Automobili Lamborghini S.p.A. præsenterer en evolution af Lamborghini Murciélago Coupé på Geneve Motor Show 2006: Den nye Lamborghini Murciélago LP640.

Den nye version af den så succesfulde super sportsvogn byder på nyskabelser indenfor både karosseridesign og teknik. Og med et nyt navn, Lamborghini Murciélago LP640 som refererer til motorens placering ”Longitudinale Posteriore” samt til dens 640 HK, har Lamborghinis designere og ingeniører ikke blot fokuseret på at optimere motoren, undervognen, gearkassen, udstødningssystemet, bremserne og elektronikken, men også det indre og ydre design.

Alt sammen forbedringer som gør Lamborghini Murciélago LP640 til den mest ekstreme og hurtigste sportsvogn indenfor sin klasse. I Danmark introducerer Lamborghini Copenhagen den nye Lamborghini Murciélago LP640 til foråret 2006.

Umiskendeligt Lamborghini design

Den nye version er helt igennem tro mod de traditionelle Lamborghini principper omkring purisme, sport og funktion. Og med helt ny front og bagparti fremstår Lamborghini Murciélago LP640 endnu mere aggressiv end før.

Udstødningssystemets afgangsrør er blevet integreret i diffuseren på modellens bagparti. Andre fornyelser inkluderer baglygter, som forstærker Lamborghini Murciélago LP640s særlige kendetegn og gør den umiskendelig, selv om natten. Værd er også at nævne designet på siden af modellen; mens området bagved luftindtaget på højre side praktisk talt er lukket, byder den venstre side på en markant åbning ind til oliekøleren. Sammen med den aerodynamiske definerede front og bagende beviser dette bare igen, at Lamborghinis form er bestemt af funktion.

Skulle man ønske at stille hjertet af Lamborghini Murciélago LP640 til skue, så kan en motorhjelm af transparent glas leveres efter ønske. Bakspejle og vinduesviskere er blevet modificeret for at forbedre aerodynamikken, og ”Hermera” letmetalsfælge er blevet tilføjet. Interiørmæssigt er designet på instrumentpanelet også forbedret og indtrækket har fået nyt og opdateret look.

Mere effektfuld motor

Motoren i den nye Lamborghini Murciélago LP640 har undergået en iøjnefaldende og radikal forandring. Den forøgede boring og slaglængde har øget volumen på den klassiske 60° V-motor fra 6,2 liter til 6,5 liter (6.496 cm3). Dermed er den allerede ekstraordinære 580 HK stærke motor nu forøget til en imponerende effekt på 640 HK (471 kW) ved 8.000 min-1. Den 12-cylindrede motor når et maksimum moment på 660 Nm ved 6.000 min-1. Lamborghini Murciélago LP640 overholder alle europæiske og nordamerikanske love og regulativer indenfor emissioner.

Dette evolutionære skridt fremad er blevet muligt takket være en optimering af alle motorens komponenter: Topstykket og det samlede indsugningssystem (baseret på det gennemprøvede og –testede Lamborghini variable geometriske system) er blevet fuldstændig omarbejdet. Krumtap, knastaksler og udstødningssystem har ligeledes undergået en forandring.

Forøgelsen i kraft medfører naturligvis en forøgelse i performance. Lamborghini Murciélago LP640s excellent ydelse medfører, at den nu kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,4 sek. (0,4 sek. hurtigere end den tidligere model).

Lamborghinis ingeniører har også koncentreret sig om at forbedre drejningsmoment. Motorens karakteristika er forbedret med et kontinuerligt variabelt timing system (indsugning og udstødningsside) og et drive-by-wire motorstyresystem.

For at opfylde motorens termiske krav har ingeniørerne indbygget en betydelig større oliekøler og dernæst er luftindtaget på bilens venstre side blevet forstørret. Kølesystemet, der er karakteriseret ved Lamborghinis VACS system (variabel geometri luftindtagssystem), forbliver det samme. Det elektronisk styrede luftindtag åbner afhængig af temperaturen udenfor og behovet for luft til køleren, hvilket sikrer maksimal aerodynamisk effektivitet.

Gearkasse og transmission med forbedret effektivitet og styrke

Mere kraft og højere moment kræver fremragende præstation af gearkassens komponenter. For at opfylde disse krav har den nye Lamborghini Murciélago LP640 på en modificeret 6-trins-gearkasse samt stærkere bagakseldifferenciale og nye trækaksler. Efter ønske kan den automatiske e-gear gearkasse også leveres med den nye dedikerede ”Thrust” (accelerationsprogram) modus.

Ligesom sine forløbere har Lamborghini Murciélago LP640 på permanent firehjulstræk, baseret på det pålidelige Lamborghini VT (Viscous Traction) system. Systemet er selvregulerende og indeholder ingen elektronisk kontrol. Drivkraften er normalt delt mellem for- og bagaksel i forholdet 30 til 70. Et uafhængigt kontrolkredsløb justerer fordelingen af trækkraften afhængig af dynamik, vægtfordeling og den relative friktionsfaktor i perfekt synkronisering med Visco koblingen. I ekstreme tilfælde kan op til 100 % af kørekraften blive overført på en enkelt aksel.

”Closed loop” for total kontrol

Elektronikken er også blevet opdateret. Den modificerede motorstyreenhed forbedrer motorens performance og karakteristika takket være ”closed loop” kontrollen.

Enhver motor- og køretøjsparameter er styret og kontrolleret af tre ”master”-styreenheder og en ”satellit”-styreenhed. Master-styreenheden består af to Lamborghini ”LIE” motorstyreenheder, en Lamborghini ”GFA” (Auxiliary Function Management) styreenhed og en Lamborghini ”PMC” (Power Motor Control) satellitstyreenhed. Styreenhederne er forbundet via CAN Bus.

Perfekt harmoni med undervogn og ramme

Lamborghini Murciélago LP640s karosseri med sine karakteristiske døre er skabt i en kombination af stål og honeycombed kulfiberkonstruktion, som er limet og nittet sammen.

Kørsel, handling og stabilitet ved høj hastighed er forstærket med nye fjedre og stabilisatorer samt ved omdesignede elektronisk styrede dæmpere. ”Anti-dive” og ”anti-squat” på akslerne som effektivt forhindrer såkaldte ”brake diving” og ”squatting” er ikke blevet ændret. De to fjedre ved hvert baghjul, en enkelt fjeder på hvert forhjul og dæmperne er placeret koaksialt.

De nye aluminium ”Hermera” fælge måler 8½” x 18 (foraksel) og 13” x 18” (bagaksel). Bilen kan udstyres med forskellige typer Pirelli P Zero ”Rosso” dæk. Murciélago LP640 har 245/35 ZR 18 fordæk og 335/30 ZR 18 bagdæk. Til sportsbrug, især på racerbaner, tilbyder Lamborghini efter ønske Pirelli P Zero ”Corsa” (Race) dæk. Pirelli P ”Sottozero” (Sub zero) vinterdæk er under udvikling.

Keramiske karbonbremser efter ønske

En super sportsvogn som Lamborghini Murciélago LP640 sikrer et højt sikkerhedsniveau.

Det hydrauliske 2-kreds bremsesystem er udstyret med en vakuumforstærker som sikrer betydelige deaccelerationsværdier. De ventilerede for- og bagbremseskiver måler henholdsvis 380 mm x 34 mm og 355 mm x 32 mm. Hele den elektroniske del af bremsesystemet med fire-kanalsanti-blokeringssystemet (ABS), elektronisk bremsekontrol (DRP) og traktionskontrol (TCS) har fået nye parametre. Systemet består af en elektronisk-hydraulisk styreenhed og fire hastighedssensorer.

Især når høj bremseydeevne er nødvendig, er det muligt efter ønske at udstyre køretøjet med 380 mm x 36 mm keramiske karbonbremser samt seks-stemplede kalibre. Følgelig er mindre kraft nødvendig på bremsepedalen og bremsedistancen reduceres. Selv under ekstremt krævende omstændigheder er der næsten ingen mærkbar fading. Anseelig vægtreduktion og overlegen levetid repræsenterer to yderligere fordele såvel som fascinerende grafisk design.

Den nye Lamborghini Murciélago LP640 opfylder ligeledes de strengeste sikkerhedskrav. Takket være to airbags foran (en 60 liters et-trins airbag i førersiden og en 130 liters to-trins airbag i passagersiden) opfylder Lamborghini Murciélago LP640 alle internationale gældende love i relation til front- og sidekollisioner, passagersikkerhed, brændstofsikring og brændbarhed. Kabinen opfylder også børnesikkerhedsregulativer.

Et endnu mere eksklusivt og specielt interiør design

Sæderne i kabinen har undergået den mest radikale forandring. Mere rummelige og udstyret med omdesignede nakkestøtter sikrer sæderne nu bedre komfort. Læderpolstringen byder på en ny type syning kaldet ”Q-citura”. Det samme design kan genfindes på polstringen på dørpanelerne, på panelerne mellem sæderne og motorrummet samt på loftspanelerne.

Der er blevet udviklet et nyt instrumentpanel med et ændret grafisk design via lys, flankeret af en ny Kenwood bilradio med en 6,5” widescreen monitor og DVD, MP3 og WMA. Et navigationssystem kan også fås efter ønske.

Ligesom sine forgængere kan den nye Lamborghini Murciélago LP640 specialfremstilles alt efter kundens specifikke ønsker. For første gang er det karakteristiske Lamborghini Murciélago Roadster interiør nu muligt at få i Coupéen, karakteriseret ved et perforeret lædersæde for føreren og dørpaneler.

Takket være ”Privilegio” programmet kan enhver Lamborghini Murciélago LP640 blive forandret til en specialfremstillet sportsvogn. For eksempel kan kabinen blive tilført en ekstrem raffineret karbonfinish på aircondition-kontrolpanelet, niveaukontrolkonsollen og parkeringsbremsen.

Pris for den ny Lamborghini Murciélago LP640 er endnu ikke fastsat.