Biltorvet.dk bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere her
OK

Daewoo Nubira 1.8 CDX

1 / 12
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX
  • Daewoo Nubira 1.8 CDX

Daewoo Nubira 1.8 CDX

|

Koreanske Daewoo har, lige som talrige andre bilproducenter, haft svære økonomiske problemer, og løsningen er blevet den samme som hos andre – at blive overtaget af en anden stor bilproducent – i dette tilfælde General Motors. Dette har givet Daewoo økonomi til at forbedre sine modeller og gøre dem mere konkurrencedygtige på det europæiske marked. Er godt eksempel på dette er Daewoo Nubira, som skal gøre sig gældende i Golfklassen. Nubira byder på en relativ lav pris, masser af udstyr og et fornuftigt kvalitetsniveau.

Designet
For at gøre Nubira mere europæisk, har Daewoo ladet italienske Pininfarina slået stregerne, og det er lykkedes meget godt. Især bagenden, med de klare lygteglas giver Nubira en flot afslutning.

Kabinen
Også inden døre har Daewoo forsøgt at gøre Nubira’en lidt ekstraordinær bl.a. ved hjælp af ”træpaneler” i døre og på instrumentbord. Det falder dog ikke i min smag, at man har valgt matte ”træpaneler”, hvilket ikke gør tingene pænere. Resten af interiøret er ganske normalt med alulook hist og her. Speedometeret har en turkis baggrundsbelysning og det ser lidt anderledes og fancy ud.

Pladsen i kabinen er overraskende god, og man har fornuftig plads til 4 voksne. Bagsædet er dog en smule lavt, så lårene får ikke helt den støtte man kunne ønske. Førersædet kan ikke direkte højdejusteres, men vinkeljusteres både for og bag, så man derved kan ændre højden en smule og få god lårstøtte.  

Koreaneren er mere eller mindre spækket med komfortudstyr – og på dette punkt er der i hvert fald ikke mange konkurrenter, der kan følge med. Det sædvanlige udstyr som elspejle, elruder og fjernbetjent centrallås er selvfølgelig standard, men derudover er der klimaanlæg, regnsensor og RDS radio med cd-changer og plads til 6 skiver. Dette er udstyr, som man skal lede forgæves efter i næsten alle mellemklasse biler – i hvert fald på listen over standard udstyr.

Sikkerheden
Sikkerhedsmæssigt har koreanerne altid været lidt bagud, og det er de desværre stadigvæk. ABS-bremser, 4 airbags, 3 punktseler og nakkestøtter på alle pladser og tågelygter for/bag er det sikkerhedsudstyr en Nubira kan prale med. Det der nok står højst på ønskelisten er gardinairbags, som bl.a. er standard i Peugeot 307, hvilken også lige har fået ESP som standard.

Motoren
Motoren i Daewoo Nubira er på 1.8 liter med 16 ventiler og yder 122 Hk ved 5.800 o/min. Momentet på 165 Nm. ydes ved 4.000 o/min. Umiddelbart kunne man tro, at der er endnu flere heste i stalden end man lover, for bilen er ikke nogen sinke. 0-100 klares på 9,5 sek. og mellemaccelerationen fra 80-120 km/t klares i 3. gear på 7,1 sekunder. Motoren trækker fornuftigt op til det røde felt, men man bliver ikke just imponeret over den "lækre" motorlyd. Ved jævn kørsel og kørsel på motorvejen er støjniveauet dog ganske acceptabelt.

De mange kræfter har dog en bagside – nemlig et temmelig højt benzinforbrug. Selv det officielle EU-mix bliver man ikke imponeret over, da det kun lover 13,3 km/l, hvilket resulterer i en årlig grønafgift på 3.020 kr. Forbruget i testugen kunne lige holde sig på 10 km/l, og det er ikke noget at råbe hurra for.

Bilen
Selve køreoplevelsen i Daewoo Nubira er ganske god. Undervognen er tilpas stram til at give gode køregenskaber og god retningsstabilitet på motorvejen, og samtidig med god nok til at absorbere de fleste ujævnheder i vejen.

Kvalitetsindtrykket er ikke på samme niveau igennem hele bilen, og stadig noget fra det man oplever i en Opel Astra, Peugeot 307 eller en VW Golf. Især bagagerummet skiller sig noget ud fra resten af bilen. Bunden er kun beklædt med 2 mm filthår, og det er dermed ubetinget nødvendigt med en måtte i bunden. Kuffertknuserne er også stadig at finde i bagagerummet, der ellers kan klare 405 liter og 1.225 liter med bagsæderne nede.

Konklusionen
For under 200.000 får man en ganske solid bil uden væsentlige brister. Udstyrsniveauet finder man ikke bedre til prisen, og motoren gør et godt stykke arbejde. Garantien fås heller ikke bedre med 3 års/100.000 km garanti, men dog kun 6 år mod gennemtæring. Det væsentligste kritikpunkt er det høje benzinforbrug, men det ændre ikke på at Nubira er og bliver et godt køb til prisen.

Af

Daewoo Nubira til salg på biltorvet.dk

Daewoo Nubira 1,6 SX st.car
kr. 24.900
Daewoo Nubira 1,6 SX st.car
kr. 7.899

Brugte biler fra alle bilmærker