Corvette ZR1 med i verdensklassen af superbiler
Kompressorladet 6.2L V-8 motor.

6-trins manuel gearkasse med dobbelt-nav kobling.

Kulstofkeramiske bremser bevirker ypperlige bremseegenskaber.

GENEVE – Corvette ZR1 får sin debut i Europa på Biludstillingen i Geneve i næste måned. ZR1 kombinerer teknologi og ingeniør-raffinementer som kulstoffiber, keramiske elementer og elektronik til en helhed af karakteristisk design.

De specialfremstillede komponenter i den nye ZR1 arbejder harmonisk sammen og leverer den mest kraftfulde og hurtigste bil General Motors nogensinde har fremstillet. Denne superbil har en utrolig ydeevne, behagelig kørsel ved lav hastighed og overraskende heftige præstationer, når det kræves.

Indledende tests indikerer, at ZR1 er bygget over den respekterede Corvette Z06, hvad angår præstationer, fra acceleration og bremser, vejgrebet i kurver og top hastighed. ZR1 kraft/vægt forholdet er bedre en Porsche 911 GT2, Ferrari 599 og selv Lamborghini LP640. Faktisk forventer man at ZR1 bliver den første Corvette, der opnår en topfart på 320 km/t. Et begrænset antal af Corvette ZR1 forventes at være på det Europæiske marked ultimo 2008.

Motor
Den nye LS9 6.2L V8 motor er kraften bag ZR1’s præstationer på 620 hk (462kW) og 807 Nm drejningsmoment. En kraftig kompressor med et nyt 4-knast rotor design plus et integreret ladeluft kølesystem, der reducerer den indstrømmende lufttemperatur bidrager til ZR1 superbil-præstationer. Motoren er håndbygget på GMs Performance Build Center i Wixom, Michigan hvor man inkorporerer specielle processer, som typisk ses i racermotorer, for at producere et ypperligt forfinet og præcist produkt.

Gearkassen
Motoren understøttes af en helt ny 6-trins manuel gearkasse med dobbelt-nav kobling, som giver en helt exceptionel acceleration, samtidig med bevarelse af en let kobling.  ZR1 specielle gearskift giver et meget højt 1. gear i startfasen. Topfart opnås i 6. gear.

Kørsel og håndtering
ZR1 er bygget over samme kraftige aluminium chassis som Corvette Z06 og er udstyret med samme uafhængige SLA for- og bagophæng med aluminiums over- og underarme. Magnetic Selective Ride Control er standardudstyr og tunet specielt til ZR1. Systemets evne til at levere en behagelig kørsel med næsten momentane neddæmpningsjusteringer gjorde det muligt for ingeniørerne at udvikle en overraskende smidig kørsel og samtidig et godt vejgreb i kurver ved kørsel i mere end 1. gear. Magnetic Selective Ride Control betyder, at bagakslen forbliver i ro, hvilket giver en stille og hopfri acceleration. Det minimerer også akselbevægelsen ved kørsel i kurver og på hullet og dårlig vejbelægning.

Bremser, hjul og dæk
For at imødekomme ZR1 motorens kraft er der bremsesystemet. Systemet er udstyret med kulstof keramiske bremseskiver lavet af et materiale af kulstoffiber forstærket keramisk silikone karbid med en meget lille masse og resistent overfor vejr og varme. Til at gribe fat på de højteknologiske bremseskiver er der forkalibre med 6 stempler og bagkalibre med 4 stempler - alle malet i en ZR1 exclusive blue.

Bremserne kan ses igennem ZR1s eksklusive hjul. 20-egers legeringsfælge på 19” foran og 20” bag. Standardfarven er lys Sterling Silver. Kromversionen er tilvalg. Hjulene leveres med Michelin Pilot Sport 2 dæk, udviklet specielt til ZR1, med målene P285/30ZR19 foran og P335/25ZR20 bag.

Eksklusivt eksteriør
ZR1 genkendes med det samme. Den er udstyret med en kulstoffiber motorhjælm med et gennemsigtigt  polycarbonat vindue, der giver udsyn til toppen af motoren. Store kulstoffiber forskærme med specielle dobbelte nedre lufthuller og en indfarvet bagspoiler i hele bilens bredde med indbygget center lygte, som også er unikt for ZR1. Eksteriør-udstyret er udviklet til opnåelse af stabilitet ved høj fart og førerkontrol.

Interiør
ZR1 interiøret er bygget over mærkets dobbelt-cockpit arv med materialer af meget høj kvalitet, udsøgt håndværk og en funktionalitet, der understøtter den luksuriøse oplevelse, som bilens præstationer lover. ZR1 kabinens udstyr inkluderer ZR1 logo på dørtrinsbeklædningen, broderet nakkestøtte, ladetryk måleinstrumenter, Head-up Display og letvægtssæder.