Den velkendte Touareg, der til dato er solgt i mere end 300.000 eksemplarer over hele verden, har nu Danmarkspremiere i en fornyet version. Siden intro-duktionen i 2003, har Touareg fundet vej til knapt 2.400 danske bilister, hvilket gør den til én af de mest populære luksus SUV´ere på det danske marked.

Den nye udgave af Touareg drager fordel af mere end 2.300 nyudviklede komponenter og adskiller sig tydeligst fra forgængeren med sit komplet nye frontparti, den kraftfulde V-formede kølergrill og forlygterne i den velkendte Eos stil.

Selvom bilens udseende umiddelbart er det, der betager først, er det under det skinnende karrosseri, at de store teknologiske og sikkerhedsmæssige landvindinger gemmer sig!

Ny V8 FSI kompletterer Touareg motorprogrammet

Under den nydesignede motorhjelm kan den nye Touareg, som den første Volkswagen, fås med en 8-cylindret FSI-benzinmotor der yder 350 hk og leverer 440 Nm. Desuden fås Touareg med en 280 hk V6 FSI og en W12 motor på 450 hk og 600 Nm.

I Danmark er det dog primært de tre TDI versioner på 174 hk (R5 TDI), 225 hk (V6 TDI) eller 313 hk (V10 TDI), der påkalder sig interesse. Alle nye Touareg dieselmotorer er i øvrigt udstyret med partikelfilter som standard og lever op til de skrappeste europæiske emissionskrav.

Raffinerede ABSplus bremser reducerer bremselængden med op til 20%

Touareg er født med de nye ABSplus bremser, der er en stor gevinst for den aktive sikkerhed.Det nye bremsesystem, der er udviklet og patenteret af Volkswagen, forbedrer bremseegenskaberne ved kørsel på grus, sand eller sne. Her foretager systemet en vurdering af underlaget og foretager om nødvendigt nogle små bremseblokeringer, der skubber en lille vold af sne eller grus op foran hjulene og forkorter bremselængden med op til 20 procent, uden at forringe styreegenskaberne.

På Touareg modellerne med den 313 hk stærke V10 TDI eller med W12 benzinmotoren på 450 hk, komplementeres den effektive ABSplus teknologi desuden med den nyeste generation af 18” Brembo bremser og en nyudviklet dæktrykskontrol.

Bilens bremseassistent er nu hydraulisk (oliebaseret) i stedet for pneumatisk (luftbaseret), hvilket giver et både større og mere pålideligt bremsetryk, når der er brug for fuld bremsekraft.

Denne hydrauliske bremseassistent kan i samarbejde med bilens ESP system registrere pludselige speederløft, hvilket straks resulterer i opbygning af bremsetryk og klargøring af bremserne til en mulig nødsituation.

Fading Brake Support funktionen bygger lynhurtigt bremsetryk op efter en hård opbremsning for at kunne undgå den bremsefading, der kan opstå ved efterfølgende hårde opbremsninger.

At våde skivebremser kan give øgede bremselængder er kendt af mange og opleves tydeligt efter en tur i vaskehallen. På den nye Touareg aktiveres det nye Rain Brake Support sammen med vindues-viskerne og tørrer populært sagt skivebremserne af i regnvejr, så de altid har det optimale bid.

Forbedret ESP-system øger den aktive sikkerhed

ESP stabilitetskontrol er uden tvivl den vigtigste sikkerhedsfaktor på moderne biler siden udviklingen af ABS-bremser. På den nye Touareg byder den seneste generation ESP på helt nye sikkerhedsfremmende funktioner, der forbedrer den aktive sikkerhed yderligere i den store SUV.

En ny ESP-funktion på Touareg, er den såkaldte Active Rollover Protection, der sikrer bilen mod at rulle rundt, f.eks. under terrænkørsel, ved at aktivere bremserne individuelt.

Understeer Control Logic er ligeledes en ny ESP funktion, der forbedrer mulighederne for at komme sikkert gennem en kurve, hvis bilen pludselig begynder at understyre (skride over forhjulene).

Roll-over-sensor øger den passive sikkerhed

Nyudviklede airbagsensorer beregner om der er fare for, at bilen ruller rundt og aktiverer side- og hovedairbags og selestrammere få millisekunder før en eventuel kollision for at formindske risikoen for skader.

Front Scan – holder et sikkert blik på de forankørende

Den adaptive fartpilot med afstandsregulering er endnu en forbedring af den aktive sikkerhed, der vil kunne vise sin værdi i de situationer, hvor hurtig motorvejskørsel brat afløses af katastrofeblink og pludseligt opståede køer på vejen. Det nye Front Scan system, der kan fås som fabriksmonteret ekstraudstyr, er en radarbaseret afstandsregulering, der nedbremser og accelererer bilen automatisk alt efter trafikforholdene. Som noget helt nyt vil systemet kunne bringe bilen til en komplet standsning, hvis en forankørende pludselig holder stille på vejen. For at sikre optimale bremseegenskaber i en nødsituation taler Front Scan sammen med AWV bremsesystemet, der opbygger bremsetryk og ”skærper” bremserne, så de er forberedt til en nødsituation, før den opstår!

Side Scan – passer på den blinde vinkel

Side Scan er kort fortalt et radarbaseret system, der overvåger den blinde vinkel ved siden af og bagved bilen. Den advarer ved vognbaneskift via skarpt lysende lamper i sidespejlene, hvis der er fare for at ramme en medtrafikant, der skjuler sig i bilens døde vinkler.

Hård børste eller blød limousine med et tryk på en knap

Volkswagen Touaregs popularitet skyldes bl.a. dens evne til både at kunne begå sig under ekstrem terrænkørsel og som en komfortabel langtursvogn med en snert af sportslighed. Tidligere har man kun kunne bestille Touareg med en hård sportsundervogn, hvis man samtidig valgte skruefjedre.Nu er det også muligt at bestille en Touareg, der kombinerer luftaffjedring med hård sportsundervogn og justerbare krængningsstabilisatorer.

Denne såkaldte køredynamikpakke med krængningsstabilisatorer gør således den nuværende ”Sport” indstilling en tand mere kontant og hård i affjedringen. De dynamiske og sporty køreegenskaber opnås bl.a. ved hjælp af forstærkede stabilisatorer og dæmpere, der reguleres elektronisk via avancerede sensorer, som bl.a. måler førerens ratudsving under kørslen.

Roll-over-Beethoven fra Dynaudio

Står der ”Roll-over-Beethoven” på programmet, er den nye Touareg et godt sted at opholde sig. Den luksuriøse firehjulstrækker kan nemlig bestilles med et vellydende musikanlæg fra den danske hifi specialist Dynaudio, og anlægget frembringer op til 620 watt forvrængningsfri pop, rock eller klassisk - serveret lige i ørerne gennem ti perfekt afstemte højttalere.

Instrumenter med imponerende grafik

Et nyt kombiinstrument til tripcomputeren giver en mere detaljeret visning af information, der nu er i farver. Displayet er opbygget meget overskueligt og viser nu også navigationspiktogrammer i 3D-format. Derudover rummer de nye instrumenter så god grafik, at de er egnede til at vise de visuelle informationer fra f.eks. Front Scan radar systemet, der fås som fabriksmonteret ekstraudstyr.

Nydesignet frontparti og en velformet bag

Touaregs frontparti er fuldkommen nyudviklet. Som en del af den aktuelle generation har bilen fået den typiske nye Volkswagen kølergrill i krom. Et andet udpræget kendetegn ved den fornyede Touareg er forlygterne i Eos stil, der kan fås med bixenon- og kurvelys som ekstraudstyr. Den forreste stødfanger er også nydesignet og som en lille detalje, er der kommet en kromkant på tværs i luftindtagene forneden. Såvel de runde integre-rede tågeforlygter som de aerodynamiske sidespejle er nyudviklet til bilen.

Bagtil præges den nye Touareg af en nyudviklet tagspoiler der forbedrer aerodynamikken og giver bilen en smuk profil. Bag- og bremselygterne er også modificeret teknisk og kan nu bestilles med mørkt tonet glas. Det nederste område omkring stødfangeren samt udstødningsrørene har desuden fået et mere dynamisk udtryk.

Nye farver og sæder i Phaeton stil

Når man kaster et blik på den nye Touareg, med de nydesignede alufælge og aerodynamiske sidespejle, er det tydeligt at den er en del af den nye generation Volkswagen biler. Dette tilhørs-forhold understreges af de nye lak- og indtrækskombinationer.

Den nye Touareg kan bestilles med nyudviklede komfortsæder, delvise lædersæder eller de mest eksklusive sæder der er læder beklædt overalt og samtidig byder på en sublim siddeoplevelse, der er stort set identisk med sæderne i Volkswagen Phaeton. Bagsædet i den nye Touareg drager fordel af en helt ny konstruktion, der er otte kilo lettere end tidligere og nu har en helt plan overgang mellem ryglæn og bagagerum, når de bliver lagt ned.

Touareg priser pr. 01.01.07 Pris som Van ex. moms Pris som personbil

Diesel

2.5 l R5 TDI 174 hk - 6 gears 311.400,- 777.598,-

2.5 l R5 TDI 174 hk - Tiptronic 323.000,- 817.999,-

3.0 l V6 TDI 225 hk – 6 gears 336.500,- 871.196,-

3.0 l V6 TDI 225 hk - Tiptronic 348.100,- 911.598,-

5.0 l V10 TDI 313 hk - Tiptronic 507.500,- 1.470.696,-

Benzin

3.6 l V6 FSI 280 hk - Tiptronic 355.700,- 940.498,-

4.2 l V8 FSI 310 hk - Tiptronic 436.000,- 1.227.694,-

6.0 l W12 Top 450 hk - Tiptronic 699.000,- 2.150.596,-

DK-pakke *) 15.215,- 55.250,-

*) DK-pakke indholder: Climatronic, DVD-navigation, parkeringssensor, mørktonede side- og bagruder, udvendig krompakke, multifunktionsanlæg plus og CD-veksler.