Nyt design, ny motor

Femte generation af Volkswagen Golf GTI står for kompromisløs køreglæde og er den første Volkswagen med ny højmoment FSI-turbomotor. Den nye Golf GTI ventes til Danmark omkring årsskiftet.

GTI: Kraft og æstetik

Den nye Volkswagen Golf GTI er undervejs. Og det bliver den første Golf, der udstyres med en 147 kW/200 hk stærk turbomotor. Den nye model er en rendyrket GTI, der følger den sporty tradition, grundlagt af den originale GTI-forfader fra 1976. Selv om der er næsten 30 års forskel imellem den første og den kommende femte generation er standarden uforandret – kompromisløs køreglæde.

Ligesom pioneren er den nye Golf GTI præget af et meget sportsligt udseende både ude og inde, en meget dynamisk motor og en meget stram undervogn.

GTI-bogstaverne er et virkeligt fænomen: 93,2% af alle europæere og 98,5% af alle tyskere forbinder de tre bogstaver med Golf. GTI= Golf=Volkswagen. Nu påbegynder Volkswagen femte kapitel af denne succeshistorie. Femte generation Golf har rødder tilbage til anen, men moderniserer de typiske GTI-værdier: fascinerende at køre, dynamiske egenskaber og et design sammensat af lige dele kraft og æstetik.

Ny kraftfuld GTI-motor

Der ligger en nyudviklet 2,0 liters FSI-turbomotor i den nye Volkswagen Golf GTI. Den 147 kW/200 hk stærke motor med direkte indsprøjtning, højt kompressionsforhold og en dynamisk drejningsmomentkurve (280 Nm mellem 1.800 og 5.000 omdrejninger pr. minut) er den ideelle GTI-motor. Med sekstrins manuel gearkasse (standard) accelererer Golf GTI fra 0-100 km/t på bare 7,2 sek., mellemaccelererer fra 60-100 km/t i femte gear på kun 7,5 sek. og når tophastighed ved 235 km/t. Den EU4-norm rene motor har et mådeholdent brændstofforbrug på 12,5 km/l. Den ekstremt hurtigt skiftende DSG-gearkasse, der overfører fuld kraft – også imellem gearskiftene – er en valgmulighed. Med den accelererer Golf GTI fra 0-100 km/t på under 6,9 sekunder.

Magtfuldt GTI-eksteriør

Volkswagen Golf GTI har en magtfuld fremtoning med et eksteriørdesign, som er typisk GTI: sort kølergrill i rød indramning, markante front- og tagkanter og bagspoiler med dobbelte udstødningsrør, 17” alu-fælge med 225-dæk og røde kalibre om de fire store bremseskiver. GTI-looket fortsætter i karakteristiske stødfangere, sorte sidepaneler, højglanspoleret B-stolpe, blåtonede ruder og tonede lygteglas.

Golf GTI eksteriøret – og især fronten – er mere egenartet i forhold til de øvrige modeller end nogensinde før. Motorhjelmen går ubrudt over i den nydesignede sorte kølergrill, og stødfangeren nedenunder har tre store luftindtag til GTI-turbomotoren.

Karakteristisk GTI-interiør

Interiøret i den nye Golf GTI har en lignende karakteristik i forhold til vore dages teknologi og stil. Sæderne f.eks. er nydesignede til GTI og giver maksimal komfort sammen med bedst mulig sidestøtte oveni det sporty udseende. Det høje ryglæn med integreret – men justérbar – hovedstøtte forstærker oplevelsen af funktionalitet med sportslige intentioner. GTI-logoet, som er syet ind i hovedstøtten, er en af de detaljer, der fuldender interiøret.

Ligesom den første Golf GTI har den nye model et tre-eget rat i aluminium. I dag er det polstret med perforeret læder og giver et perfekt greb. Aluminium er også hovedbestanddelen i gearknoppen og pedalpladerne. Et andet GTI-kendetegn er den sorte loftsbeklædning.

Særegent GTI-udstyr

Andre GTI specifikke udstyrsdetaljer er nydesignede instrumenter, lys i fodrummet foran, automatisk afblændingsspejl, regnsensor og ”coming home”- og ”leaving home”-lys. Udvendigt har Volkswagen Golf GTI en specielt tunet sportsundervogn, der er sænket 15 mm. Som alle andre Golf-modeller har Golf GTI også et omfattende sikkerhedsudstyr. Det omfatter ESP (elektronisk stabilitetsprogram), aktive hovedstøtter på forsæderne, tre hovedstøtter bag samt seks airbags.

Succesfuld GTI-historie

Produktionen af den første Volkswagen Golf GTI blev sat i gang i juni 1976. Oprindeligt var produktionen planlagt til et begrænset antal på 5.000 stk., som kun kunne fås i sølv-metallic eller rød. Men det uventede skete. Den 81 kW/110 hk stærke Golf GTI, som kunne køre 182 km/t, vandt mange nye tilhængere og grundlagde GTI-klassen. Igennem fire generationer er de oprindeligt påtænkte 5.000 biler blevet til 1,5 millioner solgte Golf GTI.