Danmarkspremiere på fornyet Volkswagen Touran

Den populære Volkswagen Touran, der igennem flere år har været en af landets mest solgte MPV´ere, har nu premiere i en fornyet version, med nyt design, forbedret udstyr, smart teknologi og endnu en højtydende TSI-motor.

Den fornyede Touran er let genkendelig med sin kromindfattede kølergrill, forlygterne i den velkendte Eos stil, samt de nydesignede stødfanger og baglygter. Interiøret kendetegnes af det nye 3-eget rat og lækre indtræk, samt en lang række detaljer, som runder fornyelsen af. Udover et forbedret ESP-system, der er en gevinst for den aktive sikkerhed, vil den nye Touran blive den første Volkswagen model, der kan fås med det automatiske ”Park Assist” parkeringssystem.

TSI- og TDI motorer med op til 170 hk

Den rummelige MPV vil nu kunne fås med endnu flere muskler, når den fremover kan leveres med den 170 hk stærke TSI Twincharger benzinmotor, eller med den lige så stærke TDI-motor, der leverer et drejningsmoment på hele 350 Nm.

De nye kraftige TDI- og TSI motorer er et glimrende eksempel på at kræfter, plads og god brændstoføkonomi sagtens lader sig kombinere.

Den 170 hk stærke Touran TDI, der rummer op til 7 personer eller 1.989 liter bagage, opnår således en tophastighed på 214 km/t og et gennemsnitligt brændstofforbrug på 14,4 km/l.

I toppen af benzinmotorprogrammet leverer den kraftigste TSI Twincharger motor (med kompressor og turbolader) en effekt på 170 hk og et drejningsmoment på 240 Nm over et bredt omdrejningsområde mellem 1.500 – 4.750 omdr. pr. minut. Den kraftfulde TSI-motor giver den faceliftede Touran en tophastighed på 212 km/t og et gennemsnitligt benzinforbrug på knapt 13 km/l. Touran med 170 hk TSI motor leveres i udstyrsversionen ”Highline”, inklusive DSG gear.

Elektronisk vinterprogram sikrer en glat igangsætning i sneen

De stærkeste TSI- og TDI versioner, samt 140 hk TDI versionerne med DSG gear vil fremover blive udstyret med en avanceret ”vinter-køreasssistent”, der regulerer drejningsmomentet under igangsætning på glatte overflader.

Systemet, der aktiveres med et tryk på en ”W-knap” i midterkonsollen, eliminerer de moment-ryk, der ellers kan opstå når bilens ESP-system forsøger at regulere motorkraften på en våd eller snedækket vejbane.

”Park Assist” klarer de snævreste parkeringer – uden sved på panden

Touran er verdens første MPV, der kan bestilles med den nye parkeringsassistent, der parkerer bilen automatisk på under 15 sekunder.

Systemet, der er udviklet af Volkswagen, gør det muligt at foretage en automatisk parallelparkering, uden sved på panden eller buler i bilen!

Med hastigheder op til 30 km/t og i en afstand på op til 1,5 meter fra parkerede biler, skanner ultralydssensorer vejsiden og registrerer mulige parkeringspladser, der vises på et LCD display i midten af instrumentbordet.

Når den ønskede parkeringsplads med minimum 70 cm for og bag bilen er fundet, beregner systemet bilens ideelle styremanøvre ind på pladsen. Samtidig vises bilens position i displayet.

Når bilen er sat i bakgear, parkerer den sig selv, og det gør den på under 15 sekunder. Det eneste føreren skal foretage sig er at betjene speeder og bremse.

”Park Assist” systemet blev den 18. januar præmieret af den tyske bilistorganisation ADAC, som årets bedste opfindelse inden for kategorien ”køreassistenter”.

Den bulesparende parkeringshjælper kan fås som fabriksmonteret ekstraudstyr fra april måned. Normalprisen for ”Park-Assist” ligger på omkring 17.000 kroner, men i forbindelse med køb af den nye DK-udstyrspakke vil parkeringssystemet kunne fås for kr. 6.798,- til en personbil og 2.671,- til en Touran Van.

Ingen slinger i valsen med ESP-baseret vogntogsstabilisering

Med en godkendt trailervægt på op til 1.600 kilo er Touran en ideel trækker af campingvogne eller tunge trailere. Nu forbedrer Volkswagen sikkerheden yderligere ved trailerkørsel, med introduktionen af elektronisk vogntogsstabilisering.

Systemet vil kunne redde mange af de situationer, der opstår når en bil med trailer pludselig begynder at slingre faretruende, på grund af forkert lastning, for lavt dæktryk eller for høj hastighed.

Volkswagens nye ESP-baserede vognstabiliseringssystem registrerer de begyndende svingninger og modvirker disse ubehagelige pendulbevægelser med en række målrettede bremsestød, der bringer både bil og campingvogn på sikker kurs igen!

Elektronisk kontrastyreimpuls i rattet forbedrer den aktive sikkerhed i Touran.

En kraftig opbremsning med hjulene på henholdsvis tørt og sneglat underlag kan både medføre udskridning og forøge bremselængden med op til 10 procent.

På moderne biler med ESP forsøger systemet imidlertid at kompensere for underlagets forskellige friktion ved at justere bremsekraften efter det hjul med mindst friktion (f.eks. det hjul der befinder sig på en snedækket del af vejen).

Resultatet er kendt: Takket være ESP undgår bilen at skride ud, men bremselængden bliver ikke så kort som den kunne have været med en kontrolleret kontrastyring.

På Touran og andre nye Volkswagen modeller med elektromekanisk styretøj, giver ESP-elektronikken nu en hjælpende hånd med et lille kontrastyringsimpuls i rattet, der lige præcist er nok til at føreren vil opfange styreretningen og ubevidst foretage en korrekt kontrastyring, der stabiliserer bilen yderligere.

Samtidig vil føreren kunne øge bremsetrykket yderligere, uden fare for udskridning og på den måde reducere bremselængden med op til ti procent.

Ny attraktiv DK udstyrspakke til Touran

Ud over Tourans gennemgribende makeover og forbedrede sikkerhedsudstyr, kan bilen nu bestilles med en yderst attraktiv DK-pakke. Denne fabriksmonterede udstyrspakke, der føjer fuldautomatisk Climatronic* klimaanlæg, parkeringssensorer, samt multifunktions læderrat til bilens i forvejen righoldige udstyrsliste, vil på personbilsudgaverne kunne tilkøbes for kun 9.990 kroner, mens samme DK-pakke til Touran Van koster 3.995 kroner + moms.

Den fornyede Touran kan allerede ses, prøves og købes hos Volkswagen forhandlere over hele landet til priser fra knapt 315.000 kroner.