multimedia interface) i midterkonsollen.
· Instrumenterne: Instrumenterne er en nyhed i sig selv. Når tændingen slås til (nøgle er overflødig, tryk blot på startknappen) glider hovedinstrumentet ind foran. Hvis føreren aktiverer navigationssystemet, glider hovedinstrumentet tilbage ind i instrumentpanelet og åbner for navigationsdisplayet. Alle andre informationer glider nu i baggrunden.