Første weekend i maj er anden generation af Toyota Avensis klar til introduktion hos de danske Toyota-forhandlere.

Den nye Avensis er konstrueret i Toyotas tekniske udviklingscenter i Bruxelles og formgivet i Toyotas designcenter på Côte d’Azur i Sydfrankrig, og ligesom forgængeren skal den bygges på Toyota-fabrikken i Burnastone i England. Europæiske bilister er verdens mest kræsne, og med den nye Avensis har Toyota villet overgå selv de højeste krav til en europæisk mellemklassebil, både når det gælder komfort, materialer, køreegenskaber og oplevet kvalitet. Der er ikke alene arbejdet intenst med at fjerne støj og vibrationer, men også med at gøre de tilbageværende lyde så behagelige for øret som muligt.

Også sikkerheden er på højeste niveau. Som første europæiske bil er Avensis – ud over de forreste airbag, sideairbag og gardinairbag – også udstyret med en 18 liter knæairbag under rattet til beskyttelse af førerens ben ved en kollision. I alt er bilen forsynet med syv airbag.

For at undgå at uheld i det hele taget indtræffer, har Avensis det elektroniske stabilitetssystem VSC, som selv er i stand til at rette op på en begyndende udskridning, samt antispin kontrol TRC. Disse er sammen med bremseassistent BAS, der øger bremsetrykket maksimalt ved nødopbremsning, standard på modeller med 2.0 liters motor. Allerede ved introduktionen findes tre karrosserityper: sedan, liftback og stationcar. Avensis er vokset 11 centimeter i længden og 5 centimeter i bredde og højde. Akselafstanden er forøget med 7 centimeter. Tilsammen betyder det rigelige pladsforhold for samtlige passagerer og deres bagage. Liftback rummer 510 liter bagage, mens sedan og stationcar har plads til 520 liter.

Der er tre forskellige motorer at vælge imellem: en 1.8 liter benzinmotor med 129 hk, en 2.0 liters motor med direkte benzinindsprøjtning af anden generation med 147 hk samt en 2.0 liters D-4D common-rail-dieselmotor, der har fået turbolader med variabel geometri. Det har øget drejningsmomentet til 280 Nm, og maksimaleffekten er øget til 116 hk. Alle motorer inklusive dieseludgaven opfylder allerede de kommende Euro step 4-normer, der fra 2005 stiller større krav til renheden af bilernes udstødning. Dieselmotoren er den første af sin type i Europa, der opfylder de strenge 2005 miljøkrav.

Udstyrsmæssigt er der valg mellem tre niveauer: TERRA, SOL og EXECUTIVE. Alle mo-deller har et omfattende standardudstyr med bl.a. air-condition og et fornemt musikanlæg med otte højttalere og betjening fra rattet. SOL-udstyr, som koster 15.000 kroner mere, omfatter desuden læderrat og gearknop, et klimaanlæg med individuel indstilling for fører og passager, vinduesviskere styret af en regnsensor, bakspejl med automatisk nedblænding og elruder også bag. EXECUTIVE-udstyret, som koster yderligere 65.000 kroner, omfatter desuden 17 tommer alufælge, elektrisk betjente lædersæder, cruise-control og Xenon-forlygter.

Med den nye Avensis vil Toyota placere sig helt fremme i den europæiske mellemklasse, både hvad angår dynamisk design, køreegenskaber, komfort og det overordnede kvalitetsindtryk. Priserne er steget nominelt, men ikke i samme takt som bilens indhold og kvalitet.

Ved introduktionen tilbyder Toyota Finans finansiering til en særlig fordelagtig rente.

Priseksempler:
Avensis Sedan 1.8 TERRA 285.240 kr.
Avensis Sedan 1.8 SOL 300.254 kr.
Avensis Sedan 2.0 SOL 335.282 kr.
Avensis Sedan 2.0 D-4D TERRA (common-rail) 325.221 kr.
Avensis Liftback 1.8 TERRA 290.246 kr.
Avensis Stationcar 1.8 TERRA 300.253 kr.
Avensis Stationcar 1.8 SOL 315.264 kr.
Avensis Stationcar 2.0 SOL 350.289 kr.
Avensis Stationcar 2.0 D-4D Executive 430.058 kr.