Mitsubishi Grand Pajero DI-D, Nissan Patrol GR, Land Rover Defender 90” og Ford F-250 Lariat. Disse biler repræsenterer det bedste de pågældende importører kan præsenterer indenfor off-road-biler. Derfor var det også naturligt at det var disse biler vi tog med, da kåringen af ”Danmarks Sejeste 4X4” fandt sted i terrænet ved Hvorup Kaserne nær Aalborg. Vi følte selv at vi manglede en enkelt bil – nemlig Toyota Landcruiser, men desværre nåede Landcruiseren ikke frem til mødet.

Bilerne
Fælles for de fire biler er, at de alle har dieselmotor. Mitsubishi Grand Pajero er udstyret med den lækre 3.2 liters DI-D (Direct Injection Diesel) motor med intercooler og turbolader. Motoren yder 161 Hk v. 3.800 o/min. Men mere interessant er momentet på 373 Nm, der leveres ved 2.000 o/min. Bilen har en imponerende træk evne og har altid kræfter nok.


Nissan Patrol GR er udstyret med den imponerende 3.0 liters DDTi motor. Motoren har 158 Hk, der leveres ved 3.600 o/min. Momentet er på 354 Nm og leveres ved 2.000 o/min. Patrol GR ligger altså meget tæt på Mitsubishi Grand Pajero, når vi ser på motorsiden.


Land Rover Defender 90” står som noget helt specielt for testholdet. Vi er, og har altid været, dybt fascineret af Land Rover Defender serien. Derfor havde vi store forventninger til bilen. Defender 90” er udstyret med Land Rovers Td5 motor – hvilket betyder 2.5 liters turbodiesel med direkte indsprøjtning og intercooler. Motoren leverer 122 Hk ved 4.200 o/min og har et moment på 300 Nm ved 1.950 o/min.


Sidst men ikke mindst har vi Ford F-250 Lariat. Verdens mest solgte truck. Bilen har været produceret i mere end 30 år og er amerikanernes foretrukne truck til brug i håndværkervirksomheder. Bilen er udstyret med den enorme 7.3 liters Powerstroke Turbo Diesel, der yder hele 235 Hk ved 2.600 o/min og har et moment på enorme 678 Nm ved blot 1.800 o/min. En motor der på papiret vil sætte alt og alle til vægs.


Opbygningen
Mitsubishis Grand Pajero er opbygget med et selvbærende karrosseri, der er lavet i et stykke. Dette betyder at man har kunnet give DI-D motoren en lavere placering og derved give bilen et lavere tyngdepunkt. Den lavere placering af motoren har dog ikke gjort frihøjden ringere. Den er tvært imod forbedret fra tidligere modeller.


Grand Pajero er udstyret med et uafhængigt 4-hjulsophæng, hvilket betyder double-wishbone med skruefjedre foran og multilink system med skruefjedre bagtil.


Grand Pajero kan klare en stigning på imponerende 70 % og har desuden fået forbedret sin vadedybde, så den nu kan klare hele 600 mm.


Bilen var udstyret med Mitsubishi eget INVECS automatgear, der indstiller/tilpasser sig efter førerens køremåde. Et system der ved tidligere tests har vist sig at virke upåklageligt.


Nissans Patrol GR er opbygget med separat chassis ramme og banjo aksler med skruefjedre foran og bagpå. Dette sikre bilen en stor fjedrevandring, hvilket er et plus i det ekstreme terræn vi havde den ude i. Den testede Patrol afvigede en del fra en "standard" Patrol. Den var udstyret med bredere skærme, modificerede fjedre og hard core terrændæk. Derved blev den endnu mere ”ekstrem” i terrænet.


Basis versionen af Patrol har en frihøjde på 215 mm.


Værd at bemærke er, at Nissan Patrol har separat chassisramme, hvilket er med til at give bilen en anhængervægt på hele 3.500 Kg. Det er 200 Kg mere end Mitsubishi Grand Pajero.


Land Rover Defender er klassisk 4X4 når det er bedst. Opbygget med stive aksler, skruefjedre og dobbeltvirkende hydrauliske støddæmpere både foran og bagpå, sikrer bilen nogle fænomenale egenskaber i terrænet.


Frihøjden er 215 mm og vadedybden er 500 mm. Testbilen var udstyret med snorkel, hvilket betyder en forøgelse i vadedybden. Den maksimale hældning og stigning for Land Rover Defender 90” er 45 grader begge veje.


Jokeren, Ford F-250 Lariat, er ikke det vi normalt vil forbinde med en offroader. Det er en truck/pickup (i ordets bedste betydning) med firhjulstræk. Med sin enorme motor og ekstreme egenvægt på hele 2.860 Kg, er F-250 et ordentligt monster. Bilen måler 5.76 m. i længden, 2.03 m. i bredden og hele 2.04 m. i højden. Og med en akselafstand på 3.60 m., føler man næsten at man kan køre henover samtlige biler i trafikken. F-250 er ikke sjov at have liggende i bakspejlet.


Den maksimale anhængervægt er 3.500 kilo – ganske som Nissan Patrol GR. Men, hvis man monterer en ”skammel” i ladet, kan bilen trække hele 7.750 Kg.


Terrænet
Terræn var dagens opgave for bilerne. Men, vi tager selvfølgelig også normal kørsel med i billedet, når vi kigger på det samlede resultat.


Terrænet var det militære øvelsesterræn ved Hvorup Kaserne ved Aalborg. Sand, stejle bakker, mudder, skov og sump; var blot nogle af de ting vi skulle igennem.


Sand
Ved kørsel i normalt sand, var der ikke det store besvær for nogle af bilerne. Den store F-250 havde dog så mange kræfter, at den begyndte at ”hoppe” hen over sandet. En stor kontravægt på ladet, ville naturligvis have modvirket denne effekt.


Pajero, Patrol og Defender legede sig let og elegant igennem. Ingen minusser til nogle af de fire biler.


Bakker
Ekstremt stejle bakker ”beklædt” med sand var den næste test. Her galt det om at få bid når man skulle op. Nissan Patrol havde lettere ved dette end de andre pga. ekstreme terrændæk. Patrol kom op. Dette gjorde Land Rover Defender også. Mitsubishi Grand Pajero kom op efter nogle forsøg – men det skyldes klart at bilen ikke havde de groveste dæk monteret.


Ford F-250 led desværre igen over for mange kræfter og begyndte at hoppe hen over sandet. Den kom op – men med besvær.


På vej ned stod det anderledes til. F-250 måtte vi opgive med, da bilen var for stor til den smalle og næste lodrette nedkørsel. Land Rover Defender gjorde det næsten perfekt. Vi følte dog en alt for kraftig motorbremse, der gjorde at bilen faktisk låste og kurede ned af bakken. Mitsubishi Grand Pajero, var med sit automatgear ikke optimal i nedkørslen, da motorbremsen stort set ikke var til stede.


Kongen af bakken blev helt klart Nissan Patrol GR, der justerede sin motorbremse til stille og rolig nedkørsel. Her viste Nissan sig fra sin bedste side. Et stort plus.


Skov
Ingen af bilerne havde problemer ved kørsel på skovbund. Eneste ”lille” problem er igen F.250, der pga. sin størrelse havde trange kår imellem træerne. Men, at trække igennem skovbunden var intet problem.


Sump og mudder
Den virkelige test kom, da bilerne skulle følge en rute normalt anlagt til kampvogne. Det drejede sig om mudder – dybt mudder. Land Rover Defender møvede sig igennem i andet forsøg, efter vi havde trukket den fri en enkelt gang. Nissan Patrol strøg igennem i første omgang. Men, Ford og Mitsubishi måtte vi hive op med spil to gange. De kom ikke igennem.


Landevej
På landevejen er det noget helt andet. Land Rover Defender 90” er slet ikke i sit rette element her. Støjniveauet er ekstremt højt og komforten er stort set ikke til stede. Men, det er jo en del af charmen ved Land Rover – sådan skal det jo være.


Mitsubishi Grand Pajero er helt utrolig behagelig på landevej. Der er ikke de store minusser, da bilen opfører sig som den skal.


Nissan Patrol er ikke så behagelig som Pajero. Men, vi skal så huske at bilen var monteret med dæk til terræn. Jeg vil dog stadig mene, at Mitsubishi er foran, selv med en anden dæk montering på Nissan.


Ford F-250 er en fryd på landevejen. Godt nok er den stor – men det skal den jo være. Det er en utrolig lækker fornemmelse at sidde og føle sig som King of the Road. Den store 7.3 liters diesel behøver dårligt nok at gøre væsen når bilen cruiser. En meget lækker bil.


Konklusion
Vi har i testen valgt ikke at drage kabiner og udstyr ind i vores beslutning. Nogle biler havd



?